Remarketing met Google AdWords: target je eigen bezoek

23 februari 2010 om 15:55 door PIM Redactie

Remarketing met Google AdWords: target je eigen bezoek

Enige tijd geleden heeft Google in Nederland een (nog) gesloten beta test gelanceerd voor een nieuwe dienst binnen Google AdWords: Remarketing. Met deze nieuwe feature binnen Google AdWords is het mogelijk om inviduele personen die reeds op je eigen website zijn geweest (maar waar bijvoorbeeld geen conversie uit is gekomen) te targeten met banners of tekstadvertenties in het content netwerk van Google. Deze uitingen hebben uiteraard een extreem hoge relevantie voor de personen die ze zien, wat een stijging van de CTR en het conversiepercentage zal bewerkstelligen. 
Waarom Remarketing? De mogelijkheden van Remarketing zijn onbeperkt: zo kan je bijvoorbeeld alle personen die een bezoek hebben gebracht aan je website, maar geen conversie hebben gedaan targeten met een banner of tekstadvertentie in het content netwerk. Op die manier vergroot je de kans aanzienlijk om ze alsnog te verleiden tot het doen van een conversie. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om individuen te targeten die een bepaalde productgroep op je website hebben bekeken (maar geen conversie hebben gedaan). Deze personen kan je vervolgens benaderen met een advertentie die specifiek gericht is op de productgroep die bekeken is. Je kunt er ook voor kiezen om de bezoekers die wel geconverteerd zijn te targeten of juist uit te sluiten. Kunnen je klanten inloggen via de website om bijvoorbeeld zijn/haar bestelhistorie in te zien? Met de Remarketing feature binnen Google AdWords is het mogelijk om je eigen klanten op de hoogte te brengen van acties die exclusief voor klanten bedoeld zijn. De kracht van Remarketing met Google AdWords is ongekend: laat je fantasie de vrije loop en stel doelgroepen vast die je wilt benaderen! Hoe werkt Remarketing in AdWords? Remarketing in Google AdWords werkt door middel van het samenstellen van zogenaamde ‘lijsten’. Op pagina’s die voor jou belangrijk zijn, dienen kleine stukjes code geplaatst te worden, die bijhouden wie die pagina’s bezocht hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld bepaalde productgroepen zijn, een bedankpagina die getoond wordt na het doen van een bestelling, een pagina achter een inlog etc. Voor ieder van dit soort pagina’s worden aparte lijsten samengesteld. Door deze lijsten met elkaar te combineren kan je een lijst maken van bezoekers die een bepaalde productgroep hebben bekeken, maar geen conversie hebben gedaan. Deze groep bezoekers kun je in het content netwerk van Google dan een banner of tekstadvertentie tonen die specifiek gericht is op deze productgroep. De bezoekers die je via Remarketing target hoeven niet per definitie al via AdWords-advertenties op je website geland te zijn. Verschillen met ‘traditionele’ content netwerk Het grote verschil tussen de ‘traditionele’ inzet van het content netwerk is, dat je vele malen specifieker je advertenties kunt targeten. Waar je van oudsher het content netwerk inzet op basis van keywords of site targeting, richt je je met Remarketing alleen op individuen die reeds op je website zijn geweest. De banners verschijnen vervolgens willekeurig op welke site dan ook in het content netwerk. Het bereik van het content netwerk is enorm: met een dekking van ongeveer 90% wordt de kans enorm groot dat je een persoon uit je vastgestelde lijst kan bereiken. Als een account niet goed is opgezet, kan de ‘traditionele’ manier van inzet van het content netwerk schieten met hagel zijn. Met Remarketing zijn de kogels wel aanzienlijk groter! Remarketing is absoluut geen vervanging van de traditionele manier van het content netwerk, maar is een mooie aanvulling. Het ‘vroegere’ content netwerk is meer geschikt voor branding-doeleinden, waarbij Remarketing een veel grotere sales opportunity biedt. Do’s en don’ts
  • Start niet direct met al te specifieke doelgroepen. Hoe specifieker je doelgroep, hoe kleiner de vijver wordt waar je in zit te vissen. Het zal dan ook lang duren voordat je een redelijke pool aan bezoekers van je website hebt, die je kan targeten.
  • Zorg ervoor dat je advertenties perfect aansluiten op het gedrag dat iemand heeft vertoond op je website. Heeft hij/zij een bepaalde productgroep bekeken, laat dit dan ook terugkomen in je advertentie.
  • Gebruik niet alleen maar tekstadvertenties, maar vooral ook banners. Aangezien de personen die je target al in aanraking zijn geweest met je merk, zullen high impact banners een goede CTR laten zien.
  • Always be testing! Heeft de initiële campagne succes, breid deze dan uit met meer niche doelgroepen. Test ook met verschillende advertentieformaten: tekstadvertenties, banners etc.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox