Achterdochtiger door Google Buzz?

23 februari 2010 om 16:35 door PIM Redactie

Achterdochtiger door Google Buzz?

Google Buzz
Image by Máximo Gómez Santos via Flickr
Het nieuwe Google Buzz leek zo mooi, maar na de lancering kreeg de zoekgigant een hoop boze reacties van consumenten over zich heen. Bij Google Buzz werden consumenten in eerste instantie automatisch gelinkt aan mensen met wie ze vaak e-mailden, of ze nu een opt-in relatie hadden of niet... Daarnaast was Buzz transparant: je kon zien welke van je mailcontacten online was. En dat was tegen het zere been van veel consumenten. Google ontving meer dan 9000 boze reacties en er werd een klacht neergelegd bij de Amerikaanse privacywaakhond, de Electronic Privacy Information Center. Google heeft deze privacy-gevoelige onderdelen inmiddels aangepast. Desondanks is het gevoel ontstaan dat social networking qua privacyregels een tipping point heeft bereikt. Microsoft tekende onlangs een contact met LinkedIn, zodat Outlook-gebruikers kunnen linken met het zakelijke social network. En dit jaar staan er soortgelijke deals met Facebook en MySpace op stapel. Het bedrijf is er echter als de kippen bij om aan zijn gebruikers uitvoerig uit te leggen dat er strenge privacyregels aan de social applicatie hangen. Steeds meer mensen maken een profiel aan op social netwerken, maar consumenten worden ook kritischer. Volgens onderzoek van pr-bureau Edelman bijvoorbeeld gelooft 75 procent van de consumenten niet dat hun vrienden en bekenden goed advies kunnen geven over een bedrijf. Vorig jaar lag dat percentage op 55 procent. De nieuwe mailtoepassingen van Google en Microsoft lijken een logische stap, het gebruik van social networks groeit immers gigantisch, maar er kleven ook risico’s aan. De grens tussen werk en prive wordt nu alleen maar nog vager. Zo zegt Craig Carpenter van Recommind tegen Marketingvox: ‘ Veel professionals vertrouwen inmiddels op de instant social updates die ze ontvangen van Linkedin en Facebook. Veel mensen scheiden hun werk- en priveleven niet meer goed, en dat kan straks risico geven.’ Social updates komen bij gebruik van de nieuwe social mail-applicaties immers ook op de servers van de werkgever terecht. Carpenter: ‘ Social media-applicaties zijn krachtige tools voor het bedrijfsleven, maar bedrijven die gebruik maken van dit soort applicaties moeten zich op de hoogte stellen van de potentiele privacy-risico’s wat betreft de nieuwe data in hun archieven.’ Bron: Marketingvox
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox