Uitgebreid verslag MarTech Fest - Generative AI: Klaar om voor jou aan de slag te gaan (en jij?)

Event terugblik , Algemeen 18 oktober 2023 om 13:10 door PIM Redactie

De succesvolle lancering van MarTech Fest 2023

Uitgebreid verslag MarTech Fest - Generative AI: Klaar om voor jou aan de slag te gaan (en jij?)

MarTech_Fest_2023_Amsterdam-1.jpg

Platform Innovatie in Marketing en iO presenteren gezamenlijk het MarTech Fest, hét evenement waar marketing en techologie samenkomen. Centraal staat Generative AI, de techniek waarmee je teksten, afbeeldingen en hele werelden maakt. Je kunt ook andere praktische dingen doen zoals persona’s creëren en bevragen. Wat is GenAI, hoe werkt het en wat zijn de ontwikkelingen? Van nieuwe visuals tot het berekenen van je optimale marketingbudget: je kunt je werk vandaag al beter, sneller en leuker maken. We verkennen ook de bezwaren en valkuilen. Welkom in de wereld van GenAI!

We worden ontvangen door Ab Chakai, bestuurslid van Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Gabrielle van den Dries, Service Line Director Marketing, Data & Intelligence van iO. PIM en iO organiseren samen een reeks bijeenkomsten rond dit onderwerp, dat zich razendsnel ontwikkelt.  

Gabrielle van den Dries: “AI is echt een buzzword. Sommige mensen zijn er heel enthousiast over, anderen krijgen er juist stress van. We merken dat er behoefte is om ermee aan de slag te gaan, maar hoe doe je dat? Als iO hebben we veel kennis in huis, de PIM-community is gedreven om nieuwe innovaties te omarmen. GenAI is geen speeltje, het is een professionele tool die ons vak nu al verandert.” Ab Chakai valt haar bij: “Als PIM onderzoeken we met onze leden de innovaties die hen helpen om betekenisvolle impact te maken. AI is een ontwikkeling die zich elke dag verder ontwikkelt en je kunt het je niet permitteren om aan de zijlijn te gaan staan. Je moet begrip hebben van de techniek én weten wat je er zelf mee kunt. Dat onderzoeken we vandaag.”

Drie sprekers leiden het onderwerp in, daarna gaan PIM-leden erover in gesprek.

Hello, I am Generative AI

Rodger Werkhoven, executive creative director van iO

Rodger neemt ons mee in een wereld waar alles mogelijk is, als je maar de juist prompts geeft. Hij stond zelf aan de wieg van Generative AI. Hij werkte bij Open AI aan ChatGPT en DALL*E 2.

Om te beginnen: zo intelligent is AI (nog) niet, stelt hij. Het is wel een sterke tool, waarmee je heel veel kunt maken. Sommige mensen vinden het geweldig, andere gevaarlijk. Wat het ook is, ‘zie het maar eens tegen te houden.’ Het is vooral zaak om te begrijpen wat het kan, wat het niet kan, waar de risico’s liggen en wat de kansen zijn.

Wat het kan

Om te beginnen met wat het kan: bijna alles. Met een voorbeeld laat Rodger zien hoe hij met een serie prompts over een egeltje een hele serie dingen maakt: plaatjes van het egeltje, de omgeving, namen, gerelateerde karakters, boeken, stickers, noem maar op. Rodger toont gegenereerde foto’s van de Paus die een biertje drinkt met Obama en een fashion foto in het centrum van Amsterdam met een verouderde Salvador Dalí. In een film wordt ‘fucking’ prachtig lipsync vervangen door ‘freaking’. In een ander filmpje laat hij zichzelf vloeiend Japans spreken. Geïnspireerd door het label ‘genuine leather’ in zijn tas, besloot Rogder een visuele ‘genuine’ te ontwikkelen; een lief, lelijk, bont en glimmend beestje dat op alles en op niks lijkt. Wat jij kunt bedenken, is met GenAI te maken. Als je het maar kunt bedenken.

Wat het niet kan (maar jij wel)

Wat GenAI niet kan is jouw gedachten lezen. Dus je moet de juiste instructies (prompts) geven. Daar kun je heel ingewikkeld over doen, en dat doen sommige ‘prompt engineers’ ook. Laat je daar niet door afschrikken, iedereen kan leren om de juiste prompts te geven. En hoe meer je dat doet, hoe beter je erin wordt.

Let op bij je eigen AI-creaties

Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten.

Bias. Geef je als prompt alleen ‘directeur’ dan is in veel AI-systemen de kans groot dat je vooral witte mannen in pak ziet. Noem het stereotypering of representational harm, het is vooral goed om te beseffen dat dit kan gebeuren. AI leert bij en het ene systeem is hier al verder mee dan het andere, maar zulke bias is nog niet volledig verholpen. Dus wees je daarvan bewust en ‘prompt de diversiteit erin’ als dat nodig is.

.
.
.

Het verslag eindigt hier niet... Heb je MarTech Fest 2024 gemist maar wil je de insights wel inzien/verder lezen? Klik op onderstaande button om direct het verslag per mail op te vragen.

Gehele verslag opvragen (1)

Binnenkort op de agenda

  1. 14 november 2024

    Marketingliteratuurprijs 2024

    Meer over dit evenement
  2. 19 september 2024

    Customer-centric culture

    Heijmans Hive Innovatie hub in Rosmalen
    Meer over dit evenement

Andere event terugblikken

Algemeen

MarTech Futureproof, de belofte van MarTech Fest 2024

14 maart 2024
De MarTech stack anno 2024 is complex geworden. AI en alle nieuwe tools zijn onderdeel geworden van onze dagelijkse werkzaamheden. En daar waar we gew…
Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox

Binnenkort op de agenda

  1. 2 juli 2024

    Non-demografische marketing

    Online
    Meer over dit evenement
  2. 4 juli 2024

    Publicatie: Marketingteam van de toekomst

    Online
    Meer over dit evenement
  3. 5 september 2024

    Hackathon

    LevelUp Group / Netprofiler in Amsterdam
    Meer over dit evenement