Vooruitblik TrendFest 2024 - De wereld is veranderd en Eneco verandert mee

Interview , Algemeen 16 januari 2024 om 11:35 door PIM Redactie

De trends van het PIM Trendrapport 2023 die de marketeers van Eneco tegen kwamen in de dagelijkse praktijk

Vooruitblik TrendFest 2024 - De wereld is veranderd en Eneco verandert mee

original-2910FF2C-95BB-4004-B462-2535A188C343.jpeg

“We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk,” staat in het PIM Trendrapport 2023. Een inzicht dat Eneco volledig omarmt sinds de energiecrisis. Jeanine Ploos van Amstel, Head of Product & Processes, en Anouschka van den Ban, Senior propositiemarketeer, delen hoe Eneco zich heeft aangepast aan deze veranderende realiteit. En welke trends uit het Trendrapport zij daarbij het afgelopen jaar zijn tegengekomen.

Afscheid van veilige keuzes

“Tijdens de energiecrisis kozen we voor de veilige weg, door alleen nog maar modelcontracten aan te bieden. Dat kan nu niet meer, de wereld is veranderd,” legt Jeanine uit. Het besef dat de crisis een blijvende verandering te weeg heeft gebracht, zorgde voor een interne verschuiving in denken bij Eneco.

Dynamisch: een antwoord op verandering en trends

Sinds de energiecrisis is iedereen zich meer dan ooit bewust van de fluctuerende prijzen voor stroom en gas. Een contract dat hier goed op inspeelt en past in deze nieuwe wereld, is het dynamische energiecontract. Anouschka benadrukt: “Met Eneco Dynamisch verschuiven we het ‘ouderwetse’ normaal- en daltariefverbruik naar verbruik tijdens opwekmomenten, vaak overdag wanneer de zon schijnt en de wind waait. Met een dynamisch contract betaal je actuele uurprijzen voor stroom en actuele dagprijzen voor gas.”

Non-demografie: van operationele kenmerken naar drijfveren

Anouschka wijst op een trend uit het PIM Trendrapport die Eneco omarmt en die terug is te zien in Eneco Dynamisch: non-demografie, het einde van generationele marketing. “Deze trend dwingt marketeers om anders en breder naar doelgroepen te kijken. Het gaat  om het begrijpen van de mens. Het voorbeeld van Netflix, dat kijkt naar persoonlijke voorkeuren in plaats van algemene kenmerken zoals leeftijd en geslacht, is in dit kader heel inspirerend.” Anouschka geeft aan dat Eneco bij de ontwikkeling van het dynamisch contract de uitdaging is aangegaan om anders te kijken naar doelgroepen: “Iemand kan het geld hebben om te investeren in een elektrische auto en zonnepanelen, maar toch zekerheid zoeken in zijn energiecontract. We moeten dus veel meer kijken naar wat de klant drijft.”

Regeneratieve innovatie: zorgen dat de natuur kan helen

Een andere cruciale trend die Eneco in het ontwikkelingsproces van het dynamisch contract herkent, is regeneratieve innovatie. Jeanine legt uit: “We zijn bij Eneco heel erg bezig geweest met hoe we kunnen bijdragen aan het beschermen van onze planeet. Dat heeft veel mooie initiatieven opgeleverd waardoor klanten steeds meer zelf duurzame bronnen kunnen aanboren. Maar nu staan we op een kantelpunt: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur kan ‘helen’, zoals dit zo mooi in het PIM rapport wordt genoemd?” Het dynamisch contract speelt hierin een sleutelrol, vult Anouschka aan: “We gaan in de toekomst nog veel meer van onze duurzame bronnen gebruiken, op dezelfde piekmomenten. En eigenlijk kunnen we dat helemaal niet aan. Het dynamisch contract stelt ons in staat om verbruiksmomenten te verschuiven en vraag en aanbod meer in balans te brengen.”

Meer dan alleen flexibiliteit

Eneco was niet het eerste bedrijf dat een dynamisch energiecontract lanceerde, geven beiden toe. Het nieuwe contract moest geïntegreerd worden binnen een bestaand en groot klantensysteem met verschillende energiecontracten en dat kost tijd. Jeanine: “Met het dynamisch energiecontract mikken we niet alleen op flexibiliteit. We willen gedragsverandering teweegbrengen passend bij de behoeften van de klant. Het dynamisch contract moedigt mensen aan om hun gewoontes aan te passen, niet alleen voor hun eigen financiële voordeel, maar ook voor het milieu.”

Vasthouden aan eigen waarden in tijden van verandering

Anouschka reflecteert op Eneco’s benadering in de veranderende wereld: “Het gemakkelijkste wat je kan doen in tijden van crisis is je ‘belief’ loslaten. Dat hebben we niet gedaan. Integendeel, we blijven trouw aan waar we voor staan. Het dynamisch energiecontract is daar een prachtig voorbeeld van. We brengen vernieuwing naar de klant met een volledig andere mentaliteit dan andere spelers op de markt.”

Buiten de comfortzone begint de innovatie

"De ontwikkeling van Eneco Dynamisch heeft ons gedwongen om anders te denken en uit onze comfortzone te stappen,” besluit Jeanine. “Het is zo’n ander product dan een vast of variabel energiecontract. We hebben onszelf uitgedaagd om anders naar de wereld te gaan kijken. En dat is ook goed, want werken vanuit de veilige wereld brengt je de innovatie niet.”

Registreer voor TrendFest 2024

Andere trendrapporten

Algemeen

MarTech Futureproof, de belofte van MarTech Fest 2024

14 maart 2024
De MarTech stack anno 2024 is complex geworden. AI en alle nieuwe tools zijn onderdeel geworden van onze dagelijkse werkzaamheden. En daar waar we gew…
Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox