Mandour, Van der Heijden, Turnhout winnen PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 met 'De strategie van de kreeft'

Algemeen 25 november 2021 om 18:00 door PIM Redactie

Mandour, Van der Heijden, Turnhout winnen PIM Marketing Literatuur Prijs 2021 met 'De strategie van de kreeft'

Het boek ‘De strategie van de kreeft’ is door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2021. Auteurs Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout gebruiken in hun boek de kreeft als metafoor om het proces van strategie en veranderingen in organisaties te duiden. Een metafoor die de lezer op een geslaagde en verhalende wijze bij de hand neemt bij het realiseren van echte vernieuwing.

De prijs voor het beste Marketing Studieboek 2021 gaat naar ‘Marktonderzoekdesign’  van Iris van Hest.

Juryvoorzitter Hans Molenaar: “Het is opvallend dat ieder jaar onze marketingboeken een soort van centraal thema hebben. Dit jaar hebben de marketinguitgaven vooral het thema innovatie en transformatie. Een enkele zelfs met een link naar corona. Het winnende boek ‘De strategie van de kreeft’ is wat ons betreft het beste marketingboek dat marketeers bij het maken van hun marketingstrategie waarbij vernieuwing een belangrijk onderdeel is, kan helpen. De auteurs omschrijven waarom veel vernieuwings- en veranderingstrajecten vastlopen, hoe je dit gegeven doorbreekt en hoe je dan stapsgewijs aan een ware vernieuwing in je organisatie bouwt.”

De auteurs willen bijbrengen dat de strategie van de kreeft overtuigend laat zien dat je pas écht kunt veranderen en vernieuwen als je ongemak durft te omarmen, het vernieuwingsproces apart organiseert en durft te kannibaliseren. Zoals een kreeft zijn pantser afwerpt om te groeien. Een prachtige metafoor die een-op-een toepasbaar is op organisaties.

De jury had een lastige opdracht. Er zijn het afgelopen jaar minder marketingboeken genomineerd dan anders. Was er vorig jaar nog een lijst van 13 boeken, dit jaar waren het er 9. Hans Molenaar: “Terwijl je juist zou verwachten dat marketingauteurs in de lockdownperiodes tijd genoeg zouden hebben om te publiceren. Ook merkten we dat in veel boeken de auteurs ietwat zoekende zijn naar motivaties en metrics achter innovatie en transformatie. Ja, we gaan veranderen, maar hoe meten we dat en hoe sturen we op de uitkomsten? Ondanks het geringere aantal nominaties duurde de jurering langer dan gebruikelijk. Een bijzonder proces.”

Drie finalisten

Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de PIM Marketing Literatuur Prijs voor de 19e keer op rij uit. Vandaag was dat tijdens een online bijeenkomst. Aanwezigen konden bij boekpresentaties kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden en netwerken met andere deelnemers.

De top-3 marketingboeken van 2021:

  • Business Model Shifts - Patrick van der Pijl (Boom)
  • De strategie van de kreeft - Yousri Mandour, Dorien van der Heijden, Sven Turnhout (Van Duuren)
  • Why winners give it all - Ed Stibbe (Van Duuren)

Winnend studieboek ‘Marktonderzoekdesign’ van Iris van Hest

Goede studieboeken zijn van groot belang voor zowel scholing van jong talent als voor de bijscholing van ervaren marketeers. Permanente educatie voor marketeers is noodzaak geworden. PIM heeft daarom ook een aparte prijs voor het beste Marketing Studieboek. Dit jaar valt die eer te beurt aan ‘Marktonderzoekdesign’, geschreven door docent Marktonderzoek & Marketing Iris van Hest. Het door Boom uitgevers gepubliceerde boek biedt een nagenoeg compleet overzicht van hoe een marktonderzoeksproces er anno 2021 uit moet zien. Iris beschrijft stapsgewijs hoe marketeers op een gestructureerde, creatieve en logische manier marktonderzoek kunnen ontwerpen. De jury roemt het boek om de structuur en heldere opzet en is voor elke zichzelf respecterende marketeer een belangrijk naslagwerk om periodiek na te slaan, zo stelt de jury.

Over de PIM Marketing Literatuur Prijs

De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor auteurs uit het Nederlandse taalgebied om hun visie en expertise aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Daardoor stellen de auteurs marketeers in staat om nog beter in hun vak te worden. Dat sluit uitstekend aan bij de doelstelling van PIM om samen de rol van marketing te innoveren om betekenisvolle impact te realiseren. De jaarlijkse award werd in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door PIM. De deskundige jury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:

  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
  • Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
  • Brecht Janssen, senior adviseur LVWB Fundraising
  • Egbert Jan van Bel, auteur en adviseur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2004)
  • Eveline van Zeeland, auteur (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2020)
  • Frank van Delft, directeur CIM7
  • Jeanine Dijkhuis, eigenaar van Kies! Marketing, namens het Netwerk van Register Marketeers
  • Louise Doorn, founder & CEO van HelloMaas
  • Max Kohnstamm, beleidsmedewerker Life Skills
  • Monique Brand Flu, programmamanager service development Buma/Stemra en adviseur customer excellence
  • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam (winnaar PIM Marketing Literatuur Prijs 2018)
  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens

Over Platform Innovatie in Marketing (PIM)

‘Samen de rol van marketing innoveren voor betekenisvolle impact’. Dat is de missie van Platform Innovatie in Marketing (PIM), hét platform voor en door bevlogen marketeers. Wij dromen van een wereld waarin marketing en innovatie hand in hand gaan. Waarin alle marketeers vanuit een purpose werken en het verschil maken in organisaties. Want marketing reikt verder dan reclame. Draagt bij aan innovatie, groei en ontwikkeling. En aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Met onze events, awards en inzichten draagt ons platform daaraan bij. En dat al 30 jaar lang.

Andere trendrapporten

Algemeen

MarTech Futureproof, de belofte van MarTech Fest 2024

14 maart 2024
De MarTech stack anno 2024 is complex geworden. AI en alle nieuwe tools zijn onderdeel geworden van onze dagelijkse werkzaamheden. En daar waar we gew…
Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox