Interview Alan Rosenblatt: “Stop met denken aan verkoop, focus op een community”

23 maart 2010 om 15:26 door PIM Redactie

Interview Alan Rosenblatt: “Stop met denken aan verkoop, focus op een community”

Image representing Twitter as depicted in Crun...
Image via CrunchBase
Mensen mobiliseren voor je politieke partij is niet veel anders dan een gemeenschap creëren voor je bedrijf. Alan Rosenblatt, Digital Political Strategist bij de Center of American Progress, vertelde op het CRM Innovation Event, 18 maart 2010 in Arnhem, over hoe Twitter kan helpen om de beïnvloeders binnen je gemeenschap te bereiken. ITcommercie sprak met hem en vroeg hem om tips (niet in de laatste plaats voor de Nederlandse politici). Hoe ben je zo verzeild geraakt in de politiek van de sociale media? "Mijn achtergrond zit in political science. Ik heb les gegeven op een grad school over hoe presidenten de televisie gebruikten voor hun campagnes. In die periode raakte ik betrokken bij het opzetten van de internetverbinding van die school. Ik had dus vroegtijdig toegang tot internet en lette daarbij veel op gebruikerservaring. Voor mijn kwamen twee werelden samen, ik zag gelijk dat er veel dingen gingen veranderen door internet. Ik gaf mijn eerste klassen over internetpolitiek in 1995, de eerste collegereeks over dit onderwerp ooit." "Ik verliet de academische wereld zes jaar later en ben ik advies gaan geven over dit onderwerp. Ik werkte eerste voor een aantal adviesbureaus, waarna ik voor mezelf ben begonnen. Ik richtte in 2005 het Internet Advocacy Center op. De afkorting IAC, kan ook staan voor information, action en communities. Internet is niet zozeer een informatie revolutie, maar een communicatie revolutie. Eigenlijk zijn alle pre-web communicatie middelen, zoals brieven en evenementen, gewoon doorgetrokken naar het internet. Dat zie je ook aan de programma's uit de begindagen van het internet, zoals ICQ (I seek you). Het ging om het sociale concept!" "Na zes jaar was ik moe van het adviesgeven, omdat het vooral om de verkoop draait. Ik zag een kans bij het Center voor American Progress om meer met mijn kennis te gaan doen. Het Center is nu één van de machtigste nonprofit organisaties van Amerika. We zijn begonnen met traditionele actiecampagnes zoals via de telefoon. We begonnen met 130.000 community leden, maar het was moeilijk om verder te groeien. We zijn toen de focus gaan leggen op het beïnvloeden van beinvloeders. Op die manier wilden we het publieke debat aansturen en via die mensen meer mensen bereiken. In eerste instantie had je alleen de traditionele beinvloeders die je kon bereiken, zoals pers en klanten. Daarnaast zijn er nieuwe beinvloeders gekomen, zoals blogs, en zijn er gewone burgers die een groot netwerk hebben. Deze mensen benaderen kan heel krachtig zijn." Waar ben je nu mee bezig? "Ik ben weer terug gegaan naar parttime lesgeven. Elk semester pas ik mijn lesstof aan, de ontwikkelingen gaan heel snel. Eerst gaf ik les over de impact van internet op politiek, daarna ben ik gaan praten over specifieke kanalen, zoals e-mails en websites. Nu vind ik het belangrijk om video en content aan te stippen. Met video was het bijvoorbeeld eerder mogelijk om je eigen filmpjes up te loaden op Youtube. Nu zijn er platforms waarmee collaboratief filmpjes gemaakt kunnen worden. Verschillende mensen leveren kleine stukjes film, anderen editen het. Dat kan bijvoorbeeld op Citizen Global Studio." Waar moeten bedrijven op letten als ze aan de slag willen met sociale media? "Paul Greenberg (die eerder sprak op het CRM Innovation Event - red.) zei het goed: het vertrouwen van gelijken is heel belangrijk in sociale media. In de politiek is het daarom belangrijk dat mensen zich kunnen identificeren met gewone burgers. Daarom is het goed als gewone burgers voor je partij willen werken. Maar we kiezen ook wel voor een gedecentraliseerde aanpak, waarbij we een policy expert trainen om te werken met Twitter en Facebook, zodat ze zichzelf kunnen promoten. Er kan een band ontstaan als mensen daar weer op kunnen reageren. Het is belangrijk om juist die individuele stem te versterken. Dat is veel beter dan als bedrijf of partij als geheel te spreken." "Er zijn drie communicatiestrategieën, die één voor één op kwamen op internet. Eendimensionaal is push communicatie, waarbij er in één richting geïnformeerd wordt. Tweedimensionaal is interactief. Iemand vraagt iets en de ander krijgt iets, zoals e-commerce. Driedimensionaal is communicatie die alle kanten op gaat. Tussen bedrijven en klanten, maar ook klanten onderling. Je hebt alle drie de strategieën nodig om echt waarde te leveren aan je volgers." Hoe kun je als bedrijf je klanten of prospects bereiken? "Er zijn meerdere kanalen die je de mogelijkheid geeft om je klanten te bereiken. Welke kanalen je gebruikt hangt af van welke soort mensen je wilt bereiken. Je hebt bijvoorbeeld Facebook en Myspace, waarbij het eerste netwerk niche is en Myspace voor een groter publiek. Twitter is weer heel publiek tegenover e-mail. Je kunt met Twitter veel mensen bereiken, zelfs als je geen volgers hebt, door een # te gebruiken (onderwerp te duiden - red.). Belangrijk is daarbij wel dat je je realiseert dat de consumenten de macht hebben over de content. Ze kunnen de kanalen ook gebruiken om zich tegen jou te keren. Zij hebben, zoals bedrijven en politieke partijen dat hebben, geen juridische en organisatorische beperkingen. Ze kunnen zich veel sneller organiseren." Wat zijn de overeenkomsten tussen politiek en het bedrijfsleven? "Er is eigenlijk één groot verschil tussen business en politiek, namelijk dat er tijdens de campagnes wordt opgewerkt naar één hoogtepunt, de verkiezingen. Maar in principe hebben ze hetzelfde doel, namelijk mensen binnen halen. Toch zou de politiek meer moeten doen aan het gebruik van sociale media tussen de verkiezingen door. Wij richten ons op het creëren van bewustzijn rondom wetgeving. We willen een blijvende gemeenschap oprichten en een blijvende relatie opbouwen. Dat is ook iets waar bedrijven mee aan de slag moeten: stop met het denken aan sales, maar focus op een community waarin je samenwerkt met je klanten en prospects. Op die manier kun je een diepere band opbouwen met je klant. De verkoop wordt gestimuleerd door de kern van je gemeenschap." "Een ander groot verschil, maar waar zowel de politiek als het bedrijfsleven mee aan de slag zouden moeten, is co-creatie. Als de politiek echt werkt, dan doen ze per definitie aan co-creatie. De politiek geeft niet altijd iets terug voor de ideeën die mensen aanleveren, maar dat zou in een democratie wel zo moeten zijn. Bedrijven zijn niet per definitie democratisch, maar ze zouden er wel aan moeten doen om zo hun klanten te kunnen binden. De werkelijkheid is dat klanten niet langer beperkt zijn in hun keuzes, ze kiezen de leverancier die ze het best vertrouwen, de beste prijs heeft of de beste reviews." Wat zouden de Nederlandse politici kunnen leren van hun Amerikaanse collega's? "Mensen praten met mensen. Daarom is het belangrijk dat je een volgersgroep creëert die acteren namens de partij. Ze zouden mensen moeten beïnvloeden door de drie dimensies. Geef ze kansen, interacteer, creëer een omgeving waar mensen met elkaar kunnen praten. Je moet de waarde tastbaar voor ze maken. Zorg voor betere service, voor betere content, reageer! Als je superactivisten krijgt dan zullen ze die waardevolle content echoën. In elke groep zijn die mensen te vinden. Praat met hen, zorg dat je dat dagelijks doet en belangrijk: relax! Het is belangrijk dat je niet de controle wilt houden over elk bericht. Als je leden van je gemeenschap buiten je community Twitteren dan moet je dat niet eng vinden. Het is een aanvulling op je al doet en dat is een gezonde ontwikkeling!" Auteur: Anne van den Berg, senior editor Bron: ITcommercie
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox