Benchmarking mogelijk in Google Analytics

6 maart 2008 om 15:56 door PIM Redactie

Benchmarking mogelijk in Google Analytics

Op woensdag 5 maart heeft Google Analytics weer een nieuwe feature geïntroduceerd: benchmarking. Hiermee is het mogelijk om uw site te vergelijken met sites van vergelijkbare grootte in dezelfde branche. U kunt zelf bepalen tot welke benchmarkcategorie uw site behoort, maar u kunt ook zien hoe uw site scoort vergeleken met andere branches. Elke benchmarkingcategorie bevat ten minste 100 accounts.
Benchmarking in Google Analytics De hoofd benchmarkcategorieen die Google Analytics nu biedt zijn:
  • Automobiel
  • Bedrijfsverzekering
  • Computers en Elektronica
  • Dieren
  • Entertainment
  • Eten en drinken
  • Financien en verzekeringen
  • Foto en film
  • Games
  • Gezondheid
  • Huis en tuin
  • Industrieen
  • Internet
  • Kunsten, geesteswetensch.
  • Lifestyles
  • Lokaal
  • Maatschappij
  • Naslagwerken
  • Nieuws en actualiteiten
  • Onroerend goed
  • Recreatie
  • Reizen
  • Schoonheid, verzorging
  • Social networks, communities
  • Sport
  • Telecommunicatie
  • Wetenschap
  • Winkelen
De benchmark biedt de mogelijkheid om de gegevens voor Bezoeken, Paginaweergaves, Pagina’s per bezoek, Weigeringspercentage, Gemiddelde tijd op site en Nieuwe bezoeken van de betreffende benchmarkcategorie met uw site te vergelijken. U kunt zowel de trends zien als de totale aantallen voor de gekozen periode. De benchmark helpt u te begrijpen hoe goed uw site scoort en waar verbeteringen mogelijk zijn. Het helpt ook te begrijpen hoe plotselinge veranderingen in uw cijfers in verhouding staan tot de markt. Heeft alleen uw site een piek in bezoekaantallen gehad of is dit een trend die in de markt ook waar te nemen is? U kunt zelf bepalen of u uw data wilt delen. De data in de benchmark wordt geanonimiseerd. U wordt gevraagd om uw Google Analytics-gegevens te delen wanneer u naar de analytics-instellingen gaat in uw account. Als u op “Meer opties voor het delen van gegevens” klikt, kunt u zien wat dit precies inhoudt. Tevens biedt Google hier de mogelijkheid om uw Google Analytics-gegevens te delen met andere Google-services, zoals AdWords en AdSense. Het delen van uw Google Analytics data met andere Google-services biedt u bijvoorbeeld meer mogelijkheden in Google AdWords. U kunt gebruik maken van Google Conversion Optimizer, zodra deze beschikbaar is. U kunt daarmee uw AdWords biedingen beheren op basis van resultaat (Cost-Per-Action of CPA). Alles is relatief, ook online succes. Door benchmarking kunt u uw resultaat nu tegenover dat van relevante andere sites zetten. Frans Appels www.netprofiler.nl

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox