PIM Themasessie Online Onderzoek 2.0

26 maart 2008 om 12:09 door PIM Redactie

PIM Themasessie Online Onderzoek 2.0

Gisteren was ik aanwezig bij de bijeenkomst van PIM, met speed presentaties over de mogelijkheden van onderzoek via internet.
De afgelopen jaren is er flink wat gebeurd op het gebied van internet, waardoor ook online onderzoek de nodige veranderingen heeft ondergaan. In korte sessies, van ongeveer 15 minuten, werden we door 7 specialisten weer volledig op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen in marktonderzoekland. Wim van Slooten, voorzitter van de MOA, opende de avond met een inleiding over de huidige kwaliteit van marktonderzoek. Hij gaf voorbeelden van slechte marktonderzoeken en lichtte ons in over de inzet van de MOA ter ondersteuning van de marktonderzoekbureaus. Kwaliteitsbewaking is een issue waar de MOA dit jaar veel aandacht aan gaat besteden. Er zullen uitgebreidere standaarden en regels opgezet worden voor de aangesloten bureaus en de betreffende bureaus kunnen ook controle hierop verwachten. John Kivit, directeur van Multiscope, legde ons uit hoe bedrijven hun resultaten en binding met hun klanten kunnen verbeteren middels online klantenpanels. John startte zijn verhaal met de verschuiving die gaande is op het gebied van marketing, het feit dat de consument steeds meer aan de macht raakt. Het belangrijkste dat John ons mee wilde geven is dat bedrijven weer moeten luisteren naar de klant. Er wordt zoveel geld uitgegeven aan marktonderzoek, maar er wordt niets met de resultaten gedaan. Hans de Gier, CEO van SyncForce, toonde ons het gemak van zelf online onderzoek doen. SyncForce is de ontwikkelaar van SurveyWorld, een service om zelf op eenvoudige wijze online vragenlijsten te maken. Deze online dienst heeft veel interessante functies: ondersteuning van diverse vraagtypen, een vragenlijst met meerdere pagina's, een NAW-check, diverse manieren van distributie van de vragenlijst (email, banner, brief), etc. Hierna was het woord aan Adrie den Boon van GfK Daphne. Aan de hand van een aantal uitgebreide schema's legde Adrie ons uit hoe het komt dat men soms denkt dat de resultaten van een onderzoek representatief zijn, terwijl ze dat niet zijn. Adrie is een voorstander van het continue meten. Alleen op bepaalde punten/momenten meten kan een verkeerd beeld geven. Daarna was Okkie Boot aan de beurt, directeur van DirectResearch. Hij gaf ons de do's en don'ts en valkuilen van online onderzoek. Okkie had een aantal leuke voorbeelden van slechte vragenlijsten. Soms gaat het zelfs al mis bij de uitnodiging: veel tekst, laten weten dat het onderzoek meer dan 20 minuten kan duren, je moet er vooraf dingen bij gaan pakken om de vragen te kunnen beantwoorden, etc. Waar het op neer komt, is dat je vooraf goed moet nadenken over de vragenlijst: kost het niet teveel tijd, zijn het niet teveel vragen, is het een interessant onderwerp voor de respondent? De grootste bron van ergernis, wat ook uit de zaal bleek, zijn de beroemde matrix vragen. Frans Appels van Netprofiler was een vreemde eend in de bijt: de enige zonder marktonderzoekachtergrond. Desalniettemin vond ik dat hij het interessantste verhaal had van allen. Hij toonde ons de verschillende mogelijkheden om online onderzoek op/naar je eigen website te doen, via clickanalyse, eyetracking en webanalytics. Vooral de eyetracking en clickanalyse voorbeelden waren erg leuk om te zien. We volgden het oog van een dame die op een website iets op moest zoeken. Je ziet de vlek (het oog) overal heen schieten, scannen van de pagina's zonder echt te lezen. Afsluiter van de avond was de enige vrouw in de reeks: Mathilde Beljaarts, Managing Consultant bij MetrixLab. Zij liet ons aan de hand van mooie voorbeelden zien hoe je onderzoek weer leuk maakt voor de consument. Voordat ze aan haar verhaal begon gaf ze toe dat de matrix vragen er helaas bij hun ook nog wel eens insluipen, ik vond het leuk dat ze dat zei. MetrixLab heeft hele interessante vormen van online onderzoek ontwikkeld, waardoor respondenten echt meehelpen in het ontwikkelproces van bijvoorbeeld een product. Het maken van (online) moodboards is een manier om heel goed te kunnen zien hoe een respondent ergens over denkt en wat hij/zij erbij voelt. Er kwamen wat sceptische opmerkingen uit de zaal (hebben die mensen daar wel tijd voor, nemen ze het wel serieus?), maar dit soort opdrachten vinden de respondenten juist ontzettend leuk om te doen, waardoor ze echt heel erg hun best doen om er wat moois van te maken. Het lijkt mij ook geinig om eens te doen! Al met al een interessante avond, ik vond het leuk om al die verschillende vormen van online onderzoek voorbij te zien komen. Ik moet wel zeggen dat ik er met een iets andere verwachting heenging, waardoor ik een klein beetje teleurgesteld was over het verloop van de avond. De sessies kwamen eigenlijk alleen over als bedrijfspresentaties: "Kijk eens wat wij allemaal voor u kunnen betekenen". Ik had gehoopt dat het ook iets algemener zou worden, met wat meer inzichten en visies over de toekomst van online onderzoek bijvoorbeeld. Maar goed, ik heb er wel wat van opgestoken!

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox