Interview met Maarten Vernooij (Philips) over b2b marketing

27 september 2016 om 15:43 door PIM Redactie

Interview met Maarten Vernooij (Philips) over b2b marketing

Onlangs werkten we samen met Blinker om de wereld van marketing in business to business te onderzoeken in ons B2B Marketing Trendrapport 2016. Naast kwantitatief onderzoek, interviewden we ook experts uit de zakelijke dienstverlening. Eén van die kenners die zijn bijdrage leverde is Maarten Vernooij, marketing director bij Philips Lighting Benelux. Lees hier zijn visie op B2B marketing.

“Over het algemeen zie ik B2B-marketeers nog veel generieke boodschappen de wereld insturen.”

Waar staat B2B-marketing op dit moment?

"Ik denk dat veel zakelijke dienstverleners nauwelijks boven het niveau beurzen organiseren en mailings versturen uitkomen. Over het algemeen zie ik B2B-marketeers nog veel generieke boodschappen de wereld insturen. Wat dat betreft kan er geleerd worden van vakbroeders uit de business to consumer industrie. Er wordt ook te weinig gebruikgemaakt van de mogelijkheden van digital. Dat merkte ik onlangs, toen ik een lezing mocht geven over het gebruik van digital bij Philips. De zaal marketeers vond dat wij daarin onwijs voorlopen, maar dat valt eigenlijk best mee."

Waarmee zouden ze wel mee aan de slag moeten?

Beseffen dat het tijdperk ‘one size fits all’ achter ons ligt. Op het juiste moment met relevantere boodschappen komen. Meer meten, differentiëren, flexibele content creëren. Er is zoveel goede technologie op de markt die daarbij kan helpen, verdiep je daarin en begin met het automatiseren van unieke klantervaringen.

Klinkt alsof je daar zelf al mee bezig bent. Waar loop je tegenaan?

We zijn een groot bedrijf, dus onze content is opgeslagen in verschillende systemen in de organisatie. Die content beschikbaar stellen voor onze klanten en partners is een uitdaging. Omdat het zo voor de hand ligt verwacht de markt ook dat je het doet maar we lopen daar tegen uitdagingen aan. De bereidheid te veranderen en om legacy in te ruilen voor relevantie verschilt sterk. Die twee dingen zorgen ervoor dat we nog niet mee kunnen komen met wat we zelf en onze meest veeleisende klanten willen, maar die uitdaging gaan we dit jaar oplossen.

“We worden langzaam maar zeker allemaal datamarketeers.”

Waar zou je nog meer mee bezig willen zijn?

We doen nu al veel onderzoek naar customer journeys, maar dat kan intensiever. Ik geloof echt dat we op het niveau moeten komen dat we op individueel niveau content moeten kunnen aanbieden die ook nog eens is afstemt op de context waarin een klant of prospect zich bevindt. Wat dat betreft wordt ons vak steeds meer gedreven door data, we worden langzaam maar zeker allemaal datamarketeers. Want met de juiste data kun je inspelen op real-time behoeften van klanten.

Meer inzicht in de laatste ontwikkelingen binnen B2B Marketing?

Download dan het B2B Marketing Rapport, samengesteld door het Platform Innovatie in Marketing en Blinker. Het geeft je direct inzicht in de huidige stand van zaken. Diverse bijzondere uitkomsten en wetenswaardigheden helpen je verder bij het bepalen van je marketingstrategie.