PIM verslag 22 april 2008, deel I: Marcel Holsheimer

23 april 2008 om 07:31 door PIM Redactie

PIM verslag 22 april 2008, deel I: Marcel Holsheimer

Het verslag van de snelle, inspirerende PIM bijeenkomst van gisteravond: PIM speedsessie Nieuwe Marketing Technologieën. We werden in hoog tempo bijgepraat over innovaties op het gebied van online, mobiel en meer. Zes sprekers vertelden ons over de nieuwe technologieën in hun vakgebied.
Marcel Holsheimer, VP Marketing EMEA van Unica (níet Unica Installatiegroep) mocht de spits afbijten. Unica focust op het automatiseren van marketing afdelingen. Ze werken onder meer voor ING, Debitel, Wegener, Fortis, Reed Elsevier en Agis. Marcel heeft jarenlange ervaring met o.a. intelligence software en datamining. Marcel wil het met ons hebben over een nieuwe, geïntegreerde aanpak voor cross channel marketing. Marketeers staan voor twee grote uitdagingen:
  • Traditionele direct marketing wordt steeds minder effectief. Het aantal mailings stijgt, maar de respons daalt.
  • Marketeers hebben te maken met klanten die van het ene naar het andere kanaal overstappen: online & cross channel behavior
Conclusie: Marketeers moeten hun marketingstrategie opnieuw uitvinden. Maar hoe benut je alle communicatiekanalen optimaal? Marcel vroeg aan het publiek wat zij nu een goede responskans vinden op een mailing. Een aantal mensen vonden 5% een goede responskans. Marcel schudde ons wakker door te vragen waarom we blij zijn met 5%. Als je het omdraait, betekent dit dat 95% van de ontvangers níet geïnteresseerd is! Dus wat zijn momenteel de issues op het gebied van traditionele marketing:
  • irrelevante boodschappen richting de klant
  • lage respons op campagnes
  • klant wordt defensief
Oplossingen / wat is van belang:
  • aanbiedingen toespitsen op specifieke klanten: relevante boodschappen!
  • luisteren naar de klant: Listen - Understand - Speak
  • inbound & outbound op elkaar afstemmen
  • consistente communicatie (over tijd én over de diverse kanalen)
Unica levert hiervoor een Online Marketing Solution: webanalytics wordt gekoppeld aan transactiedata uit klantenbestanden (Behavioral Targeting 2.0). Belangrijkste boodschap van Marcel: bedrijven moeten stoppen met het doen van onzinnige aanbiedingen aan klanten!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox