Zo gebruik je GenAI vandaag al voor betere marketing

Interview 20 november 2023 om 11:12 door PIM Redactie

Zo gebruik je GenAI vandaag al voor betere marketing

Na de zinderende bijeenkomst over GenAI op het MarTech Fest, gingen PIM-leden geïnspireerd terug naar hun werk. Met honderd ideeën om er zelf mee aan de slag te gaan. Jacqueline Mommer dééd dat ook, direct de volgende dag. Ze heeft een paar interessante tips voor ander Pimmers. Want wist je bijvoorbeeld hoe je betere briefings maakt met GenAI? En dat origineel AI-beeld maken soms gemakkelijker is dan de juiste stockfoto vinden?

Jacqueline was overigens geen groentje in het gebruik van GenAI. Ze experimenteerde al met de gratis versie van ChatGPT. ‘Als ik even geen goed idee had voor een blog bijvoorbeeld, pakte ik ChatGPT er wel eens bij. Maar op het MarTech Fest zag ik hoe veel méér er mogelijk is en ik werd geïnspireerd om daarmee aan de slag te gaan.’ Dat deed ze de volgende dag.

Behandel ChatGPT als een echt mens

Jacqueline nam een abonnement op de betaalde versie van ChatGPT, die getraind is met meer en recentere data dan de gratis app. Eerder volgde ze al een webinar van neuromarketeer Martin van Kranenborg, over hoe je ChatGPT goed kunt briefen, zodat je betere resultaten krijgt. Jacqueline: ‘Op het MarTech Fest werd het ook weer gezegd: ChatGPT kun je het beste aanspreken met echte zinnen, niet op de staccato manier zoals je vroeger met een zoekmachine omging. In het webinar leerde ik dat het zelfs nog verder gaat. Je moet echt bedenken welke rol je ChatGPT geeft. Is het een collega waarmee je brainstormt? Of het reclamebureau dat een campagne ontwikkelt? Je wilt de machine benaderen als een echt mens en het helpt als je netjes communiceert en ook goedemorgen en dankjewel zegt.’

Zo brief je beter

De start van een nieuwe marketingcampagne was de aanleiding om deze aanpak uit te proberen, vertelt Jacqueline. ‘Ik ben ChatGPT gaan prompten zoals ik normaalgesproken mijn reclamebureau brief. Dat gaf meteen veel inzicht. Want als je niet nauwkeurig genoeg formuleert, merk je dat meteen aan de resultaten. Die kun je vervolgens verdiepen. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat ik te veel boodschappen in de briefing stopte. Dus vroeg ik ChatGPT om meer focus te leggen op een van die boodschappen. Dit proces was ook confronterend, want het liet zien dat mijn briefings niet altijd even goed waren. Met behulp van ChatGPT creëerde ik een duidelijke voorzet voor de campagne, waar mijn bureau nu op verder bouwt.’

Beeld maken moeilijk? Nee hoor

‘Beeld maken met GenAI vond ik altijd lastig,’ vertelt Jacqueline. ‘Ik had Midjourney al uitgeprobeerd, maar dat is een behoorlijk technisch programma. Nu werk ik met Bing, dat is gekoppeld aan DALL-E3. Het is gebruiksvriendelijk en geeft goede resultaten. De PIM aftertalk op 3 november hielp me daar ook bij. Daar kreeg ik van de experts extra tips om afbeeldingen beter te prompten. Bijvoorbeeld door instructies te geven over lichtinval, positie, stijl, kwaliteit en kleuren.

En het mooie is: ik instrueer Bing nu met de resultaten uit ChatGPT. Zo kan ik snel laten zien wat ik bedoel. Dat is niet het echte beeld voor de campagne, daar gaat het bureau voor zorgen. Maar met Bing kan ik wel aangeven waar ik ongeveer naartoe wil en het is sneller en origineler dan zoeken naar stockfoto’s. Vind maar eens een stockfoto van een schoonmaakrobot in een hotelkamer, zoals ik onlangs nodig had.’

Geïnspireerd door PIM

Het MarTech Fest op 12 oktober 2023 was voor Jacqueline de aanzet om meer met GenAI te gaan doen: ‘Ten eerste door de presentaties, waarin te zien was hoeveel er mogelijk is, maar ook waar je op moet letten. Bijvoorbeeld dat je moet oppassen voor bias en dat je expliciet moet briefen op diversiteit. Er waren veel eyeopeners. Het eerste verhaal, van Rodger Werkhoven, was vooral inspirerend, het laatste verhaal, van Joost van de Velde, gaf juist praktische handvatten. In de break-outsessies daarna vond ik het interessant om te horen hoe andere marketingprofessionals met dit onderwerp bezig zijn. Dat vind ik zo fijn aan PIM: ik ontmoet hier gelijkgestemden en je leert van de sprekers én van elkaar. Ook de aftertalk vond ik heel waardevol. Daar kon ik verder praten en gerichte vragen stellen op basis van mijn ervaringen. Dat gaf veel verdieping.’

Ga nú aan de slag

Wat adviseert Jacqueline haar mede-Pimmers? ‘Ga vooral aan de slag, want dit gaat niet meer weg. Wanneer je ermee bezig bent, merk je pas wat GenAI voor je kan doen en ook waar je voor moet opletten. Als je dat niet gaat leren, loop je dadelijk hopeloos achter.

Ik verwacht dat de relatie met mijn bureau erop vooruit zal gaan en de kwaliteit van de campagnes ook. Want ik doe meer denkwerk vooraf en kom met betere briefings bij het bureau. Zij kunnen zich dan helemaal concentreren op het echte creatieve bureauwerk.

En natuurlijk zijn er nog veel meer toepassingen. Ik vond het bijvoorbeeld interessant om van Joost te horen hoe je met ChatGPT persona's kunt maken. Van iemand anders leerde ik dat ChatGPT geweldige samenvattingen maakt van hele lange stukken tekst, ook heel handig. Daar zou ik niet snel aan denken, maar zo zijn er ongetwijfeld nog 100 toepassingen waar ik nu nog niet aan denk, maar die ik in 2024 goed kan gebruiken.’

Meer informatie

Wil je meer weten over deze bijeenkomst? Hier vind je het persbericht en hier kun je het verslag inzien. Zelf een keer kennismaken met PIM? Hier vind je informatie over onze evenementen.

Achtergronden

Andere interviews

Interview , Algemeen

Vooruitblik TrendFest 2024 - De wereld is veranderd en Eneco verandert mee

16 januari 2024
“We leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk,” staat in het PIM Trendrapport 2023. Een inzicht d…
Interview

'Service wordt de nieuwe marketing'

22 november 2023
Het kan je nauwelijks zijn ontgaan dat we bij Marketingfacts dit jaar een flinke slinger geven aan de uitreiking van de PIM Marketing Literatuurprijs …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox

Binnenkort op de agenda

  1. 4 juli 2024

    Publicatie: Toekomst marketingteams in versnelling (let op: geen event)

    Meer over dit evenement
  2. 12 september 2024

    Customer-centric culture

    Heijmans Hive Innovatie hub in Rosmalen
    Meer over dit evenement
  3. 14 november 2024

    Marketingliteratuurprijs 2024

    Meer over dit evenement