Viral marketing bestaat niet deel 5: Conclusie en overwegingen

26 september 2008 om 09:08 door PIM Redactie

Viral marketing bestaat niet deel 5: Conclusie en overwegingen

{{fr|Eva Mendes à l'avant-première de Live ! d...Image via WikipediaConclusie en overwegingen
Op Usarchy is al in 2006 aangegeven: "Alle marketing is viraal". Alle communicatie naar de buitenwereld is viraal. Nemen we de definitie(s) van Viral Marketing kritisch onder de loep dan klopt de definitie niet. Technieken impliceren acties/activiteiten maar zijn nog geen resultaat. Er is GEEN ENKELE GARANTIE dat iets viraal gaat. Viraal gaan is het resultaat van iets. Marketing is een activiteit. Je kunt geen virale video maken, je kunt geen virale advertentie bedenken en je kunt geen viraal idee bedenken. Wat je wel kunt doen is een fantastisch idee hebben of een fantastische video of advertentie. Als vele mensen dit delen, dan is het viraal gegaan. Viral Marketing bestaat niet, of toch wel? Overwegingen en additionele informatie  Er is geen bedrijf wat een virale reclame kan maken, stellen ze dat ze dit toch kunnen? Ren dan hard weg en zoek een andere partij die in ieder geval ook duidelijk de vraag beantwoordt en stelt dat ze dit niet kunnen. Eva Mendes starring in een commercial voor Calvin Klein. De reclame was verbannen van de televisie, althans, zo werd gesteld. Hoewel de video er aantrekkelijk uitziet zou het nooit zo’n enorme hit zijn geweest als er niet 9 video’s waren geupload naar YouTube met hierin teksten in de titel als bijvoorbeeld “Banned...”. Er speelt een mooie, bekende vrouw in, de video was niet beschikbaar in de oude media, de video was kort, to-the-point en voorzien van een merk. De video is als een exclusive gepromoot. Hoewel de video goed is, is deze niet bovengemiddeld goed. Is het dan toch mogelijk van viral marketing te spreken? Zijn er regels? Besef je wel een aantal zaken, weet jij nog wie het bedrijf achter Lonelygirl15 was? Wat de boodschap was die ze wilden overbrengen? Wie was het bedrijf die de kosten betaalde voor “Where the Hell is Matt deel 2”. Of de viral “Lick until you get sick". Bedenk je dus dat de moeite, tijd en geld die je erin steekt wel eens verloren zou kunnen zijn, er is geen controle mogelijk en er kan sprake zijn van een ongewilde en bedoelde negatief effect.De vraag die uiteraard hier op volgt, hoeveel Return on Investment heb je? Van Blendtec is dit inmiddels bekend, van vele andere marketinguitingen die viraal gegaan echter niet, velen halen een lage ROI. Het aantal hits zegt natuurlijk niet altijd wat, dit ligt nl. aan de doelgroep die je wilt bereiken. Wil je roodharige, vrouwelijke studenten die op Harvard hebben gezeten en daarvoor een jaar in Aruba hebben gewerkt en gewoont bereiken? Dan zul je weinig hits krijgen, terwijl je toch in staat kunt zijn bijna de voltallige doelgroep te bereiken ;-) De andere kant is uiteraard, waarom niet zorgen dat mensen buiten deze doelgroep je helpen met de speurtocht? Kortom, het bereik, de doelgroep voor je "viral" marketingcampagne kan wel eens een heel andere of veel grotere zijn dan de doelgroep die je uiteindelijk wilt aanspreken. Additonele artikelen:

Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox