Blog

Blog

  1. De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel

    14 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Jeroen Hubert.jpg

    Goede bereikbaarheid en voldoende gratis parkeergelegenheid. Een hapje en een drankje. Een klantenservice die coulance toont met retourgoederen. En bovenal offline en online klantgericht denken in plaats van productgericht pushen. Dit zouden de ultieme medicijnen zijn voor noodlijdende retailondernemingen. Maar het zijn al 37 jaar succesvolle vanzelfsprekendheden voor IKEA in Nederland. Succes dat het bedrijf graag voortzet.

    Lees meer over "De aandacht van IKEA is gericht op omnichannel"

  2. Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”

    13 maart 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Nederland lijkt in de ban van agile marketing. Niet alleen volgen we de ontwikkelingen van kersverse techno-startups op de voet, het establishment wil ook zo snel en flexibel op de markt acteren. Ze omarmen bootcamps, accelerators en multidisciplinaire teams, alles om binnen no-time nieuwe producten of diensten in de markt te zetten. In aanloop naar ons event ‘Growth hacking, service design en agility’, spraken we Christi-Janne ten Hoopen ( consultant bij VODW).

    Lees meer over "Christi-Janne ten Hoopen: “Agility draait om cultuur, mens en mindset”"

  3. Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM

    27 februari 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    Tycho.png

    Iedere Nederlandse universiteit die opleidingen aanbiedt die aan het brede vakgebied van marketing gerelateerd zijn, kent wel een marketingstudievereniging. In vijf universiteitssteden zijn in erkende marketingassociaties studenten verenigd die de eerste schreden willen zetten op de brug tussen de theorie uit de collegezaal en de praktijk van de werkvloer. De Marketing Associatie Nederland (MAN) is het overkoepelende orgaan van deze afzonderlijke studieverenigingen.

    Een nauwe samenwerking met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) ziet de studentenorganisatie als een belangrijke bron van inspiratie. Tycho Luijten, die zich inmiddels international bachelor communication & media mag noemen, is president van de Marketing Associatie Erasmus Universiteit Rotterdam (MAEUR) en penningmeester van de landelijke organisatie. Zijn visie op het partnership tussen MAN en PIM.

    Lees meer over "Interview met Tycho Luijten over het partnership tussen MAN en PIM"

  4. PIM Trendrapport 2017: marketing draait meer dan ooit om vertrouwen

    21 februari 2017 - door PIM Redactie - 1 reactie

    voorzijdedef.jpg

    Wie de komende jaren een sterk merk wil bouwen, moet verder kijken dan technologie. Natuurlijk gaan virtual reality, chatbots, big data en artifical intelligence ook in 2017 het marketinglandschap beïnvloeden. Als je die ontwikkelingen dé marketingtrends voor 2017 noemt, ga je voorbij aan de belangrijke maatschappelijke verschuivingen die momenteel spelen. Denk aan Brexit, de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten en de opkomst van populistische politieke partijen in Europa.

    Lees meer over "PIM Trendrapport 2017: marketing draait meer dan ooit om vertrouwen"

  5. Yvonne Nassar neemt rol voorzitter PIM over van Hans Molenaar

    16 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Yvonne Nassar.jpg


    Yvonne Nassar neemt met ingang van 16 februari 2017 de rol van voorzitter Platform Innovatie in Marketing (PIM) over van Hans Molenaar. Yvonne Nassar is als head of marketing & innovation werkzaam bij RAI Amsterdam. Ze volgt Hans Molenaar op, die aftreedt, om zich volledig te kunnen richten op de groei van Beeckestijn Business School. 

    Lees meer over "Yvonne Nassar neemt rol voorzitter PIM over van Hans Molenaar"

  6. Interview Stefan Harzevoort: "Mens rekent merk twee keer af, aan de kassa en op basis van ethiek"

    9 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Voor het vierde jaar op rij schrijven Aljan de Boer (Trendsactive) en Stefan Harzevoort (Valtech) in opdracht van het Platform Innovatieve Marketing het jaarlijkse PIM trendrapport. Het PIM Trendrapport 2017, getiteld Trust Me?!, gaat dit jaar in op de onzekere, complexe maatschappij waarin we leven en geeft marketeers een antwoord op hoe om te gaan met het post-truth tijdperk, de vertrouwenscrisis en onbehagen in de Westerse wereld. Op 16 februari wordt het trendrapport traditiegetrouw gelanceerd tijdens de jaarlijkse trendsessie die plaatsvindt bij Canon in Den Bosch. In aanloop naar dat event interviewde we Stefan Harzevoort.

    Lees meer over "Interview Stefan Harzevoort: "Mens rekent merk twee keer af, aan de kassa en op basis van ethiek""

  7. Dit zijn de genomineerden voor Marketeer of the Year 2017

    7 februari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    460x345_dma17_groeps.gif

    Op 30 maart reiken NIMA, Adfo Groep, PIM, en MEC de Dutch Marketing Awards uit. Onder leiding van juryvoorzitter Marc van Eck RM heeft de vakjury de finalisten gekozen in de categorieën Start Up, Scale Up, Marketing Company en Internal Branding Company of the year en – natuurlijk - de Marketeer of the Year

    De jury koos uit alle inzendingen de drie volgende marketeers:

    Lees meer over "Dit zijn de genomineerden voor Marketeer of the Year 2017"

  8. Peter van Woensel Kooy: Jongereniconen 2017

    30 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Wat beweegt de jeugd en de jongvolwassenen in 2017? Tijdens de jaarlijksessie trendsessie op 16 februari 2017 presenteert Peter van Woenselkooy acht nieuwe ‘Jongereniconen’ voor komend jaar. Marketeers en bureaus putten hieruit talloze insights voor een succesvolle en innovatieve start. In aanloop naar het event vroegen we Peter om alvast drie jongereniconen te delen.

    Lees meer over "Peter van Woensel Kooy: Jongereniconen 2017"

  9. Gerard-Jan Princée (Sanoma|SBS): “Fashion adverteerders kunnen beter tijdens een goede regenbui campagne voeren”

    26 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Hoe verzamelt Sanoma | SBS data van haar publiek? Wat doet het ermee, zowel in de consumenten als de zakelijke markt? Daarover gaat de lezing van Janou Kessels, op 31 januari tijdens het event ‘Toekomst van Media: VR, Vloggen en data’. In aanloop naar het event spreken we haar collega Gerard-Jan-Princée.

    Lees meer over "Gerard-Jan Princée (Sanoma|SBS): “Fashion adverteerders kunnen beter tijdens een goede regenbui campagne voeren”"

  10. Raymond Klompsma (Srprs.me): "Te vaak is klantgerichtheid een tijdelijk project"

    24 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Een onderscheidende merkbeleving loont. Dat toonde Forrester eerder al aan toen het de Customer Experience Index lanceerde. Organisaties die hoog scoren op customer experiences behalen betere resultaten. Maar welke organisaties doen dingen nou daadwerkelijk beter? Ontmoet Raymond Klompsma, CEO van reisbureau Srprs.me, dat sterk groeit in een overvolle markt. Raymond spreekt tijdens het grootste Marketing & Insights congres dat op 1 en 2 februari plaatsvindt. In aanloop naar dat event spraken we met hem.

    Lees meer over "Raymond Klompsma (Srprs.me): "Te vaak is klantgerichtheid een tijdelijk project""

  11. Erik van Engelen over de Dutch Marketing Awards: ‘Elke dag ondernemer, dus marketeer!’

    17 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Op 30 maart wordt bekend welke personen en bedrijven aan de haal gaan met de Dutch Marketing Awards; de vakprijzen voor het beste marketingbedrijf, beste marketeer en beste marketingtalent. In de categorie ‘Marketing Start Up of the Year’ beoordeelt de jury nieuwe bedrijven die iets héél goed hebben gedaan in hun marketingstrategie. Juryvoorzitter Erik van Engelen, Managing Director Consumenten bij Eneco, was niet alleen zélf Marketeer of the Year in 2015, maar had een grote rol bij de ontwikkeling van de ‘interne startup’ van Eneco; slimme thermostaat Toon.
     

    Lees meer over "Erik van Engelen over de Dutch Marketing Awards: ‘Elke dag ondernemer, dus marketeer!’"

  12. Interview met Daan Sip over influencer marketing: “De invloed van influencers groeit stevig door”

    14 januari 2017 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Inmiddels hebben we allemaal wel gehoord van het woord 'vlogger'. Sterker nog, 'treitervlogger' was hét woord van 2016. Merken willen massaal samenwerken met deze nieuwe generatie supersterren die miljoenen volgers binnen een nog nauwelijks te bereiken doelgroep bedienen. Tijd voor een update over de populaire marketingtactiek. Welke ontwikkelingen spelen er? Zit er eigenlijk wel verschil tussen een mainstream celebrity en een influencers? Wij vroegen het Daan Sip, hij maakte samen met twee andere ondernemers Social1nfluencers groot, een bureau dat bemiddelt tussen influencers en merken. Daan is een van de sprekers tijdens het event ‘Toekomst van media: VR, vloggers en data’ dat op 31 januari door het Platform Innovatie in Marketing georganiseerd wordt. In aanloop naar dat event interviewden we hem.

    Lees meer over "Interview met Daan Sip over influencer marketing: “De invloed van influencers groeit stevig door”"

  13. Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016

    6 december 2016 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 6 december de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2016 gehuldigd!

    Lees meer over "Creating Value with Big Data Analytics wint PIM Marketing Literatuurprijs 2016"

  14. Lezing Bob Hutten tijdens Purpose Driven Innovaties

    23 november 2016 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Bob Hutten studeerde in 1987 af aan de Middelbare Hotelschool en ging bij zijn vader in dienst in het familiebedrijf Hutten. Sinds 1993 is Bob Hutten Algemeen Directeur en onder zijn leiding groeide het bedrijf uit tot een nationale en culinaire gastvrijheidsdienstverlener. Hutten staat voor amplitief leiderschap. Dit wil zeggen dat het bedrijf er alles aan doet om haar samenwerkers, haar opdrachtgevers, leveranciers en de maatschappij in zijn of haar kracht te zetten. Dat lukt alleen als je buitengewoon geïnteresseerd bent in de ander, als je kwetsbaar kunt zijn en bondgenoot wilt zijn in zijn of haar weg naar geluk. 

    Lees meer over "Lezing Bob Hutten tijdens Purpose Driven Innovaties"

  15. Marieke van der Heijden (&samhoud food): "Een betekenisvol merk wordt de standaard"

    4 november 2016 - door PIM Redactie - 0 reacties

    Merken moeten meer zijn dan een machine die simpelweg pure profit nastreeft. Merken die vandaag succesvol willen zijn moet denken aan morgen en een balans vinden tussen profit, mens en Moeder Aarde. Dat is de visie van consultancybureau &samhoud, dat twee jaar geleden die visie kracht bij te zette door de wereld een beter te maken met een lijn vleesvervangers en versmaaltijden. In aanloop naar het event 'Purpose gedreven merkinnovatie' spraken we met Marieke van der Heijden, Head of Strategy & Business Development) van &samhoud food.

    Lees meer over "Marieke van der Heijden (&samhoud food): "Een betekenisvol merk wordt de standaard""