Viral marketing bestaat niet deel 2: Voorbeelden
Voorbeelden van virale marketing
De meeste mensen kennen Viral Marketing vooral van de video’s, de filmpjes die per mail aan anderen worden verzonden, en die worden getwitterd, op social networks worden ingebed en op blogs worden getoond.
Wat veel mensen echter vergeten is bijvoorbeeld het (private) beta sign-up proces van weer een nieuwe Social Networking Site (waarbij dus gebruik wordt gemaakt van het schaarste principe), of Twitter waar een nieuwe dienst wordt aangekondigd en waar de A-List Twitteraars en bloggers hun lof prijzen over bepaalde services (of de grond in trappen).
Een klassiek voorbeeld: Hotmail
Wat ze deden was:
- Gratis e-mail addressen en diensten weggeven
- Een simpele slogan onder iedere gratis mail: "Get your private, free email at http://www.hotmail.com/"
- Rustig afwachten en kijken hoe mensen hun eigen familie, vrienden en kennissen gingen mailen
- Nog eens rustig kijken hoe steeds meer mensen hun eigen netwerk gingen mailen, en mensen zich aanmeldden voor Hotmail
- Where the hell is Matt
- De video van de man op kantoor die door het lint gaat
- De Mentos en Diet coke video
- De ComCast medewerker die in slaap valt bij de klant tijdens zijn werk
- Blendtec
- Evolution of Dance, dit is niet echt een commercial, maar wel bijna 100 miljoen keer bekeken en daarmee de op 1na best bekeken video op Youtube.
- net als een andere bekende, met 60 miljoen keer bekeken, Jeff Dunham en Achmed the Dead Terrorist
- en natuurlijk de Million Dollar Homepage , Subservient Chicken en Dove Evolution