Viral marketing bestaat niet deel 3: achtergrond

24 september 2008 om 08:48 door PIM Redactie

Viral marketing bestaat niet deel 3: achtergrond

Portrait of Abraham LincolnImage via WikipediaAchtergrond
Viral marketing wil zeggen dat de communicatieboodschap zichzelf verspreidt. Dus in tegenstelling tot ‘vroeger’ zorgt niet media, maar de boodschap zelf voor het bereiken van de consument. Hierbij worden vele toepassingen op internet ingezet om het beoogde resultaat te realiseren; het creeren en verspreiden van Brand Awareness. Viral marketing is buiten het internet beter bekend als "Word of Mouth Marketing", "Buzz Creation", "Network Marketing", etc... Er is altijd een mate van viraliteit aanwezig bij een marketing campagne. De vraag die echter nooit vooraf beantwoord kan worden is hoe wijdverspreid de boodschap zal reiken, maar ook hoe de boodschap wordt opgevat. Wel vaker verspreid de boodschap zich op een wijze die de marketeers/bedenkers niet voorzien of gewilt hadden, dit kan zowel in positieve zin als in negatieve zin uitvallen. Aan de mate van viraliteit is een simpele score toe te kennen: de mate van viraliteit is het aantal mensen aan wie de boodschap wordt doorverteld door de ontvanger van de boodschap. Is deze score groter dan 1 dan gaat de campagne viraal. Als de score kleiner dan 1 is dan zal de boodschap niet, of na een tijdje niet meer door worden gegeven en langzaam of snel uitsterven of helemaal geen lift-off krijgen. TV reclames worden door veel mensen bekeken. Echter, de mate waarin deze boodschap wordt doorverteld is vele malen lager dan 1. Een meer dan goed product vergroot de waarschijnlijkheid dat wij dit doorvertellen aan ons netwerk, ditzelfde geldt voor goede service. Het is echter ook van belang een goede strategie voor te bereiden, dit helpt de score te vergroten. In feite betreft het hier dus gewoon Word of Mouth Marketing, mond op mond reclame, maar dan in een digitale uitvoering. Ook zul je een bepaalde waarde mee moeten geven voor de boodschapper. De waarde dat hij de eerste is die de boodschap doorstuurt, dan is tenslotte zijn ego ook gestreeld. Hij is uiteindelijk ook degene die het eerst de scoop had. Belangrijk uiteindelijk is dat er een emotionele connectie tot stand wordt gebracht met de boodschap. Emotie is een belangrijk (lees essentieel) onderdeel in sociale communicatie. Met behulp van emotie drukken wij onszelf uit, het laat onze individualiteit en identiteit zien, het is de wijze waarop wij onze relaties onderhouden. De zes primaire emoties die een sterke invloed hebben die zorgen voor het boodschapper viraal gedrag zijn:
  • Verrassend
  • Droefheid, verdriet
  • Woede, boosheid
  • Angst
  • Afschuw
  • Vreugde, plezier
Bovenstaande zijn echter globale richtlijnen, ieder individu reageert weer anders. Het verrassingseffect is naar alle waarschijnlijkheid de meest krachtige. Geef de de bedenkers van de boodschap, de “artiesten en storytellers”, alle vrijheid. Dit is noodzakelijk. Geef ze ook carte blanche dat ze volledig buiten de context mogen gaan, dat ze niets hoeven te doen met het merk of de boodschap. (en wellicht boor je hier meteen een nieuwe doelgroep aan). Om fantastische content te produceren zul je mijns inziens terug moeten keren naar jezelf. Alle remmen moeten los. Inkadering, grenzen, eisen en wensen stellen zijn funest als het gaat om authenticiteit en creativiteit. Voorkom de middenmoot, alleen het beste is goed genoeg. Viral marketing is storytelling, bedenk jezelf dan ook of jij een verhaal te vertellen hebt, bedenk vervolgens of mensen het leuk vinden om jouw verhaal door te vertellen. De hoofdreden voor het viraal gaan van iets is vanwege het feit dat mensen het leuk vinden een verhaal te vertellen aan andere mensen. Het resultaat is dat het verhaal zich verspreidt. Maar de basisvraag is en blijft, heb je een interessant verhaal te vertellen? Worden de oren gespitst? Wordt hun interesse gewekt? Je zult dus je consumenten, je klanten, moeten behandelen als zijnde interessant en geinteresseerd. Je zult dus creatief, slim, intelligent, authentiek en eerlijk moeten zijn. Vaak wordt er echter meer beloofd en minder geleverd en waargemaakt. Dit is een antieke marketingtruc waarbij met behulp van gadgets en andere aandachttrekkende middelen de gebruiker in de val wordt gelokt. De marketeers beschouwen op deze wijze de consumenten als vervelend, oninteressant en hersenloos. Abraham Lincoln zei het al in een ver verleden:
"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."
Bedenk dus een briljant idée, niet middelmatig, nee, gewoon een fantastisch idee. Geef de gebruiker een stukje waarde, beantwoord de vraag: “Wat heb ik er aan?” en geef gebruikers de laagdrempelige mogelijkheid tot ontvangen, bekijken, doorsturen.
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox