3 manieren om e-mailmoeheid tegen te gaan

17 februari 2010 om 14:35 door PIM Redactie

3 manieren om e-mailmoeheid tegen te gaan

 
h3> 


Consumenten openen steeds minder vaak commerciƫle mails. Wat te doen?
Vooral Noord-Amerikanen hebben last van e-mailmoeheid, zo blijkt uit onderzoek van Implix. Amerikanen openen gemiddeld 10,76 procent van de mailtjes. In Europe ligt dat percentage op 13 procent. 40 van de 100 Europese respondenten klikken na openen door. In Noord-Amerika klikt minder dan 1 op de 3 door.

Een lastige situatie voor e-mailmarketeers. Internet service providers kunnen immers mailings waarop nauwelijks geklikt wordt, bestempelen als spam en vervolgens blocken. Bedrijven zullen dus maatregelen moeten nemen om hun doelgroep enthousiaster te maken voor hun boodschappen.
Hoe krijg je consumenten zover? Een drietal suggesties:

    1. Segmenteer je lijsten op 'engagement' en neem daar vervolgens stappen in. Verstuur bijvoorbeeld minder vaak mails naar consumenten die je kwijt dreigt te raken, dat willen zeggen mensen die in het verleden weleens een mail hebben geopend, maar de laatste tijd wat minder. Probeer in je communicatie naar deze doelgroep te letten op toegevoegde waarde, focus minder op directe aanbiedingen. Dit kan zorgen voor een grotere brand impact. Aan de andere kant moet je ook de afweging maken of deze doelgroep het waard is om nog veel energie in te steken.
    2. Voor de doelgroep waarmee je wel een band hebt: verzin redenen voor nieuwe contactmomenten. Denk aan mailings met recensies van consumenten, of de deal van de dag. Consumenten kunnen zich voor deze mails apart inschrijven, waardoor je de beschikking krijgt over nog meer informatie.
    3. Experimenteer met nieuwe technieken. Er zijn heel veel technische ontwikkelingen die extra waarde aan je mail kunnen toevoegen, zoals het uitbreiden van multimediamogelijkheden en en social media-integratie.
Bron: Marketingvox

 

Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox