PIM verslag 22 april 2008, deel I: Marcel Holsheimer
Het verslag van de snelle, inspirerende PIM bijeenkomst van gisteravond: PIM speedsessie Nieuwe Marketing Technologieën. We werden in hoog tempo bijgepraat over innovaties op het gebied van online, mobiel en meer. Zes sprekers vertelden ons over de nieuwe technologieën in hun vakgebied.
Marcel Holsheimer, VP Marketing EMEA van Unica (níet Unica Installatiegroep) mocht de spits afbijten. Unica focust op het automatiseren van marketing afdelingen. Ze werken onder meer voor ING, Debitel, Wegener, Fortis, Reed Elsevier en Agis.
Marcel heeft jarenlange ervaring met o.a. intelligence software en datamining.
Marcel wil het met ons hebben over een nieuwe, geïntegreerde aanpak voor cross channel marketing.
Marketeers staan voor twee grote uitdagingen:
- Traditionele direct marketing wordt steeds minder effectief. Het aantal mailings stijgt, maar de respons daalt.
- Marketeers hebben te maken met klanten die van het ene naar het andere kanaal overstappen: online & cross channel behavior
- irrelevante boodschappen richting de klant
- lage respons op campagnes
- klant wordt defensief
- aanbiedingen toespitsen op specifieke klanten: relevante boodschappen!
- luisteren naar de klant: Listen - Understand - Speak
- inbound & outbound op elkaar afstemmen
- consistente communicatie (over tijd én over de diverse kanalen)