Stefan Harzevoort over de marketingtrends van 2015

26 januari 2015 om 13:05 door PIM Redactie

Stefan Harzevoort over de marketingtrends van 2015

Voor het tweede jaar op rij schrijven millennials Aljan de Boer en Stefan Harzevoort in opdracht van het Platform Innovatieve Marketing het jaarlijkse PIM trendrapport. Deze talentvolle marketeers zijn er wederom in geslaagd om het trendrapport naar een hoger niveau te tillen. Op 10 februari wordt dat rapport gelanceerd aan de leden van PIM tijdens de jaarlijkse trendsessie. We spraken in aanloop van dit event alvast met Stefan Harzevoort, werkzaam als digitaal strateeg voor onder andere de Europese Unie, Amsterdam RAI en KIA Motors.

Wat staat er op je to-do list als professional?

“Een rode draad door mijn werk - of ik nu meewerk aan de totstandkoming van een digitale strategie, een lezing geef of een trendrapport schrijf - is dat ik mensen in beweging wil krijgen. Dat geldt zowel voor de mensen met wie ik samenwerk maar ook voor de mensen die er voor hen het meeste toe doen; medewerkers en klanten. Pas als ik bij hen de juiste snaar raak heb ik mijn werk goed gedaan. Op mijn to-do lijst staat daarom altijd wel onderzoek doen naar wat er om ons heen gebeurd.”

Wat moeten marketeers doen in 2015 om succesvol te zijn?

"Ik geloof dat het meeste belangrijke idee van 2015 het echte customer centricity is. Dat is ook al een tijdje een buzzword van jewelste, maar ik zie te vaak dat daaronder wordt verstaan dat marketeers in hun ivoren toren tijdens de kwartaalvergadering even de pet van de klant opzetten en dan een strategische knoop doorhakken. Customer centricity is geen denksport, het is een contactsport. En dat kunnen wij marketeers niet alleen. We zijn te gekleurd en ook onze ego’s staan nog wel eens in de weg. Ik werk daarom samen met mensen uit de sociale wetenschappen. Antropologen bijvoorbeeld, zijn getrained in het observeren van mensen. Zij zijn in het vroege stadium van innovatie van groot belang in het genereren van diepe inzichten en later om nieuwe marketingconcepten te valideren. Sociaal-wetenschappers zijn niet de bruggenbouwers tussen mens en merk, zij zijn de bruggen zelf. Werk dus intensief samen met mensen die puur en alleen bezig zijn met de menselijke factor.”

Je geeft op 10 februari een lezing over het nieuwe PIM Trendrapport 2015, wat kunnen we verwachten?

“Ik zal samen met mede-auteur Aljan de Boer de noodzaak van digitale transformatie flink opstoken. Want niet alleen ontwikkelingen in social, mobile en web zorgen ervoor dat we een digitaler merk moeten creëren, wij zien een drietal andere trends die daar nog een schepje bovenop doen. Maar we vinden het te makkelijk om alleen maar angst en verwarring te zaaien en geven dus ook praktische houvast. Een tweeledig verhaal dus, waarmee de aanwezigen de volgende dag aan de slag kunnen.”

Op 10 februari organiseert het Platform Innovatieve Marketing de jaarlijkse trendsessie. Laat je inspireren door vier topsprekers, ontmoet Zora de Zorgrobot en ontvang een gratis exemplaar van het PIM Trendrapport 2015. Bekijk het volledige programma en schrijf je in op: http://pimonline.nl/engine?service=classmanager:3566&cmd=open&id=261&menuid=30

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox