Innovatie in marketing draait om openheid en flexibiliteit

Innovatie in marketing draait om openheid en flexibiliteit

25 september 2018 om 10:15 - door PIM Redactie - 25 reacties

cyriel.png
Interview met Cyriel Kortleven, internationaal spreker en auteur, over de juiste mindset voor verandering.
Belangrijke voorwaarden om wereldwijd impact te verwerven met je merk is openstaan voor innovatieve ontwikkelingen en flexibiliteit om op deze veranderingen te anticiperen. Een inspirerend merk durft de eigen vastgeroeste denkpatronen te doorbreken, is in staat snel alternatieve ideeën te bedenken en heeft vooral het lef om te experimenteren. Want alleen als je niets doet, kun je foutloos zijn. En juist die fouten bieden je de mogelijkheid te leren. En dat is een absolute noodzaak in tijden van disruptie.
Als Nike aan Colin Kaepernick de hoofdrol geeft in een reclamecampagne van het sportmerk, is het hek van de dam. De quarterback is de eerste speler in de American Football-league NFL die knielt tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied. Dat doet hij uit protest tegen het politiegeweld tegen vooral zwarte Amerikanen. Een controversieel gebaar dat niet door al zijn landgenoten wordt gewaardeerd. En zeker niet door president Donald Trump, die zijn ontslag eist. Tevergeefs overigens.
Op social media verschijnen dan ook filmpjes van mensen die hun Nike-sneakers verbranden. Maar het merk trekt de commercial niet terug. De tegendraadse reclame-uiting gaat volledig tegen conservatieve tijdsgeest in, maar is wel een teken van lef en authenticiteit. De koers van het aandeel Nike liet aanvankelijk een significante daling zien, maar inmiddels is het aandeel meer waard dan ooit. Het is voortaan een sprekend voorbeeld van innovatie in marketing.
Om die vernieuwingen te vinden hoeft onze virtuele reis echter niet zo lang te duren. Platform Innovatie in Marketing heeft de ambitie van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa te maken. De PIM-sessie ‘Onze Nederlandse marketing-footprint’ staat in het teken van Nederlandse merken met een innovatieve marketingslagkracht. Een van de sprekers op dit event – dat op dinsdag 8 oktober plaatsvindt bij LVT Group in Bunnik – is Cyriel Kortleven.
Deze veelgevraagde spreker over creativiteit en innovatie heeft zijn presentaties al in meer dan 23 landen, verdeeld over 5 continenten, gegeven. Zijn levensmissie is een inspirerende boost te geven aan de creatieve en ondernemende mindset van professionals in verandering. Daarnaast is hij auteur van een viertal boeken. En binnenkort verschijnt ‘the Change Mindset’, een bookazine van zijn hand. De Belg heeft niet alleen gevoel voor humor, hij heeft ook een goede muzieksmaak. Deze zomer stond hij in het publiek op Pukkelpop, de Vlaamse tegenhanger van Lowlands.
Hoe biedt een bezoek aan een event als Pukkelpop jou inspiratie voor je dagelijkse werkzaamheden?
“In de eerste plaats ga ik naar zo’n festival om weer een groep vrienden te ontmoeten. Het is ons jaarlijkse feestje. En laat ik eerlijk zijn, ik ken de laatste jaren steeds minder van de groepen die optreden. Maar het is altijd fantastisch om te zien hoe die bands gebruikmaken van technieken om het publiek mee te krijgen. Ik leer daar veel van als professioneel spreker, want ik dien natuurlijk ook steeds een publiek voor me te winnen.”
Wat kunnen merken leren van dergelijke festivals?
“Dat authenticiteit een steeds belangrijkere rol speelt. De muziekgroepen die hun klassieke riedeltje afdraaien, krijgen het publiek steeds moeilijker mee. Het zijn de groepen – misschien minder bekend maar niet onbemind – die inspelen op actuele gebeurtenissen en aandacht hebben voor het publiek die een stevigere band krijgen met hun toeschouwers en toehoorders. Uiteraard moet je topkwaliteit leveren, maar dat is al een tijdje geen unieke eigenschap meer. Topkwaliteit en een persoonlijke band met je publiek, daar draait het om. Dat betekent dus ook durven te kiezen. Alles voor iedereen, dat werkt niet.”
Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste veranderingen waaraan mens en technologie momenteel onderhevig zijn?
“In de voorbije jaren is ongelooflijk veel op ons afgekomen. Van bitcoins via zelfsturende auto’s – en bussen, boten, vliegtuigen, … – tot artificiële intelligentie. De grote meerderheid van de bedrijven weten niet goed wat ze daarmee moeten doen. Hun bedrijfsprocessen zijn nog steeds georganiseerd zoals 10, 20 of zelfs 50 jaren geleden. Weliswaar met hier en daar wat kleine tweaks – ze gooien wat hippe woorden in de missie en denken dat het daarmee opgelost is.”

Belangrijke voorwaarden om wereldwijd impact te verwerven met je merk is openstaan voor innovatieve ontwikkelingen en flexibiliteit om op deze veranderingen te anticiperen.


“In essentie werken ze echter nog steeds op dezelfde manier als diep in de vorige eeuw. Een van de belangrijkste veranderingen is dat we dienen te accepteren dat de snelheid van veranderen alleen nog maar toeneemt. Het is dus het beste dat we een attitude ontwikkelen om met die omwentelingen om te gaan. Welke mindset heb je nodig om flexibel te kunnen inspelen op al die zaken die op je pad komen? Hoe gaan we met al die nieuwe technologieën om? Want die innovaties houden we niet tegen.”
Cyriel Kortleven onderscheidt drie basisvoorwaarden die fundamenteel zijn om mensen in een mindset te krijgen die hen in staat stelt te anticiperen op verandering. In die omstandigheden is ruimte voor daadwerkelijke creativiteit en innovatie. Hij noemt het de ‘Yes And Act’-mindset:
1. Yes: uitstel van oordeel. Durf op momenten dat je creativiteit nodig hebt je oordeel tijdelijk uit te stellen. Ideakillers zoals ‘Ja, maar’, ‘Geen tijd’, ‘Geen geld’ en ‘Dat hebben we al geprobeerd’ zorgen ervoor dat we ideeën onmiddellijk de grond in boren. En ruimte voor de vrijheid van denken is absoluut noodzakelijk voor creativiteit – ook al lijken het in eerste instantie gekke of onmogelijke ideeën.
2. And: bekijk de wereld eens met een andere bril. Heel vaak is een situatie die lijkt op een probleem juist een opportuniteit als je het vanuit een andere hoek bekijkt. De vervelende klant die steeds belt met opmerkingen over je product of dienst kun je als een probleemklant zien. Maar als je vanuit een andere hoek kijkt, is het ook een klant die zich de moeite neemt om feedback te geven om jouw product of dienst te verbeteren.
3. Act: kom wel in actie. Om een sterk, innovatief merk uit te bouwen dien je de durf te hebben om te experimenteren. Je medewerkers moeten de ruimte krijgen om nieuwe dingen uit te proberen. Dat gaat uiteraard niet altijd zoals gewenst – fouten zijn onafwendbaar, dat hoort bij het leerproces. Je kunt niets nieuws leren zonder dat dingen anders verlopen dan verwacht. Laat mensen dus kleine stappen nemen om nieuwe zaken te testen. Cyril Kortleven spreek van nanostappen: je mag er maximaal 10 euro en 1 uur aan besteden. Als er dan iets misloopt, is niets ernstigs aan de hand. Want het verlies is niet groot en je hebt er wel iets uit geleerd.
Op welk wijze kunnen merken op deze veranderingen inspelen?
“Door de nieuwe technologieën alvast op een eenvoudige manier te integreren voor de uiteindelijke gebruiker. Mensen zijn niet tegen verandering maar de drempel mag niet te hoog zijn. Dus juist door het supersimpel voor de uiteindelijke klanten te maken, stappen die ook veel makkelijker mee in de nieuw technologie. Neem bijvoorbeeld bol.com, dat zeer sterk blijft op de lokale markt. En dat terwijl megaspelers als een Amazon en Alibaba veel meer budget en dergelijke hebben. Maar het bestelproces bij bol.com is zo eenvoudig en gericht op de lokale markt dat mensen trouw blijven aan het merk.”
“Merken die niet meegaan in deze evolutie verliezen de strijd echter tegen deze mastodonten. Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat sommige hotelketens mij als consument nog steeds een hogere prijs rekenen dan wanneer ik die boeking via Booking.com doe. Door hun transparantie weet ik dat dat platform de laagste prijs garandeert. Dan verwacht ik diezelfde prijs ook te zien als ik me rechtstreeks tot dat hotel wendt. Maar die prijzen zijn veelal hoger. Tja, dan moeten die ketens niet klagen dat mensen niet meer rechtstreeks bij hen boeken. Daar komt bij dat hun boekingsprocessen vaak ook een stuk complexer zijn.”
Wat zijn voor jou voorbeelden van Nederlandse merken die uitblinken en waarom is dat in jouw ogen zo?
“Buurtzorg wordt wereldwijd beschouwd als een inspiratiebron voor een nieuw model binnen de gezondheidszorg. Dat is prachtig om te zien, want het is in essentie een heel simpel model: kleine teams waar mensen met veel eigen verantwoordelijkheden krijgen. Deze organisatie gaat echt terug naar de kern en geeft enorm veel vertrouwen aan de medewerkers, in plaats van tijd, geld en energie in controlemechanismen te steken.”


Een inspirerend merk durft de eigen vastgeroeste denkpatronen te doorbreken, is in staat snel alternatieve ideeën te bedenken en heeft vooral het lef om te experimenteren.

“Ook bol.com is een aansprekend voorbeeld – in heel andere sector. Deze e-tailer doet het ook heel goed, onder meer door de toepassing van de spark-methode. Dit is een manier van werken die mensen veel meer vertrouwen geeft en vanuit kleine groepen initiatieven laat ontstaan. Ik heb de kans gehad met de initiatiefnemers te mogen sparren. Ze zijn heel klein gestart met een of twee kleine teams en hebben veel geëxperimenteerd. Ondertussen werkt een groot deel van de organisatie met deze nieuwe methodiek.”
“En met een beetje pijn in mijn bierhartje – als echte Belg – moet ik zeggen dat Heineken het qua marketing en branding natuurlijk heel goed doet. Ik heb de kans aangegrepen om wereldwijd presentaties te verzorgen en Heineken kom je toch op bijna elke plek van de wereld tegen. Het biermerk heeft frisse campagnes, die sterk inspelen op verschillende doelgroepen en krachtig interacteren met het doelpubliek.”
Op de website van ‘The Corporate Rebels’ vind je een overzicht van de meest inspirerende organisaties ter wereld. Het is een initiatief van Joost Minnaar, Pim de Morree, Freek Ronner en Catelijne Bexkens, die als missie hebben het werken leuker te maken. Daarvoor hebben ze een bucketlist opgesteld. Op die lijst staan bedrijven en instellingen die wereldwijd een voorbeeld voor more fun zijn. Die organisaties willen de rebellen persoonlijk bezocht hebben, voordat ze afgevinkt worden.
Naast voor de hand liggende namen als Patagonia, Spotify, Virgin en Zappos, staan ook talloze Nederlandse organisaties op de lijst, waaronder:
• bol.com;
• Buurtzorg;
• Finext;
• Hollands Kroon;
• Incentro;
• Rebel;
• TMC;
• Voys.
Hoe kan een vastgeroest merk als Blokker een positieve stap zetten naar een stabiele ontwikkeling?
“Op zich is Blokker nog steeds een sterk merk. Immers, de meeste mensen kennen het en ze weten waar het bedrijf voor staat. Maar het is natuurlijk geen hip merk. Digitaal loopt de winkelketen heel wat achter op vele kleine nieuwe initiatieven die de afgelopen van de grond zijn gekomen. Op termijn gaat het bedrijf dat merken. De formule is een winkel die iedereen kent maar het heeft niet echt een tribe van fans. Het start bij topmanagement die het lef dient te hebben om beslissingen te nemen die een deel van het publiek wellicht niet nodig vindt. Maar daardoor kan Blokker wel andere markten aanspreken.”
Laat de ideakillers voor drie minuten los en luister naar eenieders ideeën, hoe gek ze soms op het eerste gezicht en gehoor ook klinken.

Welke ultieme tip heb jij voor merken en bedrijven waarmee ze vanaf morgen al in kunnen spelen op de actuele ontwikkelingen?
“In mijn optiek is dat de insteek om niet direct een oordeel te vellen en een idee eerst te laten bezinken. Als jij morgen – of nog veel beter, vandaag – aan de slag wil met nieuwe dingen om jouw merk steviger, beter, cooler en sterker neer te zetten, zijn die open mindset en die open attitude essentieel. Laat de ideakillers voor drie minuten los en luister naar eenieders ideeën, hoe gek ze soms op het eerste gezicht en gehoor ook klinken.”
In het blog ‘The 3 minute rule (Yes and …)’ legt Cyriel Kortleven uit hoe het drie minuten uitstellen van een oordeel leidt tot een betere beoordeling van ideeën. Bovendien worden de collega’s uitgedaagd niet te reageren met het traditionele ‘Ja, maar’. In plaats daarvan moeten ze kijken naar de mogelijkheden van een plan en zoeken naar een positieve insteek door een antwoord te formuleren met ‘Ja en’.

Deel dit bericht

Reacties

  1. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 28 mei 2019 om 06:05:37

    Keep this going please, great job!

  2. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 28 mei 2019 om 11:45:26

    Great goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you're just extremely magnificent. I really like what you've acquired here, certainly like what you're stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it sensible. I can't wait to read far more from you. This is really a great website.

  3. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 28 mei 2019 om 14:46:06

    Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they plainly don't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  4. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 29 mei 2019 om 03:32:09

    Ahaa, its nice conversation on the topic of this article here at this webpage, I have read all that, so at this time me also commenting here.

  5. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 29 mei 2019 om 12:10:43

    Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyway, just wanted to say fantastic blog!

  6. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 29 mei 2019 om 16:20:16

    Nice post. I used to be checking continuously this blog and I'm inspired! Very helpful information specifically the remaining phase :) I handle such information a lot. I used to be looking for this particular info for a long time. Thanks and good luck.

  7. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 30 mei 2019 om 02:43:10

    Yes! Finally something about gamefly free trial.

  8. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 30 mei 2019 om 06:35:53

    I have read so many posts concerning the blogger lovers except this paragraph is truly a fastidious post, keep it up.

  9. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 30 mei 2019 om 12:35:59

    Good site you've got here.. It's hard to find good quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate people like you! Take care!!

  10. how to get help in windows 10how to get help in windows 10 Schreef op 30 mei 2019 om 16:48:50

    Hi there! I could have sworn I've been to this web site before but after going through many of the articles I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely pleased I discovered it and I'll be book-marking it and checking back frequently!

  11. FranEpindFranEpind Schreef op 31 mei 2019 om 10:12:03

    Purchase Cialis From North America viagra online pharmacy buy accutane ireland Arcoxia

  12. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 31 mei 2019 om 13:51:01

    Pretty nice post. I simply stumbled upon your blog and wished to say that I have really loved surfing around your weblog posts.

    After all I'll be subscribing to your rss feed and I am hoping you write again very soon!

  13. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 00:50:52

    I was pretty pleased to discover this website. I wanted to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely enjoyed every little bit of it and I have you saved to fav to see new stuff on your site.

  14. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 03:51:35

    Hey there! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no backup.

    Do you have any methods to stop hackers?

  15. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 05:27:13

    I used to be recommended this blog through my cousin. I'm no longer positive whether this put up is written through him as nobody else recognise such distinct about my trouble. You're amazing! Thanks!

  16. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 1 juni 2019 om 07:54:14

    What i do not understood is in fact how you're not actually much more smartly-preferred than you might be right now. You are so intelligent. You realize thus considerably in terms of this matter, made me in my view believe it from a lot of varied angles. Its like men and women aren't fascinated except it is something to do with Woman gaga! Your own stuffs outstanding. All the time handle it up!

  17. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 2 juni 2019 om 07:44:49

    Hello there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your posts.

    Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics? Appreciate it!

  18. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 2 juni 2019 om 10:46:45

    Hello, i think that i saw you visited my web site thus i came to “return the favor”.I am attempting to find things to improve my web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  19. gamefly free trialgamefly free trial Schreef op 4 juni 2019 om 12:50:32

    Hello There. I discovered your weblog the use of msn. This is a really neatly written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your helpful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

  20. FranEpindFranEpind Schreef op 7 juni 2019 om 08:32:33

    Viagra Livraison 48h cialis price Acheter Du Priligy Quebec Xenical Medicaments Et Remedes Propecia Calidad

  21. playstation 4 games list 2016playstation 4 games list 2016 Schreef op 8 juni 2019 om 13:29:00

    Hello There. I found your blog using msn. That is a really well written article. I'll make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

  22. gamefly free trial 2019 coupongamefly free trial 2019 coupon Schreef op 10 juni 2019 om 14:51:06

    Asking questions are genuinely fastidious thing if you are not understanding something fully, however this paragraph gives pleasant understanding yet.

  23. FranEpindFranEpind Schreef op 15 juni 2019 om 15:27:54

    Bactroban Over The Counter Buying Levitra Online Propecia En Pharmacie priligy mode d emploi Propecia Covered By Insurance Prostate Enlargement On Line Pharmacy Viagra

  24. quest barsquest bars Schreef op 16 juni 2019 om 12:22:08

    Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am having difficulties with your RSS. I don't know why I can't join it. Is there anybody else getting similar RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

  25. tinyurl.comtinyurl.com Schreef op 17 juni 2019 om 14:35:11

    I got this site from my buddy who told me concerning this website and now this time I am browsing this website and reading very informative articles at this time.

Plaats een reactie