Sjoerd Wennekes over gamification

14 september 2013 om 14:12 door PIM Redactie

Sjoerd Wennekes over gamification

Sjoerd Wennekes is algemeen directeur van het gamebedrijf Monobanda. Hij studeerde aan de Kunstacademie en ronde een MBA op Nyenrode. Tegenwoordig houdt hij zich voornamelijk bezig met de visie van Monobanda, de lange termijn strategie en de financiën van zijn onderneming. Op 24 september geeft hij een lezing tijdens onze kennissessie 'De Toekomst van Advertising'. We vroegen hem alvast wat zijn visie is op de veranderende wereld van het adverteren.
Hoe ziet volgens jou de toekomst van advertising eruit? "Volgens mij wordt advertising nog persoonlijker gericht op de consument, terwijl de boodschap het groepsgevoel gaat benadrukken. Dat klinkt paradoxaal, maar met goede interactie en game-technieken kun je dit bereiken. Omdat iedereen tegenwoordig met een krachtige computer op zak loopt (smartphone) en omdat iedereen bereid is zijn/haar persoonlijke gegevens te delen (Facebook, LinkedIn, Google en sommige mensen schijnen zelfs nog op Hyves te zitten) kun je eenvoudig zeer doelgericht mensen benaderen. Een campagne gericht op '30-35 jarige single vrouwen die in de zorg werken' is veel eenvoudiger op te zetten dan 5 jaar geleden. Tegelijkertijd zie je door de toename van alle virtuele en digitale elementen in het dagelijkse leven een (bijna automatische en voorspelbare) tegenreactie opkomen. Mensen hebben behoefte aan meer menselijk contact, meer contact met natuur en de aarde. De toename van "back to nature" vakanties, oermens-sessies en yoga in het bos of op het strand, zijn het bewijs hiervan. Met behulp van de moderne technieken kun je zeer gericht je doelgroep bereiken, maar door het toevoegen van goede gameplay kun je de campagne een groepsgebeuren vol menselijk contact maken. Ik denk dat het deze kant op moet gaan om aansluiting te blijven vinden bij consumenten." Sjoerd Wennekes is spreker tijdens de kennissessie ‘De Toekomst van Advertising’ op 24 september 2013 in Utrecht. Bekijk het volledige programma en schrijf je in!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox