Blog

Blog

  1. Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018

    13 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Genomineerden-MTA-2018.jpg
    Door Hans Molenaar
    De Nederlandse marketingwetenschap heeft internationaal gezien een goede reputatie. Voor een relatief klein land hebben we een kwalitatief hoogwaardige academische marketinggemeenschap die hoog scoort op de internationale lijstjes. De afstudeerscripties van marketingstudenten aan universiteiten in Nederland leveren dan ook regelmatig interessante wetenschappelijke inzichten op. Dit jaar viel vooral de thesis van Manon Struijs van de Tilburg University op. Zij mocht deze week daarom de ‘Marketing Thesis Award 2018’ plus bijbehorende cheque van 500 euro in ontvangst te nemen.

    Lees meer over "Manon Struijs is winnaar van de Marketing Thesis Award 2018"

  2. De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele

    6 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    patricia.jpeg
    Interview met Patricia Slootjes, director marketing bij Miele Nederland
    In een wereld waar de mogelijkheden voor de consument dankzij het internet vrijwel onbegrensd zijn, maken merken niet meer hét onderscheid door het leveren van goede producten of diensten. Natuurlijk wordt het werk van de marketeers bij Walt Disney een stuk eenvoudiger door de kwalitatief hoogstaande films en series die deze onderneming produceert. Maar in toenemende mate dienen ondernemingen zich te focussen op de beleving van de klant, die niet langer beperkt wordt door formele grenzen.
    Het zijn ondernemingen als Coolblue en Zappos die dé standaard voor klantbeleving neerzetten, een niveau dat consumenten in het digitale tijdperk ook van andere marktpartijen verwachten. Marketeers duiden deze beleving met customer experience, de som van alle belevingen van een klant tijdens de interacties met een merk, zowel offline als online. Daarbij gaat het niet om een bepaald moment, maar om het geheel van momenten in de hele customer journey en over de gehele beleving van het 'klant' zijn. Bedrijven en instellingen zijn inmiddels doordrongen van het gegeven dat de totale klantbeleving zorgt voor onderscheidend vermogen en dat je met klantbeleving kunt werken aan een geliefd merk.

    Lees meer over "De aandacht beweegt van het product naar de klant bij Miele"

  3. Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience

    3 april 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    kees kerkvliet.png
    Interview met Kees Kerkvliet, managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M

    De digitale revolutie heeft het vakgebied van marketing en communicatie definitief veranderd. Niet langer staat het product of de dienst centraal, maar de interactie met de klant. De consument die bijna altijd en overal in contact staat met de wereld bepaalt de te volgen strategie. Het bieden van een merk-waardige customer experience is voortaan het uitgangspunt. Of was dit altijd al het vertrekpunt?

    Voor Kees Kerkvliet is de customer experience dagelijkse kost. Als managing director van klantbelevingsbureau TOTE-M richt hij zich op het optimaliseren van klantinteracties en klantbeleving. Met deze onderneming creëert, faciliteert en borgt hij waardevolle ontmoetingen tijdens de reis van klanten en medewerkers. Daarnaast is hij als kerndocent verbonden aan de Beeckestijn Business School.

    Lees meer over "Merk-waardig gedrag is de essentie van customer experience"

  4. PIM Trendrapport 2018: connected society - relatie tussen mens en technologie

    12 maart 2018 - door PIM Redactie - 2 reacties

    rodion-kutsaev-184298.jpg

    Wie de komende jaren een sterk merk wil bouwen, moet verder kijken dan de nieuwste gadgets. Dit is te lezen in het nieuwe trendrapport ‘Connected society – relatie tussen mens en technologie’, dat Platform Innovatie in Marketing (PIM) vandaag publiceert. Gebaseerd op trendonderzoek biedt het rapport essentiële kennis voor marketeers en iedereen die betrokken is bij de toekomst van merken.
    “Het vaststellen van trends is iets anders dan het doen van toekomstvoorspellingen. Het gaat ook verder dan simpelweg raden welke technologie er nu weer gaat doorbreken. Onze focus ligt op sociaal-culturele trends. Deze beschrijven veranderingen in menselijke behoeften en gedragingen. We verklaren onze trends met behulp van onderzoek uit de sociale wetenschappen zoals psychologie en sociologie.”

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2018: connected society - relatie tussen mens en technologie"

  5. ‘Nespresso zou mijn World Marketing Company Award winnen’

    6 maart 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    van eck 2.jpg

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Marketing Company of the Year zijn De Hartstichting, Hello Fresh, RegioBank en Rituals. Voorzitter van het college Registermarketeers en merkstrateeg Marc van Eck was juryvoorzitter van de vier ‘companyprijzen’ én de MarketingCompany of the Year: ‘Een case kan je enorm kan aanspreken, maar onvoldoende voldoen aan de criteria betekent niet winnen.’

    Lees meer over "‘Nespresso zou mijn World Marketing Company Award winnen’"

  6. Guy van Liemt (EHERO ) over de coolste Internal Branding-cases: ‘Binnen beginnen om buiten te winnen’

    26 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    388x198-Guy-van-Liemt-copy.png

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Internal Branding Company of the Year zijn WE Fashion, Bynder, YourSurprise. Geluk- en purpose-expert, marcomstrateeg en – natuurlijk – auteur van de nieuwe marketingcommunicatiebijbel Guy van Liemt was juryvoorzitter: ‘Bij internal branding wil je met je eigen zintuigen waarnemen hoe het merk intern leeft en tot leven wordt gebracht.’

    Lees meer over "Guy van Liemt (EHERO ) over de coolste Internal Branding-cases: ‘Binnen beginnen om buiten te winnen’"

  7. Erik van Engelen (Eneco) over Start Ups met de béste marketing: ‘Het begint allemaal met de magic’

    22 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    van-engelen-768x512.jpg

    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. De Dutch Marketing Awards worden door marketingprofessionals beschouwd als de belangrijkste marketing-vakprijzen in Nederland omdat ze betrekking hebben op de gehele marketingstrategie van organisaties. Genomineerd in de categorie Marketing Start Up of the Year zijn Koupe, Swapfiets en The Avocado show. Voormalig Marketeer of the Year Erik van Engelen was juryvoorzitter: ‘Jij hebt het over “postje marketing”, maar ik zie juist één en al marketing bij de start ups.’
     

    Lees meer over "Erik van Engelen (Eneco) over Start Ups met de béste marketing: ‘Het begint allemaal met de magic’"

  8. Dutch Marketing Awards 2018: Dit zijn de finalisten

    7 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    300x250_dma18.gif
    Op 29 maart reiken NIMA, Adfo Groep en PIM de Dutch Marketing Awards uit in het KIT in Amsterdam. Onder leiding van juryvoorzitter Marc van Eck heeft de vakjury de finalisten gekozen in de categorieën Start Up, Scale Up, Marketing Company en Internal Branding Company of the Year. Susanne van Nierop van Adfo Groep was juryvoorzitter van de Marketeer of the Year.
        

    Lees meer over "Dutch Marketing Awards 2018: Dit zijn de finalisten"

  9. Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers

    5 februari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    BP_MOA_MIE_2018_lowres_0175.jpg

    Cultuuromslag sector zichtbaar tijdens het MIE.
    Ruim 2400 marketeers, data-analisten, insights managers en research professionals bezochten op 31 januari en 1 februari het MIE, het grootste marketing, insights en analytics event van Nederland. Opvallend in de presentaties was de grote nadruk op de samenhang van marketing, analytics en insights. De MOA, het organiserende expertise center voor marketing –insights, onderzoek en analytics, constateert dat de veranderingen binnen het research-vak nu steeds zichtbaarder zijn en dat er sprake is van een cultuuromslag. Nieuw dit jaar waren de partnerships van het Tijdschrift voor Marketing en de BVA. Via deze partners kon het MIE vooral veel marketeers verwelkomen. 

    Lees meer over "Marketing, Insights & Analytics-event trekt ruim 2400 bezoekers"

  10. Competing in Changing Markets

    2 januari 2018 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Namens professor Rudy Moenaert (TiasNimbas Business School) en professor Henry Robben (Nyenrode Business Universiteit) nodigen wij jou uit mee te doen aan het onderzoek “Competing in Changing Markets 2017”. Om tot een top resultaten te komen is het vereist om nogal wat vragen te stellen. Naar schatting duurt het onderzoek 20 minuten. Maar daar krijg je wel het nodige voor terug, ten eerste wordt er een benchmark rapport gemaakt voor alle deelnemers en wordt er in het voorjaar een gratis marketingstrategie sessie gegeven voor alle PIM-deelnemers aan dit onderzoek. Met deze inzichten is iedereen in staat zijn of haar bedrijf sterker te maken en haar concurrentiekracht in 2018 te vergroten.

    Lees meer over "Competing in Changing Markets"

  11. Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017

    28 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    winnaars.JPG

    Leusden, 28 november 2017 - ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017. Dat heeft het Platform Innovatie in Marketing (PIM) vanavond bekendgemaakt. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is dit jaar voor de 15e keer uitgereikt. Tijdens de drukbezochte presentatie bij Beeckestijn Business School in Leusden, waar de genomineerden een toelichting gaven op hun publicaties, mochten Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw de award voor het ‘Beste Marketing Studieboek 2017’ in ontvangst nemen voor hun boekwerk ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’.

    Lees meer over "Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2017"

  12. Nominaties voor PIM Marketing Literatuurprijs 2017 bekend

    2 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft vandaag de nominaties voor de Nederlandse prijs voor marketingliteratuur bekend gemaakt. Uit meer dan 40 marketingboeken zijn, in willekeurige volgorde, de volgende 10 boeken genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2017.

    Jury voorzitter Hans Molenaar over de genomineerde boeken van 2017:

    Lees meer over "Nominaties voor PIM Marketing Literatuurprijs 2017 bekend"

  13. Customer experience draait om het bepalen van klantbehoeften

    1 november 2017 - door PIM Redactie - 3 reacties

    Joris Broekmans 3.jpg
    Interview met Joris Broekmans, directeur customer experience bij Koninklijk Auping
    “You’ll never have a product or price advantage again. They can be easily duplicated, but a strong customer service culture can’t be copied.” Het zijn de wijze woorden van Jerry Fritz, een ervaren marketeer die de impact van customer experience op waarde weet in te schatten. Vrij vertaald betekent zijn citaat dat je met producten of diensten niet meer het onderscheid maakt, zelfs niet als deze door de Koning hoogstpersoonlijk zijn goedgekeurd. Simpelweg omdat organisaties geen slechte producten of diensten meer leveren. Tegenwoordig draait het meer en meer om de klantbeleving, die begint bij de bepaling van de daadwerkelijke klantbehoeften.

    Lees meer over "Customer experience draait om het bepalen van klantbehoeften"

  14. Blije klanten door zorg van zelfsturende klantenserviceteams

    1 november 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Luc Portret.jpg

    In het traject naar verdere verbetering van de klantbeleving vormen de medewerkers de belangrijkste voorwaarde voor succes. Want zij zijn het die contact onderhouden met de klanten. Dat geldt natuurlijk voor de financieel medewerker die een correcte factuur stuurt of de magazijnbediende die de juiste spare parts gereed maakt voor verzending. Maar bovenal geldt dat voor de medewerkers op de klantenservice. Niet voor niets hebben ondernemingen die uitblinken in klantgerichtheid de customer service tot het hart van hun organisatie gepromoveerd.

    Lees meer over "Blije klanten door zorg van zelfsturende klantenserviceteams"

  15. De AVG leidt tot zorgvuldigere omgang met persoonsgegevens

    30 oktober 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    matthias.jpg
    Interview met Matthias de Bruyne, legal counsel privacy bij DDMA
    Als de gegevens van Europese consumenten de smeerolie voor jouw organisatie zijn, heb jij 25 mei 2018 vast en zeker al gemarkeerd in jouw agenda. Die maandag treedt namelijk de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking. Met deze wetgeving voor databescherming wil de Europese Unie de privacy van haar burgers beter waarborgen. De wet, die in de Nederland de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heet, gaat een relevante stap verder dan de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

    Lees meer over "De AVG leidt tot zorgvuldigere omgang met persoonsgegevens"