Microsoft pest Apple online

31 maart 2009 om 08:59 door PIM Redactie

Microsoft pest Apple online

Microsoft zet zijn campagne tegen de Mac breed uit. Naast tv-spotjes gebruikt het softwarebedrijf online advertenties om ondubbelzinnig te hameren op de hogere prijs van een Apple-computer.
De advertenties waren vrijdag niet te missen op de websites van de New York Times en de Wall Street Journal. Microsoft nodigt lezers uit om aan een wiel te draaien en te vergelijken wat ze kunnen kopen voor een bepaald bedrag. Pennendop Bij iedere beurt krijgt de 'deelnemer' een keuze. Enerzijds is er een Mac in combinatie met twee voorwerpen van lage waarde, zoals een pennendop en een schoenveter. Anderzijds is er een goedkopere pc, in combinatie met twee waardevolle voorwerpen zoals een fotoscanner en een paar skateschoenen van het merk Supra. Gewoonte Om de waarde van iets vast te stellen, kijken veel mensen enkel naar de prijs. Maar anderen stellen zich voor wat ze allemaal voor dat bedrag kunnen kopen - op die manier bepalen ze de waarde. Met deze advertentie speelt Microsoft in op die gewoonte, verklaart marketingmanager David Webster. Racestrepen Volgens hem probeert Microsoft ook de aandacht te vestigen op de grote verscheidenheid aan pc's. "Als je een machine wilt met racestrepen en lichtjes en een Blu-ray-drive, of een pc die 1,1 kilogram weegt en toch een optische drive heeft, dan hebben we die." Verwijzend naar Apple: "Dit in tegenstelling tot een ander verhaal aan de andere kant van het hek." Discussie De vorige week gelanceerde tv-commercial met pc-koopster Lauren heeft veel discussie losgemaakt. Menigeen vindt de uitval van Microsoft richting zijn veel kleinere concurrent een teken van zwakte. Net als het feit dat de Mac uit het spotje naar voren komt als de eigenlijke eerste keuze van hoofdrolspeelster Lauren. Velen ergeren zich aan de volgens hen scheve vergelijking tussen Macs en pc's op basis van prijs of schermgrootte. Anderen vinden de commercial juist een knap staaltje marketing. De controverse zorgt er immers voor dat erover wordt gepraat, waarbij de nadruk van de discussie op de prijs van de Mac ligt. Bovendien breekt de reclamespot met het stereotype van de saaie pc-gebruiker: Lauren had ook best een typische Mac-gebruikster kunnen zijn. Ten slotte zijn campagnes die producten vergelijken in het verleden succesvol gebleken. Het spotje 'This is Lauren is hieronder te zien" Bron: ZDnet
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox