"Meerjarige plannen werken niet meer" - Interview Reinoud Boersma

17 juni 2015 om 15:23 door PIM Redactie

"Meerjarige plannen werken niet meer" - Interview Reinoud Boersma

Social, mobile, big data, automation… De duizelingwekkende snelheid waar marketingtechnologie zich ontwikkeld doet menig marketeer duizelen. Tijd voor een update. Op 22 juni organiseren we de speedsessie over dit onderwerp, we zijn te gast bij Microsoft. In aanloop naar het event spraken we alvast met een van de sprekers. Reinoud Boersma is Head of Customer Development bij Nationale Nederlanden International.

Wie ben je en wat doe je?

Ik heb een achtergrond in marketing en sales en die heb ik de afgelopen 14 jaar ingezet in de financiele dienstverlening. Daar leidt ik nu een internationale afdeling, die zich voornamelijk richt op het optimaliseren en doorontwikkelen van de klantbeleving. Dat klinkt voor sommigen misschien een beetje suf, maar geloof mij, het relevant maken van een low involvement product is in het digitale tijdperk ontzettend uitdagend!

De hoeveelheid aan beschikbare online marketing tools is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Hoe zorgt de marketeer ervoor dat hij de juiste keuzes maakt?

Allereerst is het zaak dat de basis op orde is, en daarmee bedoel ik op operationeel, analytisch en CRM-niveau. Pas dan kan het blik aan nieuwe mogelijkheden open. Daarbij is het belangrijk dat men let op prioriteiten, vraag je af wat voor jouw business belangrijk is. Impact, engagement, P&L, overal zijn geschikte tools voor te vinden maar let er op welke tools in verbinding staan met je doelstellingen.

Een veel gehoord geluid is dat online marketing het speelveld is van digital natives (zij die zijn opgegroeid met het internet). Hoe denk jij hierover?

Ik denk dat hoe jonger en meer beta je bent als marketeer, deste beter ben je klaar voor het marketingvak in deze wereld. Maar ook ik - als typische alfamarketeer - houdt stand, De aloude wetten van de marketing blijven van kracht en het belangrijkst is denk ik om de twee met elkaar te verbindingen. Daarnaast is de mate van bereidheid tot verandering ook een belangrijke factor voor het succes van de marketeer.

Wat is een veelgemaakt denkfout als het gaat om jouw vakgebied?

Ik zie veel marketeers te snel meedoen met technologische hypes. “Doe mij ook zo’n app”, roepen ze al snel. Maar vaak staan die initatieven niet in verbinding met de strategie en zijn niet gekoppeld aan bestaande systemen met als gevolg dat de marketing schizofreen lijkt en klanten niet door hun hele customer journey met dezelfde data - dezelfde beleving - worden bediend.
Nog zo’n fout; meerjarige strategische planningen. In deze snel veranderende wereld werken die niet meer zo goed, omdat de wereld daar gewoonweg te snel voor veranderd. Denk agile. Zet een grote ambitie, een stip op de horizon en werk daar vervolgens in kleine stapjes naar toe.

Sessie bijwonen?

Benieuwd naar de lezing van Reinoud en de verhalen van topmarketeers van onder andere Microsoft en GX Software? Kom dan naar de speedsessie over de NIeuste Marketingtechnologie op 22 juni! Bekijk het volledige programma en schrijf je in!