Dit zijn de tien nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022

Algemeen 4 oktober 2022 om 10:44 door PIM Redactie

Grote diversiteit binnen de nominaties

Dit zijn de tien nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022

Genomineerde boeken PIM Marketing Literatuur Prijs 2022.png

Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek ‘De strategie van de kreeft’ deze prestigieuze marketingliteratuurprijs.

Dit zijn de tien nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 in alfabetische titelvolgorde:

  • Branding, Andy Mosmans en Patrick van Thiel (Noordhoff)

  • Demand-Driven Business Strategy, Cor Molenaar (Vakmedianet)

  • Duurzaam online shoppen, Heleen Buldeo Rai (LannooCampus)

  • Duwtje in de juiste richting, Joyce Croonen en Liza Luesink (Duwtje.com)

  • Luisteren is Goud, Eric de Haan (Boom)

  • Marketing Automation Untangled, Diederik Martens (Amazon)

  • Online innovation, Gijs van Wulfen (BIS Publishers)

  • Sterk Digitaal Merk, Ingmar de Lange (Van Duuren)

  • Structuring for extreme revenue growth, Chris Out (Vakmedianet)

  • The future of shopping, Jorg Snoeck en Pauline Neerman (Van Duuren)

Om voor een nominatie in aanmerking te komen, dient een boek te zijn uitgebracht in het Nederlandse taalgebied binnen de periode van september 2021 tot en met september 2022. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een impactvolle waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.

Zeer divers aanbod
Op het eerste gezicht is in het 18-jarig bestaan van de PIM Marketing Literatuur Prijs de selectie van de marketingboeken nog nooit zo divers geweest. Echter, als we dieper inzoomen zien we in het overgrote deel van de boeken dat versnelde digitalisering anno 2022 het belangrijkste thema is binnen het marketingvak. 

Resultaat van de coronacrisis
Op de shortlist van dit jaar vinden we marketingboeken over growth hacking, online innovatie, e-commerce en - eindelijk - ook een boek over digital branding. Een hele mooie en diverse trits boeken van hoge kwaliteit, die marketeers zullen helpen het marketingvak verder te vernieuwen.

"We kunnen eigenlijk maar één conclusie trekken: dit is de oogst van de coronacrisis", concludeert Hans Molenaar, juryvoorzitter van de PIM Marketing Literatuur Prijs en directeur van Beeckestijn Business School. "De luiken gingen dicht, digitalisering versnelde en iedereen die ooit al eens een boek wilde schrijven, had daar mooi de tijd voor. Ik heb de afgelopen jaren, net als andere juryleden, veel contacten gehad met aankomende marketingauteurs." 

"Wij zijn als jury blij met de pakkende visies en observaties van alle auteurs. De shortlist 2022 is een hele mooie combinatie van nieuw en ervaren binnen het marketingvak geworden. Corona heeft dus ook iets positiefs voortgebracht", aldus Hans Molenaar.

24 november: vernieuwende inzichten en prijsuitreiking
Op donderdag 24 november presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 evenement. Dit biedt een unieke kans om in een kort tijdsbestek veel vernieuwende inzichten op te doen en kennis te maken met de auteurs. Aan het eind van de dag maakt de jury bekend wie de winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 is. Het interactieve evenement met kennissessies, prijsuitreiking en netwerkmomenten is van 15:45 uur tot 19:00 uur. Aanmelden kan hier.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2022
Dit zijn de juryleden van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 in alfabetische volgorde van voornaam:

  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM

  • Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising

  • Dorien van der Heijden, adviseur en interim manager strategie en innovatie en winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

  • Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur

  • Frank van Delft, directeur CIM7

  • Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)

  • Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills

  • Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence

  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam

  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens

Andere trendrapporten

Algemeen

MarTech Futureproof, de belofte van MarTech Fest 2024

14 maart 2024
De MarTech stack anno 2024 is complex geworden. AI en alle nieuwe tools zijn onderdeel geworden van onze dagelijkse werkzaamheden. En daar waar we gew…
Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox