Viral marketing bestaat niet deel 2: Voorbeelden

23 september 2008 om 08:43 door PIM Redactie

Viral marketing bestaat niet deel 2: Voorbeelden

Voorbeelden van virale marketing
De meeste mensen kennen Viral Marketing vooral van de video’s, de filmpjes die per mail aan anderen worden verzonden, en die worden getwitterd, op social networks worden ingebed en op blogs worden getoond. Wat veel mensen echter vergeten is bijvoorbeeld het (private) beta sign-up proces van weer een nieuwe Social Networking Site (waarbij dus gebruik wordt gemaakt van het schaarste principe), of Twitter waar een nieuwe dienst wordt aangekondigd en waar de A-List Twitteraars en bloggers hun lof prijzen over bepaalde services (of de grond in trappen). Een klassiek voorbeeld: Hotmail Wat ze deden was:
  1. Gratis e-mail addressen en diensten weggeven
  2. Een simpele slogan onder iedere gratis mail: "Get your private, free email at http://www.hotmail.com/"
  3. Rustig afwachten en kijken hoe mensen hun eigen familie, vrienden en kennissen gingen mailen
  4. Nog eens rustig kijken hoe steeds meer mensen hun eigen netwerk gingen mailen, en mensen zich aanmeldden voor Hotmail
Het resultaat kennen we, honderden miljoenen Hotmail accounts zijn inmiddels aangemaakt en in gebruik. Een ander voorbeeld: 2 Girls 1 Cup Een apart fenomeen, het betreft een enorm vieze en ranzige video, die zich verspreidde als een virus over de hele wereld. Er was echter ook een neveneffect, de reacties van mensen werden gefilmd en ook op Youtube geplaatst. Opmerkelijk is dat de reacties uiteindelijk meer bekeken zijn dan het origineel. 2 Girls 1 Cup was een kopie van de trailer voor Hungry Bitches, een pornografische film geproduceerd door MFX-Media. Nog een voorbeeld: Lonelygirl15 Begonnen in juni 2006, een zestienjarig tienermeisje genaamd Bree, op Youtube bekend onder LonelyGirl15, besloot te videobloggen. Eerst gedroeg ze zich als gewone tiener met het bijbehorende gedrag en emoties. Al snel kreeg haar verhaal een andere wending en begon ze te vertellen over occulte praktijken en ceremonies in haar familie. Ze benaderde middels video populaire youtube mensen(influencers) Al snel werd dit opgepikt door anderen op Youtube. In augustus 2006 tenslotte werd ze ontmaskerd en bleek dat lonelygirl15.com een fictief drama bleek te zijn en opgezet door Mesh Flinders en actrice Jessica Rose. Elders op deze weblog is meer info terug te vinden. Maar er zijn meer voorbeelden, wie kent nog: Een ander recentelijk voorbeeld is de introductie van Cuil , een grote mond; de boodschap was een grotere index, scalability en betere zoekresultaten. (Nu vraag je je af, wat heb ik als gebruiker aan de eerste 2?) Vlak na de lancering is de site een uur down geweest, was dit een marketingtruc? Feit is dat er enorm veel over wordt gepraat, veelal ook in negatieve zin. Een laatste, recent, voorbeeld is het voornemen van Dell om de term Cloud Computing te deponeren. Dit had Dell beter niet kunnen doen, de gehele blogosphere kwam in actie na hier lucht van te hebben gekregen. Bovenstaande zijn allemaal voorbeelden waarvan de viraliteit inmiddels een feit is gebleken

Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox