Blog

Blog

  1. Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017

    28 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    winnaars.JPG

    Leusden, 28 november 2017 - ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 15e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie bij Beeckestijn Business School in Leusden, waar de genomineerden een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.

    Lees meer over "Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017"

  2. Nominaties voor PIM Marketing Literatuurprijs 2017 bekend

    2 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft vandaag de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan 40 marketingboeken zijn, in willekeurige volgorde, de volgende 10 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017.

    Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2017:

    Lees meer over "Nominaties voor PIM Marketing Literatuurprijs 2017 bekend"

  3. Customer experience draait om het bepalen van klantbehoeften

    1 november 2017 - door PIM Redactie - 2 reacties

    Joris Broekmans 3.jpg
    Interview met Joris Broekmans, directeur customer experience bij Koninklijk Auping
    “You’ll never have a product or price advantage again. They can be easily duplicated, but a strong customer service culture can’t be copied.” Het zijn de wijze woorden van Jerry Fritz, een ervaren marketeer die de impact van customer experience op waarde weet in te schatten. Vrij vertaald betekent zijn citaat dat je met producten of diensten niet meer het onderscheid maakt, zelfs niet als deze door de Koning hoogstpersoonlijk zijn goedgekeurd. Simpelweg omdat organisaties geen slechte producten of diensten meer leveren. Tegenwoordig draait het meer en meer om de klantbeleving, die begint bij de bepaling van de daadwerkelijke klantbehoeften.

    Lees meer over "Customer experience draait om het bepalen van klantbehoeften"

  4. Blije klanten door zorg van zelfsturende klantenserviceteams

    1 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Luc Portret.jpg

    In het traject naar verdere verbetering van de klantbeleving vormen de medewerkers de belangrijkste voorwaarde voor succes. Want zij zijn het die contact onderhouden met de klanten. Dat geldt natuurlijk voor de financieel medewerker die een correcte factuur stuurt of de magazijnbediende die de juiste spare parts gereed maakt voor verzending. Maar bovenal geldt dat voor de medewerkers op de klantenservice. Niet voor niets hebben ondernemingen die uitblinken in klantgerichtheid de customer service tot het hart van hun organisatie gepromoveerd.

    Lees meer over "Blije klanten door zorg van zelfsturende klantenserviceteams"

  5. De AVG leidt tot zorgvuldigere omgang met persoonsgegevens

    30 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    matthias.jpg
    Interview met Matthias de Bruyne, legal counsel privacy bij DDMA
    Als de gegevens van Europese consumenten de smeerolie voor jouw organisatie zijn, heb jij 25 mei 2018 vast en zeker al gemarkeerd in jouw agenda. Die maandag treedt namelijk de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Met deze wetgeving voor databescherming wil de Europese Unie de privacy van haar burgers beter waarborgen. De wet, die in de Nederland de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heet, gaat een relevante stap verder dan de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

    Lees meer over "De AVG leidt tot zorgvuldigere omgang met persoonsgegevens"

  6. De AVG geeft marketeers verplichtingen maar ook volop kansen

    30 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Mark-de-Loose-04.jpg
    Interview met Mark de Loose, marketing communications manager bij Aon
    De aanstaande invoering van de General Data Protection Regulation (GDPR) door de Europese Unie staat garant voor menig horrorscenario. De torenhoge boetes die gekoppeld zijn aan de nieuwe privacy-verordening zijn daar ongetwijfeld mede debet aan. Maar het respecteren van de privacy van consumenten in Europa sluit ook nauw aan bij klantgericht denken en werken. Daarom biedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zoals de verordening in Nederland wordt genoemd, naast verplichtingen ook kansrijke mogelijkheden. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar bij risico- en verzekeringsadviseur Aon, de onderneming die oplossingen voor risicomanagement, employee benefits en verzekeringen.
    Deze organisatie ziet met de invoering van de GDPR op 25 mei 2018 ook kansen ontstaan. Mark de Loose is werkzaam als marketing communications manager bij Aon Nederland. Tijdens 'Ben jij klaar voor de AVG/GDPR?' licht hij die positieve perspectieven toe. Een sneak preview van zijn presentatie op het evenement van Platform Innovatie in Marketing dat op dinsdag 31 oktober 2017 plaatsvindt op hoofdkantoor van Aon in Rotterdam.

    Lees meer over "De AVG geeft marketeers verplichtingen maar ook volop kansen"

  7. Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen treden toe tot bestuur PIM

    10 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    marielle en stefan.jpg

    Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen zijn per 1 oktober 2017 toegetreden tot het bestuur van PIM. Met de uitbreiding van het bestuur vergroot hét kennisnetwerk in Nederland op het raakvlak van marketing, innovatie en technologie haar slagkracht. Bovendien vertegenwoordigt PIM met de kennis en achtergrond van de twee nieuwe bestuursleden nog beter de verschillende deelgebieden van het marketingvak.

    Lees meer over "Stefan Harzevoort en Mariëlle van der Zouwen treden toe tot bestuur PIM"

  8. Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Profielfoto-Bart-Leemans.jpg
    Interview met Bart Leemans, commercieel directeur van Koppert Cress.
    In een maatschappij waar polarisatie en saamhorigheid lijnrecht tegenover elkaar staan, heerst wantrouwen. Het positioneren van een merk is in deze woelige tijden voor bedrijven en instellingen steeds meer het laten zien waar zij voor staan. Marketeers gebruiken daarvoor de term 'purpose', volgens de definitie van NRC-journaliste Japke-d. Bouma een typisch jeukwoord. Toch zorgt het doel of de bedoeling van een onderscheidende organisatie, die alleen niet alleen wordt uitgedragen maar waar ook naar wordt gehandeld, voor een kentering in de samenleving. Want waar overheden op gebieden als gezondheid, duurzaamheid en tolerantie steken laten vallen, zorgen commerciële en maatschappelijke organisaties voor de noodzakelijke bewustwording en verandering. Met goede resultaten, voor de organisatie en de maatschappij.

    Lees meer over "Duurzaamheid en gezondheid als krachtige merkpositionering"

  9. Vertrouwen winnen als bank door tussen de mensen te staan

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    patrick.png
    Interview met Patrick Kuijsters, directeur marketing & online bij SNS.
    In een wereld waar verandering de enige constante factor is, heerst ook onrust. Deze onrust vertaalt zich in wantrouwen, polarisatie en alternatieve feiten. Merken die in deze woelige tijden mensen aan zich willen binden, dienen hun focus te richten op vertrouwen. Voortbordurend op het eerder dit jaar verschenen trendrapport ‘Trust me?! – Marketing in onzekere tijden’ organiseert Platform Innovatie in Marketing (PIM) het evenement ‘Over merken en vertrouwen: hoe verbind je mensen met merken’. Dit event vindt op maandag 9 oktober 2017 plaats op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht. Een van de sprekers die avond is Patrick Kuijsters, directeur marketing & online bij SNS. Hij deelt zijn visie op het bouwen van een vertrouwensband met je klanten.

    Lees meer over "Vertrouwen winnen als bank door tussen de mensen te staan"

  10. Solidaridad is een merk dat mensen en bedrijven de weg wijst

    9 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    heske verburg.png

    Interview met Heske Verburg, managing director Solidaridad Europe

    “Vertrouwen in een merk ontstaat wanneer iemand het geloof heeft dat het merk de functie vervult die het belooft en de bereidheid heeft zich te verbinden aan belangen die overeenkomen met persoonlijke waarden van de consument. Dat een merk een functie moet vervullen, lijkt ons evident. Belangrijker in deze onzekere tijden is om merken te verbinden met persoonlijke waarden van mensen.”

    Lees meer over "Solidaridad is een merk dat mensen en bedrijven de weg wijst"

  11. Nationaal E-mail Onderzoek 2017: zo mailt, appt en post Nederland

    3 oktober 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Spotler, ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketing software, lanceert vandaag de vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander in 2017 omgaat met het online communicatiekanaal e-mail. En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e-mail afzet tegen alle bekende social media kanalen. Nieuw in de publicatie van dit jaar is een verdieping in de vorm van interviews met deelnemers aan het Nationaal E-mail Onderzoek.

    Lees meer over "Nationaal E-mail Onderzoek 2017: zo mailt, appt en post Nederland"

  12. Een Blockchain leidt tot een digitale anarchie in de samenleving

    11 september 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    image2.JPG
    Interview met Roel van Rijsewijk, Senior Fellow Center for the Edge EMEA bij Deloitte
    De wereld maakte kennis met het fenomeen blockchain dankzij de introductie van de bitcoin. Aanvankelijk werd dit elektronische geld met de nodige scepsis bekeken, maar inmiddels wordt de technologie achter het betaalmiddel als een innovatie met grote mogelijkheden gezien. Het peer-to-peer-netwerk waarop de techniek is gebaseerd draagt zorg voor een voor iedereen toegankelijke database. Dit leidt tot een transparante datastructuur en eenvoudig te traceren transacties.
    De toepassingsmogelijkheden van blockchain worden uitgebreid besproken tijdens ''Over blockchain: wat is het en wat kun je ermee als marketeer?'. Dit event van Platform Innovatie in Marketing (PIM) vindt dinsdag 12 september 2017 plaats op de burelen van softwareontwikkelaar Copernica in Amsterdam. Een van de sprekers op die avond is Roel van Rijsewijk. Hij is Senior Fellow bij Deloitte’s Centre for the Edge, het onderzoekscentrum dat adviesorganisatie Deloitte heeft opgezet om ondernemers en bestuurders inzichten te geven op het snijvlak van business en technologie. Een vooruitblik op zijn presentatie.

    Lees meer over "Een Blockchain leidt tot een digitale anarchie in de samenleving"

  13. PIM partner Blinker gaat samen met MailPlus verder onder de naam Spotler

    29 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    spotler-500.png
    Zoetermeer – 29 juni 2017 – Vanaf vandaag gaan de zusterbedrijven Blinker en MailPlus verder als één bedrijf: Spotler. De samenvoeging is de eerste stap naar het doel om een internationale speler van marketing automation software te worden.

    Lees meer over "PIM partner Blinker gaat samen met MailPlus verder onder de naam Spotler"

  14. Social media redacteur PIM

    22 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Ben jij een pro-actieve social media redacteur die de fijne kneepjes van social media beheerst? Iemand met gevoel voor marketing, merken en mensen? Een rots in de branding die onze community en events online tot leven brengt? Dan zijn we op zoek naar jou!

    Lees meer over "Social media redacteur PIM"

  15. PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant

    15 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    P1050442.JPG

    De enige constante factor vandaag de dag is de voortdurende verandering, ook in business-to-business-markten. Door die continue veranderingen is de focus verlegd van customer relationship management naar customer experience en zijn we van inbound marketing richting service design thinking en growth hacking gegaan. Voor het tweede jaar op rij heeft PIM in nauwe samenwerking met e-mailmarketingspecialist Blinker de actuele trends en ontwikkelingen in B2B-marketing op een rij gezet. Belangrijk thema in het ‘PIM B2B Marketing Trendrapport’, dat dinsdag 13 juni 2017 is gepresenteerd, is relevant zijn en blijven voor de klant.

    Lees meer over "PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant"