Blog

Blog

  1. Gino van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'

    26 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    MarketingLiteratuurprijs_WHP_img_6728.jpg

    Amsterdam, 26 november 2019 – ‘Retail - De digitale hysterie voorbij’ is op 26 november door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Auteur Gino van Ossel presenteert hierin een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in digitale tijden. De jury roemt vooral het vernieuwende concept optichannel waarmee retailers op geheel eigen wijze een antwoord kunnen geven op de digitale uitdagingen. Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de prijs voor de 17e keer uit. Winnend studieboek was ‘Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI’.

    Lees meer over "Gino van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'"

  2. Onderscheid begint met het doorgronden van drijfveren

    21 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    beeld trendsessie cover.png

    Rotterdam 21 november 2019 – Op 30 januari 2020 verschijnt het PIM Marketing Trendrapport 2020, opgesteld door TrendsActive. Het onderzoek toont aan dat mensen vooral zoeken naar manieren om betekenis te geven aan hun leven. In het rapport krijgen marketeers concrete handreikingen om hierop in te spelen. Het is het 15e jaarlijkse trendrapport in opdracht van Platform Innovatie in Marketing.

    Marketeers willen allemaal 'de klant centraal stellen'. Daarvoor moet je echt begrijpen wat de behoeften en drijfveren van individuen zijn. Het thema van het Trendrapport 2020 is daarom: de zoektocht naar betekenis.

    Lees meer over "Onderscheid begint met het doorgronden van drijfveren"

  3. Alexander van Dam treedt toe als penningmeester van PIM

    14 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Foto Alexander van Dam.jpg
    Rotterdam, 15 november 2019 – Op 15 november start Alexander van Dam als penningmeester en bestuurslid van Platform Innovatie in Marketing (PIM). Met de aanstelling van deze ervaren finance professional wil PIM het financiële vak en het marketingvak dichter bij elkaar brengen met als doel om samen meer impact te hebben. Van Dam is Finance Director bij AGU B.V.

    Lees meer over "Alexander van Dam treedt toe als penningmeester van PIM"

  4. Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2019

    14 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Welk boek maakte het meeste indruk op de jury? Welk boek draagt het meest bij aan de vernieuwing binnen het marketing vakgebied? Je hoort het allemaal op 26 november.
    Vorig jaar mocht Ruud Frambach de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’. Dit jaar zijn er opnieuw 11 nieuw verschenen marketingboeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuur Prijs. De winnaar van dit jaar wordt bekendgemaakt tijdens deze sessie.

    Lees meer over "Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2019"

  5. Dit zijn de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019

    4 november 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM Marketing Literatuur Prijs 2019_visual.jpg

    Rotterdam, 4 november 2019 – Vandaag maakte de vakjury de nominaties bekend van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019. Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs, die dit jaar voor de 17e keer wordt uitgereikt, een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvak. De genomineerden geven blijk van een originele visie op marketing en stimuleren lezers om met nieuwe inzichten aan de slag te gaan. Opvallend is dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen veel aandacht krijgen dit boekenjaar. Vorig jaar mocht Ruud Frambach de bijbehorende award in ontvangst nemen voor zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’.

    Lees meer over "Dit zijn de genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2019"

  6. 'Old school' en 'new school' marketing hebben elkaar nodig

    8 oktober 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    ferdinand.jpg

    Marketing is een stuk spannender geworden dankzij de innovatieve technieken en grote hoeveelheden data die vandaag de dag beschikbaar zijn. Hierdoor ontstaan nieuwe mogelijkheden maar ook valkuilen, signaleert marketeer Ferdinand Götzen. 'Ik geloof dat de lean aanpak de toekomst van marketing is maar we mogen nooit vergeten dat het vak in de eerste plaats draait om mensen en psychologie'. Tijdens de bijeenkomst van Platform Innovatie in Marketing op 29 oktober legt Ferdinand uit hoe je het beste van beide werelden kunt combineren en hoe je de 'zeven zonden van marketing' vermijdt.

    Lees meer over "'Old school' en 'new school' marketing hebben elkaar nodig"

  7. PIM zoekt freelancer: Marketing & Event coördinator (8 tot 10 uur per week)

    12 september 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Van Nederland het meest inspirerend marketingland van Europa maken, dat is de missie van PIM. Het kennisnetwerk op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie stelt marketeers in staat hun kennis en netwerk te vergroten.

    Jaarlijks organiseert PIM 6-8 kennissessies rondom innovatie in marketing. Daarnaast publiceren we trendrapporten en reiken we awards uit, waaronder de ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ en de ‘Marketing Thesis Award’. Ook is PIM samen met NIMA en Adformatie verantwoordelijk voor de ‘Dutch Marketing Awards’.
    Het bestuur van PIM bestaat uit 6 vrijwilligers. Het team bestaat verder uit freelancers die zich meerdere uren per maand inzetten.

    Lees meer over "PIM zoekt freelancer: Marketing & Event coördinator (8 tot 10 uur per week)"

  8. Samen optrekken in de customer journey

    6 september 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    rene kamphuis.jpg

    De customer journey kent, zeker in B2B, geen eenduidig volgordelijk proces meer. De klantrelatie kent een complexere dynamiek en data speelt een steeds grotere rol. Daarmee wordt samenwerking tussen sales en marketing belangrijker. Hoe zorg je dat 'zij van sales' en 'zij van marketing' samenwerken als 'wij van de klant'? Sales Innovation Manager René Kamphuis van KPN vertelt dat tijdens de sessie op 29 oktober. In dit artikel legt hij uit waarom die samenwerking zo belangrijk is en hoe KPN deze zelf organiseert.  

    Lees meer over "Samen optrekken in de customer journey"

  9. Marketeer, pak je rol in MVO

    14 augustus 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Bart Bruggenwirth.png

    Je moet helemaal niks, vindt Bart Brüggenwirth van b-open, maar er zijn veel goede redenen om je als marketeer bezig te houden met MVO. Op 18 september legt hij tijdens een PIM-sessie uit hoe jij hierin binnen het bedrijf je rol kunt pakken en wat de relatie is met purpose marketing.

    Lees meer over "Marketeer, pak je rol in MVO"

  10. ‘Succesvolle merken springen van het ene naar het volgende kennisdomein’

    2 juni 2019 - door Adformatie (Rutger Vahl) - 0 reacties

    _Howard Yu_Half Body Shot Against Wall.jpg

    29 May 2019 

    Nokia, Netscape, Compaq, ECI, Kijkshop. Het slagveld van verdwenen merken strekt zich uit tot ver achter de horizon. Wie wil overleven moet niet innoveren maar ‘springen’, schrijft Howard Yu in Leap: How to Thrive in a World Where Everything Can Be Copied.
    Een eeuw geleden was de gemiddelde leeftijd van bedrijven in de S&P-500 ruim 65 jaar. Vandaag de dag is dat vijftien jaar. Een van de grootste bedreigingen voor merken, stelt Howard Yu, LEGO professor Management en Innovatie aan de IMD business school in Zwitserland, is dat ze uit de markt gekopieerd worden.

    Lees meer over "‘Succesvolle merken springen van het ene naar het volgende kennisdomein’"

  11. PIM zoekt CFO: penningmeester in bestuur (2,5 uur per week)

    22 mei 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Platform Innovatie in Marketing (PIM) zoekt een CFO, financieel directeur of ambitieuze financiële senior professional met een marketinghart en affiniteit met innovatie. Iemand die de eigen financiële kennis graag wil inzetten als penningmeester voor PIM. En die mee wil helpen om het financiële vak en het marketingvak dichter bij elkaar te brengen, met als doel om gezamenlijk meer impact te hebben. Er zijn genoeg bruggen te bouwen, zoals met een visie op waardecreatie, door het kwantificeren van marketing en met ontwikkelingen op het gebied van customer-lifetime-value.

    Lees meer over "PIM zoekt CFO: penningmeester in bestuur (2,5 uur per week)"

  12. ‘Every product has a brain’

    7 mei 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Kiran.jpg

    Kiran Gange is fascinated by the possibilities that AI has for reducing food waste and at the same time improving the effectiveness of pricing and promotions in retail. He advises major retailers worldwide in using Artificial Intelligence to improve the result of their marketing efforts. ‘The data is already there, with AI we are able to process it quickly and intelligently.’

    Lees meer over "‘Every product has a brain’"

  13. AI ontrafeld: van buzzword naar marketingvraagstuk

    29 april 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Joris--3.jpg

    Cognitive Computing, of het iets smallere begrip Artificial Intelligence, heeft talrijke toepassingen, ook binnen marketing. De techniek wordt snel krachtiger en daarmee relevanter, ziet Joris van Heukelom. Hij ontrafelt het begrip en roept op tot een ethische benadering. ‘De techniek moet mensen helpen een probleem op te lossen. Wanneer je de mens als het probleem ziet, zit je op een gevaarlijk spoor.’

    Lees meer over "AI ontrafeld: van buzzword naar marketingvraagstuk"

  14. ‘Hogere omzet en winst voor fastfoodrestaurants door meer sfeer op locatie’

    17 april 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Winnaar Olaf van der Burg DTMA 2019.jpg

    Olaf van der Burg wint Dutch Marketing Thesis Award voor scriptie over de invloed van het interieur op de resultaten van fastfoodrestaurants.

    Rotterdam, 17 april 2019 – Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte op 15 april de ‘Dutch Marketing Thesis Award’ uit aan Olaf van der Burg van Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek laat zien dat klanten van fastfoodrestaurants meer geld uitgeven en een hogere waardering toekennen aan restaurants met een hogere esthetische sfeer.

    Lees meer over "‘Hogere omzet en winst voor fastfoodrestaurants door meer sfeer op locatie’"

  15. De vier beste marketingscripties van Nederland bekendgemaakt

    2 april 2019 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM_Dutch Marketing Thesis Award.jpg

    Rotterdam, 2 april 2019 – De Nederlandse marketingwetenschap heeft internationaal gezien een goede reputatie. Voor een klein land heeft Nederland een hoogwaardige academische marketinggemeenschap die voortdurend goed scoort op de internationale ranglijsten. De afstudeerscripties van marketingstudenten aan Nederlandse universiteiten leveren dan ook opvallende inzichten op die bruikbaar zijn in de praktijk. De beste thesis wordt daarom ieder jaar door Platform Innovatie in Marketing (PIM) beloond met de ‘Dutch Marketing Thesis Award’.

    Lees meer over "De vier beste marketingscripties van Nederland bekendgemaakt"