Blog

Blog

  1. PIM vraagt marketeers nieuwe betekenis te geven aan marketing

    29 juni 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Rotterdam, 29 juni 2020Het marketingvak is in beweging. Grote maatschappelijke en economische vraagstukken roepen om structurele aandacht en marketeers kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Toch lijkt het marketingvak juist haar rol als strategievormer te verliezen. Hoe kan marketing weer nieuwe betekenis krijgen en een volwaardige bijdrage leveren als regisseur van waarde? Platform Innovatie in Marketing (PIM) onderzoekt dit en vraagt hiervoor marketeers in Nederland hun mening te geven tijdens een online rondetafelgesprek op 16 juli.

    Lees meer over "PIM vraagt marketeers nieuwe betekenis te geven aan marketing"

  2. Outside-in blik van marketing voedt R&D van TomTom

    24 juni 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    TomTom heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van marktleider in navigatiesystemen voor particulieren, hebben ze zich ontpopt tot een b2b-speler die samenwerkt met autofabrikanten en techbedrijven om oplossingen te bieden voor een wereld waarin het gemakkelijker, schoner en veiliger autorijden is. De rol van marketing daarin speelt al ver voordat de producten ontwikkeld zijn, stelt de Global Director of Marketing Automotive, George de Boer. Op 30 juni vertelt hij hier meer over tijdens het online PIM event over Revenue Growth Management.

    Lees meer over "Outside-in blik van marketing voedt R&D van TomTom"

  3. Pricing: het ondergeschoven marketingkindje?

    15 juni 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Met een goede prijsstrategie kun je je concurrentiepositie versterken en je resultaten verbeteren. 'Alleen al door meer aandacht te geven aan het element prijs, ga je marges vergroten,' ziet pricing expert Tijs Rotmans in de praktijk. Hij legt tijdens een online sessie van PIM op 30 juni uit welke pricingstrategieën er zijn, hoe je met bewust prijsbeleid je bedrijfsdoelstellingen kunt bereiken en waarom jouw rol als marketeer daarin zo belangrijk is.

    Lees meer over "Pricing: het ondergeschoven marketingkindje?"

  4. Belvilla: 'Per dag toetsen we wat er leeft'

    19 mei 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    De reisbranche is hard getroffen, ook de vakantiehuizen van Belvilla liepen vele boekingen mis. Toch is deze tak van reizen een van de eerste die nu weer opkrabbelt. Hoe ging Belvilla om met de crisiscommunicatie en hoe komen ze nu terug met het goede nieuws? 'We peilen continu de stemming, daarvoor werken we in het bedrijf nauw samen,' vertelt Hanita van der Meer, Brand PR director bij moederbedrijf OYO Vacation Homes. Op 26 mei laat ze zien hoe je een crisis ombuigt naar een kans en welke rol communicatie daarbij speelt.

    Lees meer over "Belvilla: 'Per dag toetsen we wat er leeft'"

  5. Nieuwe klantwensen scheppen nieuwe kansen - zo profiteer je daarvan

    19 mei 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Alles wat je als marketeer dacht te weten over klantwensen en consumentengedrag staat sinds maart op losse schroeven. Hoe kom je erachter wat klanten nu nodig hebben en hoe speel je daarop in? Daniel Ushida geeft je een mini-college growth hacking: over het stellen van de juiste vragen, de zin van experimenteren en de noodzaak om te durven falen.

    Lees meer over "Nieuwe klantwensen scheppen nieuwe kansen - zo profiteer je daarvan"

  6. Dit gaan we doen met jullie suggesties

    10 april 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Op 1 april stuurden we jullie een aantal vragen en de respons was overweldigend: veel, snel, openhartig en uitgebreid. Bedankt daarvoor! We delen hier de resultaten. Deze gebruiken wij in ieder geval om ons aanbod van de komende maanden aan te scherpen. Daarnaast kwamen we veel goede tips tegen, die we graag met jullie delen.

    Lees meer over "Dit gaan we doen met jullie suggesties"

  7. Dutch Marketing Awards: Arno de Jong is Marketeer of the Year, Hello Fresh wint Marketing Company Award

    26 maart 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Amsterdam 26 maart 2020 - Donderdagavond zijn de bedrijven en personen die vorig jaar in Nederland de grootste marketingprestatie hebben geleverd, beloond met een Dutch Marketing Award. Maaltijdboxleverancier HelloFresh werd uitgeroepen tot Marketing Company of the Year. Arno de Jong, Chief Marketing Officer van Nederlandse Loterij, is uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Met duizend marketingprofessionals die meekeken via de levendige livestream vanuit Capital C in Amsterdam was de uitreiking en zesde editie van de Dutch Marketing Awards een ongebruikelijk, gedenkwaardig event.

    De Dutch Marketing Awards zijn de belangrijkste marketingprijzen van Nederland en zijn een samenwerking tussen marketingberoepsvereniging NIMA, PIM en Adformatie. De toekenning vond plaats op basis van marketingprestaties in het kalenderjaar 2019. De geplande feestelijke Award-uitreiking in het KIT in Amsterdam kon vanwege de corona-preventiemaatregelen niet plaatsvinden, maar omdat partners, sponsoren, bezoekers en vrijwilligers gebrand waren op een waardig alternatief, werd de uitreiking evengoed een mooi succes.

    Winnaars in de overige categorieën waren Too Good To Go, Swapfiets, YoungCapital en de Vegetarische Slager. Ferdinand Götzen van 3D Hubs werd Marketing Talent of the Year.

    Lees meer over "Dutch Marketing Awards: Arno de Jong is Marketeer of the Year, Hello Fresh wint Marketing Company Award"

  8. Hoe Bijenkorf klantbeleving verbetert door te luisteren

    10 maart 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Om een optimale klantbeleving te kunnen bieden, moet je heel goed naar klanten luisteren. Bij de Bijenkorf speelt het Klant Contact Center daarin een centrale rol. 'We zijn advocaat van de klant, ambassadeur van het bedrijf en aanjager van verbeteringen,' aldus manager customer care & sales Ankie Straathof. Hoe zorgt de Bijenkorf ervoor dat klantvragen niet alleen beantwoord worden maar ook het startpunt zijn voor een betere service?

    Lees meer over "Hoe Bijenkorf klantbeleving verbetert door te luisteren"

  9. Bestuursleden met innovatiekracht en een internationaal netwerk

    2 maart 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Rotterdam, 2 maart 2020 – Vandaag starten twee nieuwe bestuursleden bij het Platform Innovatie in Marketing (PIM). Wankie Chan is marketing director EMEA medium business bij Dell Technologies. Ab Chakai is manager innovatie en strategische partnerships bij Movir. Beiden hebben een sterke innovatieachtergrond en een stevige internationale positie. Met hun kennis, netwerk en drive vormen zij een waardevolle aanvulling op het PIM-bestuur.

    Lees meer over "Bestuursleden met innovatiekracht en een internationaal netwerk"

  10. Klantbeloften verbeteren klantbeleving en verhogen omzet

    21 februari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Anders Jansen gelooft in beloven. 'Iedereen kent de zeven zekerheden van Jumbo. Alles wat daar in staat, deden ze al. Door dat tastbaar te maken, werden ze verkozen tot het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland en steeg hun omzet substantieel.' Dit is voor elk bedrijf weggelegd, vertelt de marketingstrateeg op 3 maart tijdens de PIM-bijeenkomst over Customer Experience. Hoe kun je als marketeer zelf zulke klantbeloften opstellen, waar moet je op letten en wat levert het op?

    Lees meer over "Klantbeloften verbeteren klantbeleving en verhogen omzet"

  11. Wat marketeers kunnen leren van De Librije

    17 februari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Intimiteit is de basis van elke goede klantbeleving, aldus Tjeerd den Boer. Juist in tijden van multichannel marketing. Al jaren beweegt hij zich achter de schermen bij de Librije. Daar tekende hij de belangrijkste 'boerenwijsheden' op die het succes van dit driesterrenrestaurant verklaren. Tijdens de PIM-sessie over Customer Experience op 3 maart, onthult hij wat we van deze 'High Performing Organisatie' kunnen leren en vertaalt hij hun lessen naar de wereld van de moderne marketeer.

    Lees meer over "Wat marketeers kunnen leren van De Librije"

  12. De indrukken van een dagje World Economic Forum

    3 februari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    PIM's Yvonne Nassar was onlangs in Davos en liep daar de wereld tegen het lijf. Adformatie publiceerde haar ervaringen. 

    Lees meer over "De indrukken van een dagje World Economic Forum"

  13. PIM Trendrapport 2020: Van geluk naar betekenis: hoe merken kunnen bijdragen aan een zinvol leven

    30 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Leusden, 30 januari 2020 –  Geluk is vluchtig, betekenis is bestendig. In de huidige westerse wereld zijn mensen daarom minder op zoek naar spullen of hedonistische ervaringen en meer naar een zinvol leven. Dat blijkt uit het PIM Trendrapport 2020 - The search for meaning, dat op 30 januari werd gelanceerd tijdens het PIM Trend Fest. Merken die bijdragen aan mentale gezondheid, sociale verbondenheid en de overstijging van het individu, kunnen zich op een unieke manier verbinden met hun klanten en zo hun relevantie en succes op lange termijn verhogen.

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2020: Van geluk naar betekenis: hoe merken kunnen bijdragen aan een zinvol leven"

  14. Auping: 'Marketing is meer dan een love brand zijn'

    13 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Beddenfabrikant Auping gooide in 2018 het campagneroer drastisch om en introduceerde de slogan 'Met Liefde'. Het doel: een 'love brand' worden. Dat lukt. Toch is het slecht één laag van de marketingaanpak. Marketing manager Ine Stultjens onthult tijdens het PIM Trend Fest op 30 januari hoe Auping zichzelf op verschillende fronten ontwikkelt en zo bijdraagt aan een wereld waarin mensen zich beter voelen.

    Lees meer over "Auping: 'Marketing is meer dan een love brand zijn'"

  15. De meest succesvolle campagne begon niet als campagne

    10 januari 2020 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Al jaren geleden startte VGZ met het concept Zinnige Zorg. Niet als campagne of slogan, maar als strategie om betere en passende zorg te leveren tegen lagere kosten. Dit was zo succesvol dat de marketingcampagne eruit voortkwam. 'Dit is letterlijk vormgegeven door de medewerkers', vertelt Esther Hendriks, transitiemanager en kwartiermaker bij VGZ. Het leverde de verzekeraar ruim 200.000 nieuwe klanten op en medewerkers die trots zijn op hun werk. 

    Lees meer over "De meest succesvolle campagne begon niet als campagne"