Viral marketing bestaat niet deel 4: Tips, Do's en Dont's

25 september 2008 om 10:48 door PIM Redactie

Viral marketing bestaat niet deel 4: Tips, Do's en Dont's

Youtube VanImage by Andrew* via FlickrTips, Do's en Dont's 
Do’s
  • Geef gratis producten en/of diensten weg
  • Geef voldoende mogelijkheden tot laagdrempelige overdracht van de boodschap naar anderen
  • Zorg ervoor dat het schaalbaar is van klein naar enorm groot
  • Maak gebruik van bestaande communicatie netwerken
  • Maak gebruik van triviale, gemeenschappelijke motivaties en gedrag
  • Maak gebruik van resources van een ander
  • Het creeren van video is eenvoudig, plaatsen op bijvoorbeeld YouTube is gratis.
  • Homemade kan prima zijn
  • Zorg voor een landing page
  • Maximaal 3 minuten, liefst korter
  • Geef een duidelijke en specifieke beschrijving
  • Vraag of de community ook videos wil plaatsen
  • Probeer een serie videos met hetzelfde onderwerp, opbouwen van interesse
  • Vertel iedereen over de video (maar peil wel eerst even wat meningen van “experts”)
  • Zorg dat bloggers op de hoogte worden gesteld van het bestaan van de video
  • Maak plezier en geniet tijdens het produceren.
  • Ontwerp het filmpje zodanig dat het geremixed kan worden door anderen.
  • Maak het schokkend
  • Gebruik prikkelende titels
  • Zorg voor traffic, via blogs, forums, social networks, email, relaties (vrienden, kennissen, familie, etc)
  • Bedenk een spannende titel
  • Zorg voor een opvallende thumbnail
  • Regel een spannende/controversiele  conversatie, discussie
  • Zorg voor metrics, vooraf
  • Geef mogelijkheden tot mashups, remixing
Dont’s
  • Plaats geen verborgen boodschappen
  • Je brand expliciet promoten
  • Maak geen traditionele reclamefilm
  • Maak het niet gedwongen
  • Laat het registratieproces maar gewoon weg.
  • Zorg vooral niet voor drempels, codecs, extra software voor installatie, niet embeddable, etc..
  • Bepaal vooral niet wat andere mensen leuk vinden.
  • Lieg niet
  • Geef niet te snel op
  • Maak niet iets voor eenmalig gebruik
  • Denk niet dat het enorm goedkoop of gratis is
  • Je kunt niet dicteren wat mensen grappig of leuk vinden, wat mensen waarderen, ga dit dus ook vooral niet vertellen, dit bepalen de mensen zelf wel. Termen als hilarisch, grappig, etc… weglaten
Tips Er zijn echter geen harde regels, het grootste deel van marketing campagnes met als doel "viraal" te gaan faalt. Timing en geluk zijn 2 regels die veel belangrijker zijn, samen met authenticiteit. Het handigst is om eerst de beinvloeders en de early adopters te bereiken, gevolgd door de massa. Het is echter niet gezegd dat deze werkwijze altijd de meest effectieve is. Ook hier geldt weer, mensen die een enthousiast verhaal kunnen vertellen zijn ook degenen die kunnen zorgen dat jouw enthousiaste "viral" echt viraal zou kunnen gaan, op deze wijze verspreid het zich op meer organische wijze. Zijn trouwens de credits voor het bedrijf wanneer een verhaal wordt doorgestuurd? Nee, de credits zijn voor degene die het doorstuurt.

Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox