Robert Rooderkerk wint Marketing Wetenschapsprijs 2008

29 mei 2008 om 15:03 door PIM Redactie

Robert Rooderkerk wint Marketing Wetenschapsprijs 2008

Gisteravond heeft Robert P. Rooderkerk de Marketing Wetenschapsprijs 2008 gewonnen; Claudia van Oppen en Berk Ataman achter zich latend.
De uitreiking vond plaats in het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. Voorafgaand aan de uitreiking werden we ingelicht over diverse actuele marketingcijfers en konden we uiteraard luisteren naar de onderzoeksresultaten van de drie genomineerden. De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien (na de VS) op de tweede plaats. Jaarlijks worden in Nederland vele onderzoeken gedaan op het gebied van marketing. Gisteravond werden de meest spraakmakende ons voorgeschoteld. De avond werd ingeleid door Hans Molenaar, voorzitter van PIM. Hans presenteerde de resultaten van een onlangs gehouden onderzoek door de universiteit van Groningen over hoe Nederlandse bedrijven met marketing omgaan. Middels uitgebreide onderzoeksresultaten werden we op de hoogte gesteld van de huidige rol van marketing in Nederlandse ondernemingen en in buitenlandse ondernemingen. Het meest opvallend van de getoonde cijfers is de vertegenwoordiging van marketeers in de directie van bedrijven. CEO's hebben bijna nooit een marketing achtergrond, maar marketeers zijn wél redelijk aanwezig in de Raad van Bestuur. De conclusie uit dit onderzoek is in ieder geval dat marketing meestal geen dominante functie heeft binnen een bedrijf. De tweede eyeopener van de gepresenteerde resultaten heeft te maken met de eigenschappen van de marketingafdeling: De invloed van marketing wordt met name bepaald door de accountability en innovativiteit van de marketingafdeling. Maar: de marketingafdeling scoort hier over het algemeen juist slecht op! Dus:
  • Zorg voor accountable marketing
  • Zorg voor een innovatieve marketingafdeling
De tweede spreker van de avond was Martin Hermsen, Senior Partner Accenture Marketing and CRM Practice. Hij toonde ons informatie over de Marketing & Sales van bedrijven uit de Top 100 Global Companies. Interessant om te weten: 30% van de kosten van een gemiddeld bedrijf zit in Sales & Marketing. Haresh Gangwani was de derde spreker voor de pauze. Hij is Vice President Business Development bij Aprimo. Haresh toonde ons Aprimo's best practices, met voorbeelden van Warner Bros. en Visa. Na de pauze werd de beurt aan de drie genomineerden gegeven. Alledrie kregen ze de tijd om het publiek te vertellen over hun onderzoek en de resultaten. Berk Ataman was als eerste aan de beurt, met zijn onderzoek Building & Managing Brands. Hij toonde ons het langetermijneffect van marketingstrategieën op de brand performance. Vervolgens mocht Robert Rooderkerk de microfoon overnemen, de winnaar van de avond. Robert heeft onderzoek gedaan naar hoe consumentenvoorkeuren afhangen van het aangeboden assortiment. Hij gaf ons concrete aanbevelingen om productlijnen of retailassortimenten te optimaliseren om zo een hoger rendement te behalen. Robert heeft bewezen dat de consument contextgevoelig is: als je product A (goede kwaliteit, duur) afzet tegen product B (mindere kwaliteit, zelfde prijs), dan geeft dat een boost aan product A. Hekkensluiter van de avond was Claudia van Oppen, met haar onderzoek "From Rags to Richness". Het onderzoek van Claudia gaat over hoe consumenten statische en interactieve websites ervaren. De interactierijkheid van een website draagt bij aan de waardebeleving van de bezoeker. Interactierijkheid is op te splitsen in informatierijkheid (tekst en uitleg) en mediarijkheid (foto's en filmpjes). Tot slot was het woord aan Hans Molenaar, die het jury oordeel voorlas met als resultaat: Robert P. Rooderkerk winnaar Marketing Wetenschapsprijs 2008! Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie, Robert!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox