Oranje belangrijke pijler marketing Heineken

14 mei 2014 om 08:55 door PIM Redactie

Oranje belangrijke pijler marketing Heineken

Op 27 mei organiseert het Platform Innovatieve Marketing de themasessie Oranjekoorts Marketing; Voetbal als Innovatief Marketing Instrument op het complex van de KNVB in Zeist. Naast lezingen van KNVB, Beeckestijn Business School en Barbara Barend, is ook Heineken aanwezig. We spraken alvast met spreker Constantijn van Nispen, brand manager Heineken.

Hoe belangrijk is Oranje voor Heineken? Heel erg belangrijk. Natuurlijk vanwege de traditie, sinds 2000 zijn we bezig met grote campagnes en dus verwacht men sindsdien van Heineken dat het aanwezig is tijdens het voetbal. Maar ook vanwege de verbinding tussen voetbal kijken en het consumeren van bier en de positionering van Heineken ten opzichte van het Oranjegevoel, de waarden optimisme, sociaal en creatief worden onderling gedeeld. Maar ook omdat het Nederlands elftal onze trots als Nederland versterkt. Zo’n klein landje, maar voetbal van wereldklasse. Daarmee is meteen de match met Heineken, want Heineken is één van de weinige merken die ook een gevoel van Nationale trots oproept, net zoals bijvoorbeeld KLM, Philips en Unilever. Dit jaar is wellicht het belangrijkste jaar voor Oranje - en dus ook voor Heineken. Grote events zoals de Olympische Spelen in Sotsji, de allereerste Koningsdag en het WK, maakt dat we dit jaar moeten schitteren. Daarom heeft Heineken dit jaar een Chief Oranje Officer (zie foto) aangenomen, de door ons gerekruteerde ultieme Oranje-fan, wiens enige taak is om de festiviteiten rondom Oranje aan te jagen.

Waar moeten andere merken op letten bij Oranje-marketing? Ik zou veel merken ontmoedigen om iets te doen rondom Oranje, omdat het heel erg moeilijk is om door de Oranje-gekte heen te breken. Je moet echt wel met iets origineels komen om op te vallen, en dat moet dan ook nog eens een sterke fit hebben met je merk. Als je het doet, zorg dan dat het meer is dan een leuk hebbedingetje. Te veel merken komen met een premium en plakken daar simpelweg hun logo op. Dat is niet genoeg, het moet een fit hebben met merk en een sterk conceptueel idee, in een 360° campagne.

Wil jij in één avond worden bijgepraat over het marketen van Oranje? Kom dan naar de Themasessie Oranjekoorts Marketing in Zeist, op 27 mei 2014. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox