5 boeken die iedere Online marketeer moet kennen

18 juni 2008 om 09:29 door PIM Redactie

5 boeken die iedere Online marketeer moet kennen

Gisteren zag ik een mooie post op het weblog problogger.
De posting heet "5 influential books all bloggers should know" En die 5 invloedrijke boeken zijn: 1.The Purple Cow-Seth Godin 2.The E Myth Revisited-Michael E Gerber 3.The Cluetrain Manifesto-Doc Searls en David Weinberger 4. The Long Tail-Chris Anderson 5. The Tipping Point-Malcolm Gladwell Hieronder geef ik een samenvatting van die 5 onmisbare boeken. The Purple Cow-Seth Godin Wat is een paarse koe? Als ondertitel heeft Godin gekozen voor ‘Transform your business by being Remarkable’. Uitgangspunt hierbij is dat u winst moet maken en moet streven naar winstmaximalisatie. Hij stelt dat traditionele advertising tegenwoordig niet meer werkt en stelt vast dat de beste methode is dat klanten voor u gaan verkopen. Want als men een paarse koe in een weiland zet, moet men nog altijd een gigantisch budget besteden om dit aan iedereen kenbaar te maken. Kies daarom heel specifiek uw doelgroepen en zorg dat u bij hen opvalt en dat zij uw product of dienst willen hebben. Vaak is dit niet een kwestie van kwaliteit of prijs maar een kwestie van dat uw doelgroep uw product ‘cool’ vindt. Mobieltjes begonnen ook pas echt te lopen toen Nokia zich niet meer op de zakelijke markt maar op de jeugd ging richten. Door steeds nieuwe modellen, nieuwe ringtones en sms pikte de jeugd dit in een paar jaar op en ging Nokia naar een marktaandeel van bijna 40%. Dit kwam niet door de superieure marketing van Nokia, maar omdat de jeugd vond dat het ‘cool’ was om een Nokia te hebben. Nokia onderkende als eerste dat ze in feite een mode maakte waarmee toevallig ook gebeld kon worden. En de providers haakten hierop gretig in door customer ownership bij deze doelgroep te verkrijgen. De paarse koe is het verspreiden van een ideevirus met precies de goede uitstraling bij de juiste doelgroep. Nu andere aanbieders hetzelfde bieden en Nokia niet in staat blijkt trendsettend te zijn bij haar doelgroep, zien we dat Nokia snel marktaandeel kwijt raakt. Dit hebben we ook gezien bij de yuppen. Men telde niet mee als men geen pandje in de Amsterdamse grachtengordel bewoonde. Dat daar nergens geparkeerd kon worden, dat het er veel moeite kostte om zich te verplaatsen en dat veel grachtenhuizen niet echt gerieflijk zijn, telde helemaal niet mee. Het grachtenpand dus als paarse koe voor mensen die hier veel aan uit konden geven. Op internet zien we hetzelfde. Belangrijke portals zijn niet groot geworden door hoge marketing investeringen. Ze zijn groot geworden door mond-tot-mond reclame en mits ze maar gefocust blijven op hun doelgroep (respect blijven tonen) en het juiste businessmodel hanteren, kunnen ze dit jaren volhouden. Bron:Digital Marketeers The E Myth Revisited- Michael E Gerber Als adviseur van in totaal een kleine 10.000 bedrijfjes schreef Michael Gerber op basis van zijn enorme ervaringen dit boek speciaal voor de kleine ondernemer. Zijn belangrijkste statement is dat mensen met een klein bedrijf doorgaans keihard werken terwijl] de opbrengst bij lange na de inspanning niet beloont. Meestal is dit te wijten aan het feit dat de ondernemer het verkeerde werk doet. Van de vele bedrijfjes die elk jaar nieuw gestart worden gaat 80% binnen vijf jaar kapot. En van het resterende aantal gaat nog eens 80% in de volgende vijf jaar onderuit. Hoe komt dat ? Waarom zijn zoveel ondernemingen gedoemd te mislukken ? Dit boek geeft daar antwoord op. Vier basisbeginselen bepalen het succes van een kleine onderneming. Wie die negeert zal al gauw tot het leger van mislukkelingen toetreden of een kommervol bestaan leiden. Gerber analyseert aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden haarscherp wat er misgaat in de onderneming. Hij onderscheidt een drietal harde kwaliteiten die nodig zijn voor succes, maar onderstreept tegelijkertijd dat die kwaliteiten niet noodzakelijk in een persoon verenigd hoeven te zijn. Gerber brengt begrip bij voor het ware ondernemerschap en draagt de noodzakelijke gereedschappen aan. Stapsgewijs wordt de ondernemer door het zakenleven geloodst en leert hij of zij zijn lessen in de praktijk te brengen. Bron:Boekbesprekingen.nl The Cluetrain Manifesto-Doc Searls & David Weinberger The Long Tail-Chris Anderson De term Long Tail is bekend geworden met het gelijknamige boek van Chris Anderson. In het boek uit 2006 vertelt hij dat door de opkomst van internet er een nieuwe markt is ontstaan genaamd de Long Tail. In de boekenwereld zie je bijvoorbeeld dat een gemiddelde boekwinkel maximaal 5.000 boeken kan leveren. Amazon heeft er meer dan een miljoen. Op de top 5.000 na, zullen er per boek niet veel items verkocht worden, maar al die kleine verkopen bij elkaar beslaan alsnog een zeer grote markt. Een ander voorbeeld wat Anderson noemt is LEGO. In de winkels liggen de best verkopende producten, maar op internet kun je werkelijk duizenden kleine LEGO-onderdelen bestellen – Die nooit rendabel zouden zijn in een fysieke winkel, omdat de omloopsnelheid te laag is. Alles bij elkaar beslaat deze grote groep van slecht verkopende items toch nog 10 tot 15% van de totale omzet van LEGO. Het boek is praktisch van opzet. Zo geeft het aan dat iemand die zich in een niche-markt bevindt (bijvoorbeeld de boekensectie van Amazon over het bijhouden van Engelse tuinen) niet veel interesse in de algemene Boeken Top 10 van Amazon heeft. Hij heeft echter wél interesse in de Top 10 verkopen van die niche-markt, dus moet Amazon ervoor zorgen dat deze dan ook wordt aangeboden. Dit doet Amazon via de bekende optie ‘Customers Who Bought This Item Also Bought…’. Bron:Netters The Tipping Point- Malcom Gladwell

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox