Let op je online reputatie!
Web 2.0 is volledig ingeburgerd. Bedrijven hebben zich aangepast aan de huidige internetcultuur. De "gewone mens" (individu, groep en netwerk) heeft steeds meer macht op internet en de marketeer staat ernaar te kijken.
Het wordt voor bedrijven en bekende personen van steeds groter belang om zich bezig te gaan houden met online reputatiemanagement. Je kunt een prachtige reclamecampagne hebben, maar als je op internet negatief in beeld komt, heb je tegenwoordig toch echt een probleem.
Web 2.0 staat immers voor sociale netwerken, collectieve intelligentie en user generated content.
Laten we allereerst eens naar de belangrijkste Nederlandse cijfers kijken (uit het Marketingfacts jaarboek 2007).
- 10,3 miljoen mensen van 13 jaar en ouder gebruiken internet (intussen alweer 11 miljoen)
- deze mensen surfen in totaal 7800 uren per week
- 76% heeft breedband internet
- 38% maakt gebruik van software om advertenties op webpagina's te blokkeren
- 52% koopt weleens via internet
- 20% van de beschikbare tijd voor media wordt aan internet besteed
- 85% van de mannelijke bevolking maakt gebruik van internet; 77% van de vrouwelijke bevolking
- 77% van de internetgebruikers kijkt op internet om informatie te krijgen over goederen en diensten
- 61% kijkt op internet om prijzen van producten te vergelijken
- 52% gebruikt internet om goederen te kopen / bestellen
- 78% surft 1x per week of vaker
- 96% van de 15-24 jarigen
- 94% van de 25-34 jarigen
- 93% van de 35-49 jarigen
- 61% >50 jaar
- wereldwijd zijn er meer dan 200 miljoen blogs
- elke seconde schijnt er een blog bij te komen
- 24% van de Europeanen vindt een blog een betrouwbare bron van informatie - daarmee zijn blogs populairder dan bijv. tv-reclames (17%) en emailmarketing (14%)
- 52% van de Europeanen zou een product kopen na het lezen van een positief review van een blogger of ander privépersoon
- 40 miljoen Europeanen hebben al eens iets NIET gekocht omdat er online iets negatiefs over een product werd geschreven
- Blijf altijd eerlijk en open. Doe geen uitspraken die niet overeenkomen met de handelingen van je bedrijf.
- Luister naar je klanten en communiceer met ze. Als je besluit te participeren in de online discussie, blijf het dan ook volgen. Kijk naar de reacties.
- Plaats geen berichten in de vorm van een verkapte reclamefolder: dit is geen online reputatiemanagement! En niet zelf onder een pseudoniem extra reacties plaatsen om in een goed daglicht te komen. Dat is propaganda, daar trapt men niet in.
- Als mensen tips geven voor je producten of diensten, probeer die dan ook uit te voeren. Niets zo erg als een bedrijf dat doet alsof het modern en open bezig is, maar intussen nog steeds niet luistert naar klanten.
- Laat zien dat je je niet schaamt voor eventuele fouten en dat je bereid bent om te leren. Geef een gepaste reactie en toon respect voor je klanten. Laat de menselijke kant van je bedrijf zien en maak het contact hierdoor persoonlijker.
- Denk goed na voordat je in de discussie deel gaat nemen en een reactie plaatst. Probeer niemand te kwetsen en voorzie de eventuele gevolgen van je bericht. Zodra iets eenmaal online staat, is het moeilijk weer terug te draaien. Anticipeer dan ook op eventuele tegenreacties van je klanten. Zorg dat je nagedacht hebt over de reacties die je gaat krijgen.
- Zorg voor een duidelijk te volgen reactie, maak er geen overdreven wetenschappelijke tekst van die alleen jij kunt begrijpen. Maak het bereikbaar voor je klanten.
- Internet is 24 uur per dag open, ook 's avonds en in het weekend. Wees bereid om dit in de gaten te houden, of huur er desnoods iemand voor in...