PIM verslag 22 april 2008, deel II: Willem Endhoven
Het verslag van de snelle, inspirerende PIM bijeenkomst van gisteravond: PIM speedsessie Nieuwe Marketing Technologieën. We werden in hoog tempo bijgepraat over innovaties op het gebied van online, mobiel en meer. Zes sprekers vertelden ons over de nieuwe technologieën in hun vakgebied.
De tweede spreker voor de pauze was Willem Endhoven, Vice President Marketing van iRex Technologies, het bedrijf achter de iLiad (elektronisch papier). iRex is een spin-off van Philips.
De iLiad is een apparaat dat speciaal is ontwikkeld voor het lezen van digitale lectuur en literatuur, zoals bijvoorbeeld dagelijks het NRC Handelsblad. Willem legde ons uit wat de (marketing)mogelijkheden zijn van deze handige gadget.
Om de werking van de iLiad uit te kunnen leggen, moesten we alles wat we weten over displays vergeten. De iLiad heeft namelijk geen LCD display.
Kenmerken van de iLiad technologie:
- Low power usage: de iLiad verbruikt stroom tijdens het laden van de content, maar daarna niet meer. Je kunt een stuk tekst erop laden, het ding vervolgens niet meer uitzetten, en drie jaar later staat het er nog steeds op.
- De iLiad leest net als papier
- Ook in zonlicht is het nog steeds te lezen
- De iLiad is niet geschikt voor video, maar daar is het tenslotte ook niet voor bedoeld, daar zijn weer andere apparaten voor.
- Het apparaat is erg geschikt voor mobiele- en leestoepassingen
- traditionele krant (niet actueel)
- nieuws op internet en mobiel
- elektronische krant
- papierervaring (referentie aan papier)
- interactief
- mobiel
- nieuw publiek bereiken