Gino Van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'

26 november 2019 om 23:26 door PIM Redactie

Gino Van Ossel wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2019 met 'Retail - De digitale hysterie voorbij'

Amsterdam, 26 november 2019 – ‘Retail - De digitale hysterie voorbij’ is op 26 november door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2019. Auteur Gino Van Ossel presenteert hierin een praktische aanpak om als retailer of merk succesvol te zijn in digitale tijden. De jury roemt vooral het vernieuwende concept optichannel waarmee retailers op geheel eigen wijze een antwoord kunnen geven op de digitale uitdagingen. Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de prijs voor de 17e keer uit. Winnend studieboek was ‘Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI’.

Drie finalisten

De prijzen werden uitgereikt tijdens de PIM bijeenkomst van 26 november in RAI Amsterdam. Aanwezigen konden hier kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden. Ook werden de finalisten door de jury bekend gemaakt:
• Excelleren in service - Jean-Pierre Thomassen, Eric de Haan (Management Impact)
• The Positive Sum Game - Herman Toch & Ann Maes (Boom uitgevers)
• Retail - De digitale hysterie voorbij. Ontwikkel en implementeer een winnende strategie als retailer of merkfabrikant. - Gino Van Ossel (Van Duuren Management)

Succesvolle retail

Het winnende boek 'Retail - De digitale hysterie voorbij' geeft antwoord op de vraag: hoe kun je als retailer en merk tegelijkertijd je klant centraal zetten, investeren in de digitale toekomst en winstgevend blijven? Centraal daarin staat het begrip optichannel: zet niet meer kanalen in maar maak keuzes die waarde toevoegen. Auteur Gino Van Ossel is professor Retail management aan de Belgische Vlerick Business School en een Europees topexpert op dit gebied.

Juryvoorzitter Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School): 'Het boek beschrijft op degelijke wijze waar de uitdagingen van omnichannel retail liggen en waarom het voor retailers bedrijfseconomisch lastig is hier concreet invulling aan te geven. De auteur blijft niet steken in vergezichten maar biedt realistische en pragmatische oplossingsrichtingen voor retailers en ook merken. De vele voorbeelden zijn herkenbaar en met de interessante checklists kan de lezer direct aan de slag.'

Winnend studieboek

Goede studieboeken zijn van groot belang voor zowel studenten die zich het marketingvak nog eigen moeten maken als voor de bijscholing van ervaren marketeers. Daarom heeft PIM een aparte prijs voor het beste marketing studieboek. Dit jaar is dat: 'Digital Marketing Fundamentals, from Strategy to ROI', door Marjolein Visser, Berend Sikkenga, Mike Berry, uitgegeven bij Noordhoff. Dit boek blinkt uit doordat het een actueel en compleet overzicht geeft van het steeds verder groeiende digital marketing vakgebied.

Ontwikkeling van het vak


De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor Nederlandstalige auteurs om hun gedachtegoed aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Door het delen van hun expertise en visie stellen zij marketeers in staat nog beter in hun vak te worden. Dat sluit uitstekend aan bij de doelstelling van Platform Innovatie in Marketing om van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa te maken.

Over de PIM Marketing Literatuur Prijs


De PIM Marketing Literatuur Prijs is een jaarlijkse award die in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door Platform Innovatie in Marketing. Hiermee wil het kennisnetwerk een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvak. Boeken die in aanmerking komen zijn ontstaan vanuit het Nederlandse taalgebied en geven een vernieuwende kijk op marketing. De vakjury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.
Dit zijn de leden van de jury in 2019:
• Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School (juryvoorzitter)
• Aljan de Boer, head of inspiration TrendsActive
• Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
• Brecht Janssen, hoofd communicatie en fondsenwerving UAF Vluchtelingen-Studenten
• Egbert Jan van Bel, auteur & kerndocent Beeckestijn Business School
• Frank van Delft, managing partner CIM7
• Max Kohnstamm, senior lecturer marketing Amsterdam School of International Business
• Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
• Rob Beltman, customer engagement expert, voorzitter van H3ROES
• Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
• Ruud Frambach, hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam
• Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
• Sybella Koot-Roza, partner Marketing Queens
• Wil Wurtz, CRM partner CRUX Digital

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox