Heldere (online) profilering van organisaties Ook anno 2008 een succesfactor

12 maart 2008 om 15:08 door PIM Redactie

Heldere (online) profilering van organisaties Ook anno 2008 een succesfactor

Door: Peter Verhaagen van Quorum Een heldere (online) profilering is gebaseerd op strategie, gewenste identiteit en gewenst imago. Bepaald door fysieke kenmerken, relationele kenmerken, persoonlijkheidskenmerken, cultuur, reflectie van klanten, en zelfbeeld. Het stelt in staat tot: * Het nemen van de juiste strategische en operationele beslissingen, of het nu gaat om de salesforce, het personeelsbeleid, de communicatie, enzovoorts. Een scherpe, onderscheidende profilering is het referentiekader voor iedereen binnen een organisatie in gedrag en communicatie. Hierdoor krijgt die organisatie een duidelijke, herkenbare identiteit. En u zult zien, als medewerkers overtuigd zijn van de juistheid van de gekozen profilering, dan zal hun betrokkenheid groter zijn. Het is medebepalend voor het imago in de markt waar u actief bent. * Effectieve (online) communicatie. De gewenste profilering laat zich vertalen naar niet mis te verstane communicatiedoelstellingen. Werkwijze Achtereenvolgens wordt bepaald de marktpositie, gewenste strategie en analyse van uw concurrentiekracht. Die vertaalt zich naar gewenste identiteit en imago. Op basis van deze informatie worden uiteindelijk de gemeenschappelijke uitgangspunten voor de gewenste profilering en communicatie geformuleerd. Achtereenvolgens: * Speelveld: Vaststellen op welk terrein uw organisatie de concurrentie aangaat: voor welke producten of diensten en wie zijn de tegenstanders? Wat willen we met name weten: * Waar staan we nu? * Hoe ziet de buitenwereld eruit? * Wat voor ontwikkelingen komen er op ons af? * Hoe staan we er intern voor? Waar ligt de kracht van onze organisatie? * Identiteit: Vaststellen (volgens de Quorum-methodiek): * De identiteit van de organisatie. Denk aan termen als betrouwbaar, innovatief, modern, ondernemend, enz., zowel de “ist” als de “soll” situatie; * De positionering van de organisatie. Waar liggen strategische kansen ten opzichte van de concurrentie? * Het imago (hoe kijkt de buitenwereld naar de organisatie). * Gemeenschappelijke uitgangspunten: Scherpe afbakening, op grond van de voorgaande analyses, voor de wijze waarop men de organisatie wil profileren en haar doelgroep benaderen. Communicatie: Vanuit de vorige stap worden communicatiedoelstellingen geformuleerd en de keuze gemaakt van de meest in aanmerking komende middelen, traditionele en/of nieuwe (online) media. Met als voorwaarde dat sprake is van één overkoepelende visie waardoor de middelen onderling herkenbaar zijn en elkaar versterken. Geïntegreerde communicatie pur sang. Op drie niveaus: corporate, intern en extern. Nawoord Het voorgaande lijkt voor de hand liggend, maar wees eerlijk, de praktijk wijst uit dat heel wat organisaties niet met de nodige consistentie voor het voetlicht treden. Er wordt min of meer een ad-hoc beleid gevoerd met niet altijd het succes wat men graag zou willen. Dat geldt voor commerciële bedrijven, maar ook voor not-for-profit organisaties en overheidinstellingen.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox