Virtual Moment concept voor Google Maps

12 oktober 2008 om 17:38 door PIM Redactie

Virtual Moment concept voor Google Maps

Google Earth en Google Maps worden alsmaar uitgebreid met nieuwe zogeheten layers en hierdoor worden zij alleen maar waardevoller. Sinds de lancering van de applicatie op 28 juni 2005 mist het nog altijd 1 belangrijk onderdeel: de tijd factor. In onderstaande presentatie leg ik uit hoe mijn concept Virtual Moment werkt en vertel ik waarom Virtual Moment ook voor adverteerders interessant kan zijn. Het in kaart brengen van foto’s, filmpjes, evenementen etc. is ontzettend handig en biedt onwijs veel kansen, zowel op commercieel als non-commercieel gebied. Maar in de nabije toekomst zal al deze data zich tot een onoverzichtelijk geheel vormen.

Virtual Moment biedt dé oplossing voor dit naderende probleem.

Nog even kort de werking van Virtual Moment. 1.      Eerst zoom je in naar het gebied waar je foto’s, filmpjes, nieuwsartikelen, evenementen of het weer uit het verleden wilt opzoeken. 2.      Vervolgens maak je een nauwkeurigere selectie. Dit kan door middel van een rechthoekige selectie of puntsgewijs. 3.      Na de selectie verschijnt er een venster waar je de datum in kunt voeren van wanneer tot wanneer je wilt zoeken. Hieronder kunnen we aangeven waar we naar op zoek zijn. In mijn presentatie heb ik 5 punten gezet die aangevinkt kunnen worden maar er zijn er nog meer te bedenken. Tot slot de mogelijkheid om tags of zoekwoorden in te vullen. (Als je naar bepaalde nieuwsberichten op zoek bent worden de ingevulde zoekwoorden vergeleken met de inhoud van nieuwsartikelen in het geselecteerde gebied tussen de aangegeven datum en tijd.) Met Virtual Moment wordt de geschiedenis voor iedereen toegankelijk. Hoe langer we het in gebruik hebben, des te waardevoller het geheel word.

Het datum en tijd venster waar de gebruiker zijn voorkeuren aan kan geven.

Commercieel gebruik Zoals ik in de presentatie al aangeef zijn er meer mogelijkheden met Virtual Moment. Momenteel heb ik het alleen gehad over de mogelijkheden voor het zoeken naar persoonlijke interesses. Maar voor bedrijven kan Virtual Moment óók heel erg interessant zijn. Ik zal kort enkele voorbeelden geven hoe een bedrijf Virtual Moment intern kan gebruiken. ·         Bedrijven die hun klanten(gegevens) in kaart brengen kunnen opvallende resultaten waarnemen. Denk aan een verschuiving van de kern van de klanten. Door deze waarneming kan er besloten worden om de marketingstrategie in bepaalde provincie’s of landen aan te passen. ·         Bedrijven kunnen hun omzet en winst in kaart brengen en door de resultaten in kleur weer te geven is op 1 oogopslag te zien waar de meeste winst word behaald. Door deze lagen te vergelijken met andere jaren kan er een voorspelling gedaan worden voor de komende tijd. Overheid Virtual Moment kan ook voor de overheid erg bruikbaar zijn. Ook hiervoor noem ik enkele voorbeelden. ·         Het in kaart brengen van ziekte- en sterfgevallen van slachtoffers van bijvoorbeeld Sars en MKZ. Door deze epidemieën in kaart te brengen en met elkaar te vergelijken kan het uitbreken van een nieuwe epidemie enigszins voorspeld worden. Hierdoor kunnen dus mensenlevens gered worden als er op tijd wordt ingeënt op de juiste plaats. ·         Door de criminaliteit in kaart te brengen kan de politie zien of de criminaliteit uitbreid, inkrimpt, zich verplaatst, etc. ·         Ziekenhuizen kunnen verbanden trekken uit de woonplaats van ziektegevallen. Stel dat blijkt dat het aantal kankerpatiënten in de buurt van een industrieterrein toeneemt. Een simpele conclusie zou de aanwezigheid van een fabriek kunnen zijn die enkele jaren voor deze toename van kankergevallen in gebruik is genomen. Ik heb het nu voornamelijk over verbanden trekken en dat is zonder Virtual Moment natuurlijk ook al mogelijk door middel van tabellen met cijfers en mooie grafieken. Maar door deze cijfers te visualiseren en op Google Earth/Map te plaatsen zijn deze verbanden en patronen vele malen eenvoudiger te herkennen. Advertentie mogelijkheden Steeds meer foto´s en filmpjes worden tegenwoordig voorzien van tags. Dit maakt het zoeken naar specifiek beeldmateriaal ontzettend gemakkelijk maar door middel van deze tags kan er ook heel gericht reclame geplaatst worden. Bij nieuwsberichten kan de reclame worden afgestemd op de inhoud van het bericht, en evenementen kunnen links weergeven naar nieuwe evenementen in het geselecteerde gebied . Of zoals onderstaand voorbeeld, waar een link naar nieuwe kaartverkoop voor hetzelfde evenement wordt getoond.

Reclame voor Wimbledon 2009 nadat er is gezocht naar het evenement Wimbledon 2007.

Belangrijkste voordelen Virtual Moment bied dus tal van voordelen. Zo wordt het zoeken naar beeldmateriaal zeer gemakkelijk. Denk aan beeldmateriaal van een concert, festival, tentoonstelling of zeer actueel  nieuws. Door al het beeldmateriaal wat over de hele wereld op ieder moment van de dag wordt gemaakt in kaart te brengen word de geschiedenis zeer gedetailleerd gevisualiseerd. En zoals ik net al vertelde zijn er voor bedrijven, ziekenhuizen, etc. tal van kansen. En door de juiste data te gebruiken kan Virtual Moment zelfs levens redden. Al deze mogelijkheden maakt Google Earth/Maps in combinatie met Virtual Moment tot een heel nieuwe user interface en biedt nieuw perspectief. Feedback Hoe langer ik nadenk en bezig ben met Virtual Moment, des te meer voordelen zie ik voor ogen. Ik hoop dat ik u met dit artikel ook heb overtuigd dat het ook écht iets kan toevoegen aan Google Earth/Maps. Mijn doel is dat Virtual Moment uiteindelijk word verwerkt tot een echte functie in Google Earth/Maps. Ik probeer eerst reacties en feedback te krijgen op Nederlandse websites om vervolgens internationale websites te benaderen die mijn concept willen publiceren. Jullie mening Ik waardeer het heel erg als mensen nadenken over nieuwe toepassingen van Virtual Moment. Misschien dat jullie vanuit jullie werkomgeving, hobby of persoonlijke interesses op nieuwe ideeën komen. Laat het me gerust weten, ik sta voor alle feedback open! Michel Faas

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox