Wat doet een community manager?

7 december 2012 om 08:49 door PIM Redactie

Wat doet een community manager?

Community manager is een vrij nieuw beroep. En het is moeilijk om te omschrijven wat een community manager precies doet zie ook dit bericht Wij hadden vorige week een interview met community manager Kelly Teunissen community manager bij Ikki . Dit interview kun je hieronder lezen 1. Wie ben je? “Ik ben Kelly Teunissen, 25 jaar en sinds februari ben ik Community Manager van de wereld van ikki. Sinds een aantal jaren woon ik in Groningen (van oorsprong een Achterhoekse!), waar ik gestudeerd heb en nu dus fulltime werk. Schrijven is een passie; naast het schrijven voor ikki, schrijf ik voor Studenten.net en Vakgilde. Binnenkort pak ik ook mijn eigen blog weer op.” 2. Wat is Ikki? “Ikki is dé carrièrecommunity voor professionals en freelancers, waar ze van alles kunnen doen om het beste uit henzelf te halen en hun carrière. Hoe? Bijvoorbeeld door het doen van de gratis tests, het bouwen van een visual cv en door blogs te lezen of zelf te plaatsen.” 3. Wat doet een community manager? “Eigenlijk ben je als Community Manager een duizendpoot. Er is eigenlijk ook geen ‘vaste’ definitie te omschrijven, iedere Community Manager heeft andere taken. Ik ben vooral bezig met het schrijven van blogs, interessante blogs doorplaatsen, mensen kennis laten maken met ikki en zo proberen de community nog groter te maken. Daar komen natuurlijk ook social media en analytics bij kijken, maar ook randzaken zoals het opstellen van een maandelijkse nieuwsbrief en het regelen van winacties, bijvoorbeeld.” 4. Welke eigenschappen moet een goede community manager hebben? “Pff… Lastig. Ik denk dat je als Community Manager moet kunnen inspelen op de snelle veranderingen. Tenminste, dat merk ik heel erg. Wij zijn bijvoorbeeld erg actief op social media, maar deze wereld veranderd onwijs snel. Dan moet je wel flexibel kunnen zijn en kunnen meebewegen. Daarnaast is het denk ik ook een goede zaak nieuwsgierig te zijn. Dat ben ik zelf in ieder geval wel, haha. Door die nieuwsgierigheid lukt het wel om er bijvoorbeeld achter te komen wat professionals écht drijft of waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt.” 5. Wat zijn goede communities in je ogen (buitenlandse voorbeelden?) “Ik zag laatst via Twitter volgens mij een relatief nieuwe community; Motherbook.eu. Naast dat het er ontzettend gaaf uitziet, is het vooral ook compleet. Bezoekers kunnen het magazine lezen, maar ook zelf verhalen plaatsen. Daarnaast is er een mini-marktplaats ingebouwd en kunnen bezoekers een zogenaamde ‘bucketlist’ samenstellen, een soort sinterklaaslijstje voor volwassenen. Dat laatste is ontzettend hip de laatste tijd.” 6. Hoe zie jij de toekomst van community management? “Ik vind dat ontzettend lastig om te beantwoorden, voornamelijk omdat de wereld waarin ik zit zich in een ontzettend rap tempo ontwikkelt. Ik denk echter dat er steeds meer communities zullen ontstaan. Je ziet het nu ook; mensen delen steeds meer met elkaar en luisteren naar elkaar als het bijvoorbeeld gaat om productreviews. Ik weet alleen niet of we ons nu in een ontzettende bubbel bevinden, die misschien over vijf of tien jaar al wel geknapt is.”

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox