Do or don't: sociale netwerken zakelijk inzetten

10 maart 2009 om 11:30 door PIM Redactie

Do or don't: sociale netwerken zakelijk inzetten

My social Network on Flickr, Facebook, Twitter...Image by luc legay via Flickr

Nu het eindelijk tot de mensen begint door te dringen dat Sociale Netwerken steeds belangrijker worden, wordt steeds vaker de vraag gesteld: zijn sociale netwerken ook inzetbaar voor zakelijke doeleinden? Hier en daar wordt er wel eens wat over geschreven, of verdien-modellen getoond, maar echt duidelijker wordt het er niet van. Het enige wat duidelijk is, is dat er een heleboel mogelijk is. Maar wat is er precies mogelijk? In dit verhaal probeer ik een beetje samen te vatten wat je met met de populairste sociale netwerken kunt doen. Momenteel zijn dat Hyves, LinkedIn en Live Spaces. Ook Facebook doet aardig haar best om in de top 3 te komen. Het moge duidelijk zijn dat alle drie (vier) veel potentie hebben voor zakelijke doeleinden, zeker als je doelgroep zich op die netwerken bevindt. De zakelijke mogelijkheden van Hyves Op Hyves kun je als bedrijf een zakelijke hyve aanmaken. Hyves heeft een duidelijk verschil tussen een account en een Hyve. Een Hyve bijna hetzelfde als een account, behalve dat iedereen met een account zich kan aanmelden op de Hyve en op de hoogte blijft van nieuwtjes etc. Dus als oprichter van de Hyve kun je ook met je account lid worden van de Hyve. Als Hyve-beheerder kun je dit account gebruikersrechten geven, waardoor je niet altijd speciaal hoeft in te loggen met je Hyve-beheeraccount. Tot zover deze inleiding in het aanmaken van een Hyve. Nu natuurlijk the real deal: hoe maak ik slim gebruik van mijn zakelijke Hyve? Een korte opsomming van de mogelijkheden:hyves, linkedin, live space en facebook * Je kunt advertenties plaatsen op Hyves, die op een specifieke doelgroep zijn gericht * Van deze advertenties kun je ook uitgebreid rapportages krijgen * Je kunt een coole widget maken die mensen aan hun Hyves-account kunnen toevoegen en delen * Je kunt kijken of er een groepspagina van je doelgroep bestaat en deze goed in de gaten houden * Als er nog geen speciale pagina is voor je doelgroep kun je kijken of het leuk is om er 1 voor aan te maken * Als je filmpjes hebt kun je deze laten zien op je Hyve * Als je Twittert als bedrijf kun je Twitter in je Hyve integreren * Je kunt coole acties bedenken voor je Hyve-leden * Enzovoorts…de mogelijkheden zijn oneindig, zolang je je fantasie de vrije loop laat. Hou er wel rekening mee dat je doelgroep goed gebekt is, en dat je je acties wel goed moet doordenken, anders kun je met reputatiemanagement aan de slag. De zakelijke mogelijkheden van LinkedIn De mogelijkheden van LinkedIn zijn waarschijnlijk al een beetje bekend. Voor veel bedrijven is LinkedIn al een bron van informatie over medewerkers, concurrenten, sollicitanten en andere aanverwante personen. Toch zal ik ook van LinkedIn even kort de mogelijkheden bespreken: * Je kunt een bedrijfsprofiel aanmaken, waarna je medewerkers zich daarmee kunnen linken * Je kunt als bedrijf zoeken naar mensen op naam als je meer wilt weten over bijvoorbeeld een sollicitant * Je kunt banen aanbieden, waar mensen naar kunnen zoeken * Je kunt je aanmelden voor een groep met een bepaalde interesse of expertise, waarmee je je werkveld in de gaten kunt houden * Als je ergens vragen over hebt, dan kun je die vraag stellen, of kijken of iemand anders die vraag al gesteld heeft, zo kun je expertise delen * Je kunt je medewerkers contact met elkaar laten onderhouden, zeker als je verschillende panden door het land heen hebt en je medewerkers kunnen hun connecties afschermen en aangeven welke informatie wel en niet publiek moet zijn * Je kunt interessant nieuwtjes die je op je company blog post delen met je connecties * Wil je betalen, dan kun je overwegen advertenties te plaatsen of een betaald profiel te nemen, waarmee je als recruiter, sales person of onderzoeker net iets meer kunt. Nogmaals, deze functies liggen waarschijnlijk erg voor de hand. Maar omdat LinkedIn het meest gebruikte netwerk onder bedrijven en hun medewerkers is, is het wat dat betreft zeker het overwegen waard om daar iets mee te doen. Zakelijke mogelijkheden voor Live Spaces en Facebook Live Spaces en Facebook zijn niet direct sociale netwerken waar je aan denkt bij zaken doen. Sterker nog, Live Spaces en Facebook worden gezien als netwerken waar vooral jonge mensen op zitten omdat ze nou eenmaal niets beters te doen hebben. Degenen die om die reden denken er niets mee te kunnen, hebben het grandioos mis. Want juist deze netwerken hebben grote potentie. * Je kunt kijken wat je doelgroep doet en interesseert * Je kunt ze hun mening laten geven over een nieuw ontwerp voor een product of website (via foto’s op Facebook) * Rechtstreeks bij je doelgroep adverteren * Jezelf bereikbaarder maken door in discussie te gaan met je doelgroep * Een beter beeld van je bedrijf geven door foto’s te laten zien van gebouwen, gangen, mensen of producten * Gericht zoeken naar mensen met bepaalde leeftijd, geslacht of doel (daten, netwerken, vrienden maken) * Je kunt een applicatie maken die mensen kunnen toevoegen aan hun Space * Mensen kunnen jouw RSS-feed toevoegen aan hun Space. Ook hier zijn de mogelijkheden eigenlijk oneindig.Waarom bespreek ik alleen Hyves, LinkedIn en Live Spaces + Facebook? Omdat dit al sinds lange tijd de meest gebruikte sociale netwerken in Nederland zijn. Daarnaast is het zo dat de doorsnee internetgebruiker meestal maximaal 3 netwerken beheert/in de gaten houdt. Om die twee redenen is het dus niet nuttig om je te richten op meer dan 3 netwerken. Wat natuurlijk de hamvraag is, en ook zal blijven is: wil ik mijn bedrijf op zo’n manier blootstellen op internet? Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Maar let wel: als je zelf geen mogelijkheden geeft voor interactie, dan wordt de interactie wel ergens anders gevoerd. Vandaar ook mijn blogpost over tools om je online buzz te checken, waarmee ook duidelijk wordt dat er overal over je gepraat kan worden. Dan kun je er beter bovenop zitten en de gesprekken in de gaten houden en misschien zelfs meepraten. Met beleid. Dit artikel verscheen eerder op www.anneliesje.nl, het weblog van Annelies Verhelst. Annelies zit in het laatste jaar Bedrijfskundige Informatica aan de Hanzehogeschool Groningen en adviseert met haar eigen bedrijfje andere bedrijven over de inzet van online marketing, toegespitst op sociale media, zoekmachine marketing en web usability. Daarnaast blogt ze over (online) marketing, ICT, SEO en haar frustratie over de weinige vrouwen aan de top van (ICT) banen. Via Olaf (@olaf1965) kwam ze in aanraking met PIM.
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox