Gastblogger Jaap Steinvoorte

18 september 2008 om 08:55 door PIM Redactie

Gastblogger Jaap Steinvoorte

Wie is Jaap Steinvoorte?
Jaap Steinvoorte reageerde een aantal keren op het PIM weblog. Ik merkte toen dat hij een originele kijk op (viral) marketing heeft.Ik heb Jaap toen gevraagd een gastbijdrage te schrijven over Viral Marketing. Jaap heeft die uitnodiging geaccepteerd. Hij schrijft daarom de komende dagen maar liefs vijf keer over Viral Marketing. Maar voor de eerste bijdrage stelt Jaap zich eerst zelf even voor. Zoals gezegd Jaap Steinvoorte is de naam, 33 jaar oud, woonachtig in Beuningen en part-time samenwonend met mijn vriendin Nicole Vermeulen. Dat part-time is simpel te verklaren, zij is momenteel werkzaam en woonachtig in Geneve, Zwitserland en werkt dat in het marketing walhalla van Procter en Gamble. Ikzelf ben inmiddels alweer meer dan 10 jaar werkzaam in de ICT branche en heb ondertussen 5 werkgevers versleten. Ik heb echter mijn stekje uiteindelijk kunnen vinden bij ADA ICT in Oosterhout waar ik pre-sales consultancy werkzaamheden uitvoer op het gebied van business vraagstukken. Ik breng hierin variatie aan middels het managen van diverse (Web 2.0) projecten. Ik heb een grote voorliefde voor contact met mensen, vandaar ook dat ik erg geïnteresseerd ben ik Social Media in al haar facetten. Dit is tevens mijn derde rol, het evangeliseren van Web 2.0, Enterprise 2.0, Marketing 2.0 en Social Media, zowel intern als bij onze klanten. Dit doe ik gelukkig niet alleen. Bij ADA ICT heb ik Leon van Bokhorst leren kennen, 1 van de eerste podcasters in Nederland, al snel kwamen wij tot de ontdekking dat we veel gemeenschappelijke interesses hebben en min of meer hetzelfde in het leven staan. Leon en ik zijn uiteindelijk samen SocialSofties gestart, een blog gericht op alles wat maar te maken heeft met Web 2.0, Enterprise 2.0, Marketing 2.0 en Social Media. En de link naar marketing? De afgelopen jaren veel fout zien gaan, veel, slecht bedachte en slecht opgezette initiatieven 'down-the-drain" zien gaan. Vaak ondoordacht, zonder duidelijk doel, ad-hoc en zonder onderliggend plan wordt er een campagne gestart, en dan ook nog eens gebruikmakend van de verkeerde media. Voor mij was het vanzelfsprekend dat dit fout zou gaan, maar ja, ik wist niets van marketing. Dus dan maar veel lezen, veel praten, veel blogs lezen en vooral veel luisteren en kijken. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er vaak geen marketingplan is, dat er geen of zeer slechte research wordt gedaan, er geen doelen en doelgroepen gedefinieerd zijn, dat er geen strategie wordt opgesteld en dat dat de voortgang, de mate van succes niet wordt gemeten. En viral marketing? Da's gewoon mond op mond reclame waarbij in plaats van de mond de internet media wordt gebruikt. Sta er maar eens bij stil wanneer je weer eens een artikel leest met als Titel "Bedrijf x start viral campagne".
Reblog this post [with Zemanta]

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox