Big business, de huishoudbeurs

27 februari 2012 om 11:25 door PIM Redactie

Big business, de huishoudbeurs

Ruim 80% van alle bestedingen door de consument worden bepaald door vrouwen. Deze vrouwen worden vermaakt en ingepakt tijdens de Huishoudbeurs. De grootste beurs in Nederland waarbij ongeveer 93% van de bezoekers met een aankoop naar huis gaat.
De 400 exposanten laten de consument kennismaken met nieuwe producten, maar is ook bedoeld om naamsbekendheid te vergroten en de verdere aankopen te stimuleren. Dit jaar is deze week vol met trolleys en vrouwen in de trein richting de RAI weer voorbij. Maar wat waren ludieke acties op de beurs & wie wisten zich te onderscheidden? Urgenda, een duurzaamheidsorganisatie, had twee verschillende acties. Je kon ondermeer je onderbroek omwisselen voor een gratis duurzame manneshort. Daarmee wilde ze vrouwen bewust maken van het de ‘vuile’ Nederlandse onderbroeken en hen stimuleren om duurzame short te kopen. Waarom? 70% van de Nederlandse vrouwen koopt het ondergoed van hun partner. Ook werden partners bedrogen. Hoe? Met een fake tonijnsalade, die gemaakt is op basis van plantaardige grondstoffen. Deze actie had als doel om mensen bewust te maken van lekkere alternatieven van vlees & vis. Urgenda wil minder mensen vlees laten eten door deze kennismaking. Een gehaat, maar ook geliefd item op de beurs is de trolley. Deze trolley werd ingezet door Vakantieveilingen om te racen voor veilingtegoed en een goed doel te steunen. Ongeveer één op de vijf bezoekers konden een parcours afleggen om kans te maken op de prijs, aangezien zij een trolley meehebben. De beste actie was die van de Ikea. Zij maakten gebruik van brand utility en hielpen de consument met een gratis service, die een meerwaarde voor de consument opleverde. Bij een Sven, Billy of Björn konden de dames hun tas achterlaten. Als het dagje uit erop zat, dan brachten de heren van Ikea de tassen naar bus, trein of auto. Hiermee werd de nieuwe transport- en bezorgservice van het Zweedse bedrijf onder de aandacht gebracht. Er werden in totaal 12.000 tassen weggebracht door de Ikea Shoppingbagboys. Een mooie manier van Ikea om hierop in te springen en een persoonlijke service in te zetten op deze grote beurs… Hieruit blijkt maar weer dat Nederlanders dol zijn op alle kortingen en gratis producten die ze kunnen verkrijgen. Maar daarbij is het wel van belang dat jij je blijft onderscheidden als merk, zodat er over je gepraat blijft & andere marketingdoelstellingen worden bereikt!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox