Robert Rooderkerk wint Marketing Wetenschapsprijs 2008
Gisteravond heeft Robert P. Rooderkerk de Marketing Wetenschapsprijs 2008 gewonnen; Claudia van Oppen en Berk Ataman achter zich latend.
De uitreiking vond plaats in het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. Voorafgaand aan de uitreiking werden we ingelicht over diverse actuele marketingcijfers en konden we uiteraard luisteren naar de onderzoeksresultaten van de drie genomineerden.
De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien (na de VS) op de tweede plaats.
Jaarlijks worden in Nederland vele onderzoeken gedaan op het gebied van marketing. Gisteravond werden de meest spraakmakende ons voorgeschoteld.
De avond werd ingeleid door Hans Molenaar, voorzitter van PIM. Hans presenteerde de resultaten van een onlangs gehouden onderzoek door de universiteit van Groningen over hoe Nederlandse bedrijven met marketing omgaan.
Middels uitgebreide onderzoeksresultaten werden we op de hoogte gesteld van de huidige rol van marketing in Nederlandse ondernemingen en in buitenlandse ondernemingen.
Het meest opvallend van de getoonde cijfers is de vertegenwoordiging van marketeers in de directie van bedrijven. CEO's hebben bijna nooit een marketing achtergrond, maar marketeers zijn wél redelijk aanwezig in de Raad van Bestuur. De conclusie uit dit onderzoek is in ieder geval dat marketing meestal geen dominante functie heeft binnen een bedrijf.
De tweede eyeopener van de gepresenteerde resultaten heeft te maken met de eigenschappen van de marketingafdeling: De invloed van marketing wordt met name bepaald door de accountability en innovativiteit van de marketingafdeling. Maar: de marketingafdeling scoort hier over het algemeen juist slecht op!
Dus:
- Zorg voor accountable marketing
- Zorg voor een innovatieve marketingafdeling