Negatief in Google,wat nu?

23 maart 2009 om 13:58 door PIM Redactie

Negatief in Google,wat nu?

Image representing Google as depicted in Crunc...Image via CrunchBase

Wie googelt naar informatie over bijvoorbeeld energiebedrijven heeft grote kans negatieve berichten tegen te komen. Vaak staan er namelijk klachten van consumenten hoog in de Google ranking. Voor de bedrijven in kwestie zijn zulke zoekresultaten slechte reclame.
Dit blijkt uit onderzoek naar online bedrijfsreputaties door Tribal Internet Marketing. Maar niet alleen energiebedrijven hebben last van negatieve zoekresultaten. Ook andere bedrijven kampen met dit probleem. Fora en weblogs Belangrijke oorzaak van deze trend is het groeiende aantal consumenten dat klachten achterlaat op beoordelingsites (zoals Kieskeurig.nl), fora (zoals Tros Radar), weblogs (zoals Geenstijl.nl) en sociale netwerksites (zoals Hyves.nl). Een deel van die klachten verschijnt vervolgens in Google en kan potentiële klanten afschrikken. Aangezien meer dan 95% van de internetgebruikers deze zoekmachine gebruikt bij het surfen op internet, is de impact van dergelijke zoekresultaten groot. Kansen en bedreigingen Inge Harts van Tribal Internet Marketing onderzocht de bedreigingen en kansen van online reputatie. Eén van de vragen waarop zij in haar onderzoeksrapport antwoord geeft, is hoe om te gaan met negatieve berichtgeving op internet. 'Door als bedrijf snel te reageren op klachten op bijvoorbeeld het forum van Tros Radar, kunnen discussies tijdig worden gestopt. Op die manier is de kans klein dat de klacht hoog in Google terecht komt en wordt veel schade voorkomen.' Reactieschema Onderstaande afbeelding bevat een schematische weergave van de stappen die een bedrijf in zo’n geval kan zetten. Bron: Pleinplus.nl
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox