Viral marketing bestaat niet deel 1: Inleiding en definitie
Naar aanleiding van enkele comments op artikelen op marketinginnovatie.org vroeg Olaf mij of ik een artikel wilde schrijven over viral marketing, bij deze dus en Olaf bedankt voor de uitnodiging.
Laten we eerst eens beginnen over de definitie van viral marketing:
Er doen meerdere definities de ronde:
- Viral Marketing of Viral Advertising verwijst naar marketingtechnieken die gebruik maken van bestaande Social Networking Sites met als doel er voor te zorgen dat er toename komt in naamsbekendheid.
- Viral Marketing beschrijft een willekeurige strategie die individueen stimuleert een marketingboodschap te delen met anderen, hiermee wordt de mogelijkheid van exponentiële groei van de boodschap gestimuleerd en hiermee dus ook de exposure en invloed.
- Viral Marketing is het proces van het aanmoedigen van individueen om gunstige, of tot de verbeelding sprekende marketinginformatie die zij ontvangen, in een digitale omgeving door te sturen naar anderen, waardoor er een mogelijkheid ontstaat tot exponentiële groei van het bereik van het marketingbericht