De kracht van blog marketing

29 december 2010 om 20:20 door PIM Redactie

De kracht van blog marketing

De kern van doeltreffende marketing is conversatie. Stoppen met alleen zenden en de dialoog aangaan met je doelgroep is in het tijdperk van online marketing/social media erg belangrijk. Een blog geeft uw bedrijf een stem en maakt het toegankelijker.
Het houden van een blog kent vele voordelen: 1. Een blog speelt een rol in Search Engine Reputation Management, u kunt namelijk direct reageren, online, op berichten. Twitter is daar ook een goed middel voor. 2. Het houden van een blog buiten je eigen website om een goede manier om de organic searches in google te beïnvloeden.  Zoekmachines weten blogs over het algemeen goed te vinden, door hun linkstructuur en vanwege het feit dat een blog op regelmatige basis nieuwe inhoudt aanbiedt. 3. U kunt uzelf positioneren als een expert door te bloggen over uw vakgebieden, de ontwikkelingen hierin en hierover uw mening te geven. 4. Er is direct contact met de doelgroep. Wat het mogelijk maakt om een dialoog aan te gaan met een consument. 5. Met een log bouwt u een netwerk op. Terugkomende lezers (zakelijke of particulier) bieden mogelijkheden tot het aangaan van een dialoog en co-creatie. Gratis advies en samenwerking. Invloed Marvin de Reuver heeft een blog gewijd aan de invloed van blogs op koopgedrag van de consument. Zijn conclusie is dat waar we vroeger onze adviezen inwonnen bij vrienden en familie we nu op internet zoeken en waarde hechten aan meningen op blogs. Tevens blijkt uit onderzoek van HubSpot,dat blogs ook zeker een effect hebben op ons aankoopgedrag. Hubspot heeft de volgende cijfers gepubliceerd:
  • Meer dan 70% van de respondenten gaf aan, dat blogs effect hebben op hun aankoopbeslissing
  • Ongeveer 60% zei dat het “somewhat”effect heeft en 10% zegt dat blogs heel veel effect hebben
  • Daarnaast blijkt dat 75% minstens 1 keer per dag een blog leest en 50% meer dan 1 keer per dag
  • De meeste respondenten lezen ook 5 tot 10 verschillende blogs en 10% zelfs ongeveer 50 verschillende
Zo zie je dat een zakelijke blog erg belangrijk is en veel invloed kan uitoefenen op de doelgroep. Het is een ideale manier om de “community” up to date te houden met de laatste stand van zaken binnen het bedrijf. Wanneer je bekend(er) wilt worden met je bloggen, moet je er een slimme strategie op nahouden Strategie Zoals bij elke marketingstrategie dien je de 4P’s te formuleren. Blog evangelist Steve Rubel heeft daarom enige tijd geleden de 4P\'s van blog marketing bedacht. Hij komt tot de volgende 4P’s:
  • Passionate: Write about issues that are near and dear to your heart
  • Purposeful: Make sure you keep the end in mind; why are you blogging?
  • Present: Keep an eye on what’s topical today
  • Positional: Take a stand on an issue and follow it
Wanneer u zich afvraagt waar ga ik dan over bloggen? Hoe moet ik corporate bloggen? Lees dan mijn Blog over Corporate blogging.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox