Viral marketing bestaat niet deel 4: Tips, Do's en Dont's
Image by Andrew* via FlickrTips, Do's en Dont's
Do’s
- Geef gratis producten en/of diensten weg
- Geef voldoende mogelijkheden tot laagdrempelige overdracht van de boodschap naar anderen
- Zorg ervoor dat het schaalbaar is van klein naar enorm groot
- Maak gebruik van bestaande communicatie netwerken
- Maak gebruik van triviale, gemeenschappelijke motivaties en gedrag
- Maak gebruik van resources van een ander
- Het creeren van video is eenvoudig, plaatsen op bijvoorbeeld YouTube is gratis.
- Homemade kan prima zijn
- Zorg voor een landing page
- Maximaal 3 minuten, liefst korter
- Geef een duidelijke en specifieke beschrijving
- Vraag of de community ook videos wil plaatsen
- Probeer een serie videos met hetzelfde onderwerp, opbouwen van interesse
- Vertel iedereen over de video (maar peil wel eerst even wat meningen van “experts”)
- Zorg dat bloggers op de hoogte worden gesteld van het bestaan van de video
- Maak plezier en geniet tijdens het produceren.
- Ontwerp het filmpje zodanig dat het geremixed kan worden door anderen.
- Maak het schokkend
- Gebruik prikkelende titels
- Zorg voor traffic, via blogs, forums, social networks, email, relaties (vrienden, kennissen, familie, etc)
- Bedenk een spannende titel
- Zorg voor een opvallende thumbnail
- Regel een spannende/controversiele conversatie, discussie
- Zorg voor metrics, vooraf
- Geef mogelijkheden tot mashups, remixing
- Plaats geen verborgen boodschappen
- Je brand expliciet promoten
- Maak geen traditionele reclamefilm
- Maak het niet gedwongen
- Laat het registratieproces maar gewoon weg.
- Zorg vooral niet voor drempels, codecs, extra software voor installatie, niet embeddable, etc..
- Bepaal vooral niet wat andere mensen leuk vinden.
- Lieg niet
- Geef niet te snel op
- Maak niet iets voor eenmalig gebruik
- Denk niet dat het enorm goedkoop of gratis is
- Je kunt niet dicteren wat mensen grappig of leuk vinden, wat mensen waarderen, ga dit dus ook vooral niet vertellen, dit bepalen de mensen zelf wel. Termen als hilarisch, grappig, etc… weglaten