Wat is het nut van Social Media voor bedrijven?

1 november 2010 om 09:29 door PIM Redactie

Wat is het nut van Social Media voor bedrijven?

 
p>  

 

Studente

Ik kwam dit Interview tegen. Het is een Interview van Jessica Berghout met Beeckestijn Business School docent Patrick Petersen over het nut van social media voor bedrijven.

Jessica berghout -student  Media Informatie Management- interview auteur en ook blogger voor SocialMedia.nl Patrick Petersen over.. het nut en succes van Social Media voor bedrijven. Dit in het kader van haar afstudeerscriptie:  

 

Waarom is social media zo’n succes?

1 Door de snelheid, de toegankelijkheid, de gevatheid, openheid en de vergaande vormen van  interactie
2 Omdat de klant, de gebruiker en crowd eindelijk een directe verbinding kan leggen met organisaties

Is het belangrijk dat bedrijven te vinden zijn via social media? Waarom?

Het is hét kanaal en Social Media vormt hét platform waar de crowd en gebruiker het meeste gevoel bij hebben. Wil je nog wat ‘grip’ op je crowd blijven houden en het gat tussen aanbieder en gebruiker verkleinen. Social Media gaat simpelweg de nieuwe marktplaats worden.


Heeft social media invloed op de bekendheid van een bedrijf?

Aangezien de sociale content (zoals blogposts, Tweets) met voorrang zoekers als Google in gaat, werkt dit enerzijds positief voor de online bekenheid en vindbaarheid. Nog verder dan bekendheid geeft Social Media een gevoel mee door dialoog en engagement.

Is een social media strategie belangrijk? Waarom?

Ik spreek veelal liever over social media marketing omdat je een middel binnen de online mix aan het ‘marketen’ bent (zie ook hoofdstuk 12 uitwww.handboekonlinemarketing.nl). Spreken we over een strategie dan zal het middel social media richting een duurzaam strategisch organisatieniveau moeten uitgroeien.

Moeten bedrijven zich focussen op één vorm van social media of is het beter om je te verspreiden?

Altijd kijken wat relevant is. Niet elke crowd (voorheen ‘doelgroep’ genoemd’) heeft iets met Twitter of leest jouw bedrijfsblog dagelijks. Het juiste kanaal, de juiste content bij de juiste groep vinden.

Wat is jouw visie op social media? Is het een marketingtool, een manier om een relatie te onderhouden met klanten of zie je het anders?

Het is een middel binnen de online marketingmix. Voor particulieren kan het goed op zichzelf staan.

Is er een speciale tone of voice waar bedrijven op moeten letten?

Dat is een hele goede vraag. De juiste toon zorgt voor de langdurige relatie tussen organisaties en zijn of haar crowd.

Hoe kunnen zij het beste omgaan met negatieve berichten?

Altijd inhoudelijk reageren. Niet wegduiken. Inhoudelijke foutieve negatieve berichten ombuigen met feiten, de emoties en onzinberichten vermijden. Ook deze social exposure is aandacht voor jou. Indien met jouw product of dienst in de sociale media doodzwijgt, dan.. heb je een uitdaging.

Wat denk jij dat mensen gecommuniceerd willen krijgen via social media?

Relevante content, goed getimed en via het relevante kanaal in juiste vorm gebracht.

Wat is een veel gemaakte fout die bedrijven maken op social media?

Dat organisaties het met een oude blik behandelen; teveel zenden dus. De andere fout is dat men Social Media gewoon maar ‘ergens’ onderbrengt zonder centraal te embedden in de organisatie.

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen terugkomen naar je social media pagina(‘s)?

Door continu te boeien. Daar zijn geen regels voor. Wat mij boeit kan voor een ander weer saai zijn.

Hoe zie je social media voor je in de toekomst?

Het wordt de DNA van een organisatie maar ook ons als individu. We gaan alles vinden, zoeken en beoordelen in en met de Social Media. Een vervolgstap is dat wij de sociale netwerken ook onze producten en diensten afnemen gezien de hoge mate van vertrouwen in die kanalen.

Succes met je scripte.

Patrick Petersen

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox