Schaatsgekte in marketingland

7 februari 2012 om 18:57 door PIM Redactie

Schaatsgekte in marketingland

Oer-Hollandse gezelligheid: schaatsen, chocomel en een welbekende Unox-worst. Dat is een echte Hollandse winter! Alles lijkt daarom op dit moment om maar één ding te gaan, de Elfstedentocht. Via verschillende kanalen als zelfs Twitter wordt er over deze tocht gecommuniceerd. Jort Kelder komt zelfs in de bres voor deze tocht om te voorkomen dat deze traditie door de commercie afgepakt wordt. Maar wie spelen er momenteel in op deze tocht der tochten?
Sinds 1997 is Unox verbonden met schaatsen door de KNSB te sponsoren. Een slimme move in de marketing via sport. Unox probeert zich aan alle winterfeestjes te koppelen en onbetaalbare free publicity te creëren in ondermeer het nieuws. Een slimme move van Unox om jezelf in de picture te spelen zowel betaald als onbetaald. Een goede vorm van guerrilla marketing met de welbekende mutsen en handschoenen! Er zijn zelfs enkele advertenties verschenen die inhaken op de Elfstedentocht. Ondermeer van De Telegraaf en Chocomel. Daarbij is ‘de enige echte’ opzoek naar de oudste deelnemer van de tocht. Deze deelnemer krijgt niemand minder dan Erik Hulzenbosch als personal coach en een prachtige hotelkamer. Een mooie actie die gekoppeld kan worden aan de Chocomel Elfstedenbarometer. Sinds enkele dagen is de Elfstedenkoorts in volle gang en kunnen mensen iedere dag zien hoe groot de kans is op een Elfstedentocht via deze Chocomel app. Daarnaast kun je de laatste Elfstedentweets volgen. Berenburg is voorbereid met een warmhouder tijdens de tocht en richt zich op de kluunstop, die schaatsers kunnen maken in de fabriek bij Bolsward. Daarnaast wil Berenburg meer mensen warmhouden met hun kruidenbitter door een platform te lanceren waar mensen een slaapplaats kunnen aanbieden of vinden voor de Elfstedentocht. In ieder geval zal het niet aan hun drankvoorraad liggen! Daarnaast zijn er natuurlijk een heleboel botbreuken tijdens het schaatsplezier, maar daar heeft FBTO de oplossing voor! Een virtuele Elfstedentocht waarmee de route afgelegd kan worden. Daarmee wordt de tocht virtueel beleefd. Helaas bestuur je wel een auto tijdens de tocht, maar daarentegen zijn er mooie prijzen te behalen! Dit ludieke spel wordt ingezet om de binding met Friesland van FBTo te benadrukken en haar autoverzekeringen te promoten… Zo blijkt maar weer: marketing, it giet oan!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox