PIM verslag 22 april 2008, deel III: Barend Raaff

23 april 2008 om 08:22 door PIM Redactie

PIM verslag 22 april 2008, deel III: Barend Raaff

Het verslag van de snelle, inspirerende PIM bijeenkomst van gisteravond: PIM speedsessie Nieuwe Marketing Technologieën. We werden in hoog tempo bijgepraat over innovaties op het gebied van online, mobiel en meer. Zes sprekers vertelden ons over de nieuwe technologieën in hun vakgebied.
Na de pauze was de beurt aan Barend Raaff, Managing Partner van DNBmedia. Aan de hand van de Randstad case nam Barend ons mee in de wereld van Communicatie in Virtual Reality. Randstad wilde menselijk contact in online omgevingen en kwam naar DNB met de vraag: Is het mogelijk (sollicitatie)gesprekken in een online webbased virtual reality platform plaats te laten vinden, zodat het internet eindelijk persoonlijk wordt? DNB heeft dit gerealiseerd met behulp van Second Life. Ze hebben de case in drie fases aangepakt:
  1. Social community (in de bestaande omgeving: Second Life)
  2. Functional community (de bestaande omgeving functioneel maken)
  3. Functional platform (virtueel kantoor vanuit website; van virtuele banen naar echte banen)
Tijdens de eerste fase, een Randstad vestiging in Second Life (met virtuele banen) zijn de volgende resultaten behaald:
  • 4687 virtual employees
  • 68000 vacatures bekeken
  • 1113 mensen hebben hun echte persoonlijke gegevens aan Randstad gegeven
  • 12309 unieke bezoekers (70% persoonlijk gesproken in Second Life)
  • 103 unieke bezoekers van de banenavond die Randstad in real life organiseerde
  • 28 kandidaten nagebeld
In de tweede fase besloten DNB en Randstad een virtueel carrière evenement te organiseren. Naast de virtuele vestiging waren er ook 25 echte vestigingen geopend. De communicatie voor dit evenement ging geheel buiten Second Life om. Met behulp van Easy Avatars konden werkgevers in Second Life met hun toekomstige medewerkers communiceren. Resultaten van het virtuele carrière evenement:
  •  45% van de bezoekers waren nog nooit bij Randstad geweest
  • 110 ICT cv's en 189 Banking & Insurance cv's
  • 100 serieuze kandidaten, gemiddelde gespreksduur van 35 minuten
  • 30 kandidaten zijn het vervolgtraject in gegaan
  • 7 kandidaten werden binnen 8 weken geplaatst
Meest opmerkelijke resultaten:
  • 3D sollicitanten zijn gemiddeld hoger opgeleid dan sollicitanten bij de reguliere vestigingen
  • De gemiddelde leeftijd van een 3D sollicitant lag hoger dan het gemiddelde op de reguliere vestigingen
De derde fase is een functioneel platform vanuit de eigen website. Alle tools in een virtual reality omgeving. Dit kan ik helaas niet laten zien, maar stel je het even voor: de website schuift open en je kunt naar binnen wandelen. Prachtig wat tegenwoordig allemaal mogelijk is!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox