Blog

Blog

  1. Social media redacteur PIM

    22 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Ben jij een pro-actieve social media redacteur die de fijne kneepjes van social media beheerst? Iemand met gevoel voor marketing, merken en mensen? Een rots in de branding die onze community en events online tot leven brengt? Dan zijn we op zoek naar jou!

    Lees meer over "Social media redacteur PIM"

  2. PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant

    15 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    P1050442.JPG

    De enige constante factor vandaag de dag is de voortdurende verandering, ook in business-to-business-markten. Door die continue veranderingen is de focus verlegd van customer relationship management naar customer experience en zijn we van inbound marketing richting service design thinking en growth hacking gegaan. Voor het tweede jaar op rij heeft PIM in nauwe samenwerking met e-mailmarketingspecialist Blinker de actuele trends en ontwikkelingen in B2B-marketing op een rij gezet. Belangrijk thema in het ‘PIM B2B Marketing Trendrapport’, dat dinsdag 13 juni 2017 is gepresenteerd, is relevant zijn en blijven voor de klant.

    Lees meer over "PIM en Blinker B2B Marketing Trendrapport 2017: relevant zijn en blijven voor de klant"

  3. De kansrijke introductie van neuromarketing in B2B-sectoren

    12 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Eveline van Zeeland.jpg
    Neuromarketing berust op de aanname dat het menselijke lichaam toont hoe een persoon in kwestie zich van binnen voelt. Die lichamelijke reacties kunnen we meten met onderzoekstechnieken die we kennen uit de neurologie, zoals MRI en EEG. Deze technieken worden vooralsnog voornamelijk toegepast in business-to-consumer-sectoren. Niet gek als je bedenkt dat de Engelse term voor neuromarketing ‘consumer neuroscience’ is. De toepassing van de techniek in business-to-business-sectoren biedt echter ook toegevoegde waarde.

    Lees meer over "De kansrijke introductie van neuromarketing in B2B-sectoren"

  4. Relevantie is het sleutelwoord voor goede contentmarketing

    1 juni 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    mark de loose.jpg
    De onbeperkte toegang tot de onuitputtelijke informatiebron die internet heet, heeft de klantreis drastisch veranderd. Dit geldt niet alleen voor business-to-consumer-markten, maar zeker ook voor business-to-business-markten. Zo is overduidelijk dat in B2B de oriëntatiefase al ver over de helft is voordat de klant of prospect contact met een onderneming zoekt. Dit onderstreept het belang van het bieden van de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal.
    Content is in dit verband het synoniem van inhoud, al misstaat de alternatieve vertaling – tevreden – ook niet helemaal. Als marketing communications manager is Mark de Loose verantwoordelijk voor de contentstrategie bij risicomanagementadviseur en verzekeringsmakelaar Aon. Tijdens 'Update B2B marketing' dat op dinsdag 13 juni 2017 plaatsvindt op de burelen van Exact in Delft, deelt hij zijn ervaringen.

    Lees meer over "Relevantie is het sleutelwoord voor goede contentmarketing"

  5. Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie

    17 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Mark Appel.jpg

    “Al is iedereen inmiddels doordrongen van het feit dat we leven in het digitale tijdperk, toch hebben de meeste marketeers nog geen echt beeld van de mogelijkheden die de technologische ontwikkelingen bieden. Over de richting waar het vakgebied marketing zich naartoe verschuift, bestaat nog meer onduidelijkheid. Dat inzicht is echter van enorm belang, omdat het cruciaal is te weten wat de relevante ontvangers, doelgroepen en kanalen zijn. Toegegeven, het is bijzonder complexe materie met veel technologische aspecten en voortdurende innovaties. Daarom zie ik het ook als een absolute noodzaak dat iedereen binnen een organisatie betrokken is bij innovatie.”

    Lees meer over "Innovatie is een thema voor iedereen in de organisatie"

  6. Data moet niet over tooling maar over waardecreatie gaan

    16 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    In hun boek ‘Creating Value with Big Data Analytics – Making Smart Marketing Decisions’ beschrijven Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk het ‘Big Data Value Creation’-model. De auteurs willen met het model de complexiteit van het werken met Big Data eenvoudig maken. Waarom gebruiken bedrijven data? Omdat ze daarmee waarde willen creëren voor hun business. Het boek is in 2016 bekroond met de 'PIM Marketing Literatuur Prijs' en er komt binnenkort ook een versie uit in het Chinees. 

     

    Lees meer over "Data moet niet over tooling maar over waardecreatie gaan"

  7. Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse

    10 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    jeroen kromme.jpg

    Het hedendaagse vocabulaire van de marketeer leert dat enkel zijn creativiteit niet meer volstaat bij een succesvolle uitvoering van zijn werkzaamheden. Technologische kennis is onontbeerlijk in zijn wereld van artificial intelligence en machine learning. Waar marketing in het verleden draaide rond psychologie en het begrijpen van de klant en de markt, is het nu steeds meer een vak van interpretatie geworden. Van data naar informatie en via kennis naar toegevoegde waarde. In dat domein van Big Data is goede data-analyse de doorslaggevende factor.

    Lees meer over "Eén-op-één-marketingcommunicatie op basis van data-analyse"

  8. Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017

    3 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    pieter zwart .png

    Pieter Zwart is dit jaar gekozen tot Marketeer of the Year. Hunkemöller, Picnic, Vegetarische Slager en Hallmark winnen ook een Dutch Marketing Award.
    De beste Nederlandse marketingondernemingen werden beoordeeld in de verschillende fases van hun ‘marketingcyclus’. Een startup, een onderneming die succesvol de volgende stap heeft gezet, het beste marketingbedrijf en het bedrijf dat het beste de internal branding op orde heeft. En er zijn twee personality-awards: voor Marketeer of the Year en Marketingtalent of the Year. De prijzen werden afgelopen donderdag 30 maart  uitgereikt in het Amsterdamse Tropeninstituut.

    Lees meer over "Dit zijn de beste marketeers en marketingbedrijven van 2017"

  9. Doe mee met het B2B Marketing Trendonderzoek

    3 april 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Samen met Blinker brengen wij ook in 2017 de belangrijkste trends in B2B marketing in kaart en daar hebben we jouw hulp bij nodig. Kwalitatief vooronderzoek onder vooraanstaande B2B marketeers in Nederland heeft inmiddels inzicht gegeven in de trends en ontwikkelingen in B2B marketing.

    Lees meer over "Doe mee met het B2B Marketing Trendonderzoek"

  10. De vier kernwaarden voor internal branding bij Transavia

    28 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Marisca Kensenhuis.jpg

    Interview met Marisca Kensenhuis, communication lead bij Transavia, over internal branding

    “Internal branding is medewerkers in staat stellen vanuit hun betrokkenheid en expertise intern waar te maken wat een organisatie extern belooft. Bij Transavia geven we daar invulling aan door een combinatie van initiatieven zoals een leiderschapsprogramma gericht op faciliterend leiding geven en invulling geven aan vier kernwaarden: vriendelijk, verantwoordelijk, bevlogen en daadkrachtig. Faciliterend leidinggeven omdat we geloven in zelforganiserende teams en kernwaarden omdat die bijdragen aan het bereiken van onze organisatiedoelen.”

    Lees meer over "De vier kernwaarden voor internal branding bij Transavia"

  11. Hallmark wil mensen inspireren om emoties te uiten

    28 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Jan Willem Koch.jpg

    Interview met Jan Willem Koch, managing director bij Hallmark Cards Continental Europe, over internal branding

    “Het leven draait om waardevolle relaties. Dat is wat wij geloven en onze missie sluit daar naadloos op aan: mensen inspireren om hun emoties te uiten teneinde die relaties te versterken. Om dat te bereiken, is het belangrijk hier zelf mee te beginnen. 'Buiten winnen, is binnen beginnen.' Dat is de insteek waarmee internal branding is uitgerold. Onze medewerkers vormen namelijk in deze strategie een belangrijke component. Want de Hallmarkers, zoals we hen noemen, zijn de ambassadeurs van onze organisatie.”

    Dit zijn de woorden van Jan Willem Koch, werkzaam als managing director bij Hallmark Cards Continental Europe. Hij is de initiator van het traject voor internal branding bij de organisatie waar de verrassing centraal staat. Het waarmaken van de beloftes door de medewerkers is voor hem geen loos begrip. Hallmark is dan ook één van de finalisten in de categorie 'Internal Branding Company of the Year' van de 'Dutch Marketing Awards 2017'. Een inspirerend betoog over het van binnenuit tot leven brengen van een merk en het borgen in de organisatie.

    Lees meer over "Hallmark wil mensen inspireren om emoties te uiten"

  12. Het tot leven brengen van de merkidentiteit bij KWF Kankerbestrijding

    27 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Anne-Marije Haijtink.jpg

    Interview met Anne-Marije Haijtink, brandmanager bij KWF Kankerbestrijding, over internal branding

    “Het ‘tot leven brengen’ van onze merkidentiteit door onze medewerkers, intern en extern, dat is waar voor ons internal branding om draait. Als zij het merk omarmen en toepassen in hun werk, vergroot dat de mogelijkheden voor KWF Kankerbestrijding om onze ambities en ons ideaal waar te maken. Het raakt het gedrag, de moeilijkst beïnvloedbare variabele binnen de bedrijfsvoering. Onze merkwaarden vormen de spil voor het gedrag van onze medewerkers. We gebruiken ze dan ook als de richtinggevers in alles wat we doen.”

    Lees meer over "Het tot leven brengen van de merkidentiteit bij KWF Kankerbestrijding"

  13. De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel

    14 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Jeroen Hubert.jpg

    Goede bereikbaarheid en voldoende gratis parkeergelegenheid. Een hapje en een drankje. Een klantenservice die coulance toont met retourgoederen. En bovenal offline en online klantgericht denken in plaats van productgericht pushen. Dit zouden de ultieme medicijnen zijn voor noodlijdende retailondernemingen. Maar het zijn al 37 jaar succesvolle vanzelfsprekendheden voor IKEA in Nederland. Succes dat het bedrijf graag voortzet.

    Lees meer over "De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel"

  14. Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”

    13 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Nederland lijkt in de ban van agile marketing. Niet alleen volgen we de ontwikkelingen van kersverse techno-startups op de voet, het establishment wil ook zo snel en flexibel op de markt acteren. Ze omarmen bootcamps, accelerators en multidisciplinaire teams, alles om binnen no-time nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. In aanloop naar ons event ‘Growth hacking, service design en agility’, spraken we Christi-Janne ten Hoopen ( consultant bij VODW).

    Lees meer over "Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”"

  15. Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM

    27 februari 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    Tycho.png

    Iedere Nederlandse universiteit die opleidingen aanbiedt die aan het brede vakgebied van marketing gerelateerd zijn, kent wel een marketingstudievereniging. In vijf universiteitssteden zijn in erkende marketingassociaties studenten verenigd die de eerste schreden willen zetten op de brug tussen de theorie uit de collegezaal en de praktijk van de werkvloer. De Marketing Associatie Nederland (MAN) is het overkoepelende orgaan van deze afzonderlijke studieverenigingen.

    Een nauwe samenwerking met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) ziet de studentenorganisatie als een belangrijke bron van inspiratie. Tycho Luijten, die zich inmiddels international bachelor communication & media mag noemen, is president van de Marketing Associatie Erasmus Universiteit Rotterdam (MAEUR) en penningmeester van de landelijke organisatie. Zijn visie op het partnership tussen MAN en PIM.

    Lees meer over "Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM"