Interview met Sander van der Blonk

15 juni 2015 om 14:52 door PIM Redactie

Interview met Sander van der Blonk

De afgelopen tijd waren hebben we fantastische hosts gekend voor onze kennissessies, we waren te gast bij onder andere IBM, NEM, Oracle en SAP. Maar wat dacht je van een kennissessie bij tech-gigant Microsoft? Onderwerp: de nieuwste marketingtechnieken, uitgelicht door topexperts binnen het vakgebied. In aanloop naar deze veelbelovende sessie spraken we alvast met Sander van der Blonk, marketing technoloog en investeerder.

Wie ben je en wat doe je?

Vanuit CRUX en Forward Marketing Institute ondersteun ik marketing directies en marketing teams bij de selectie en implementatie van tools en technieken voor, onder meer, customer experience, demand generation, customer marketing en e-commerce.
 
Daarnaast investeer ik in technologie startups. En begeleid ik vanuit Rockstart bedrijven die op een Lean Startup manier willen innoveren. En daarbij digitale technologie -zoals sensoren en 3D printing gebruiken.
 
Marketing, technologie en innovatie gaan tegenwoordig hand in hand. Het is heerlijk om deze aspecten te kunnen mixen.

De hoeveelheid aan beschikbare online marketing tools is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Hoe zorgt de marketeer ervoor dat hij de juiste keuzes maakt?

Technologie gaat sneller dan het absorptie- en reactievermogen van de marketeer. Terwijl de meeste marketeers nog druk bezig zijn zich aan te passen aan de mobiele revolutie dient de volgende fase zich al weer aan: Internet of Things. Of te wel, smart systems, machine to machine commerce, zelfdenkende oplossingen, the Internet of Everything. Disruptie alom.
 
Dat en de fragmentatie in het technologie-aanbod zorgen voor keuzestress en een groot gevoel van onrust. Dit zal niet weggaan. Je ertegen verzetten helpt ook niet. Je moet mee in de flow.
 
Het maken van keuzes is daarom lastig. Bovendien is het een grote misvatting dat je appels met appels kunt vergelijken. Bij CRUX hanteren we de term ‘best fit’: Het gaat erom tooling te selecteren die bij je strategie en ervaring past, niet om tools met de meeste features.
 
Het beste wat je als marketeer kunt doen is je mentaal open te stellen voor het feit dat jouw vak steeds meer afhankelijk wordt van software. Begin simpel, doe ervaring op, sla de brug naar je IT collega’s en leer. Johan Cruyff zei het ooit treffend: Je gaat het pas zien als je het door hebt.

Een veel gehoord geluid is dat online marketing het speelveld is van digital natives (zij die zijn opgegroeid met het internet). Hoe denk jij hierover?

Ja, ik herken dat wel. Niet zelden bemerk ik ‘kortsluiting’ tussen een marketing directie en de operationele, jonge marketeers in het team. Deze laatste groep is redelijk handig met software. Ze hebben als het ware een gereedschapskist in hun achterzak. En praten in een taal die de marketing leiding niet altijd begrijpt.
 
Natuurlijk gaat het niet om de tools per se. Bovendien vind ik dat we moeten stoppen met begrippen als online marketing, digital marketing, e-mailmarketing of social media marketing. Het gaat om marketing in een digitale tijd. Een tijd waarin alles en iedereen met elkaar verbonden raakt. Het gedrag van de klant dient centraal te staan, niet het medium of het kanaal.
 
Marketing als professie en als werkgebied is op zoek naar nieuwe principes en nieuwe wetmatigheden. We zitten collectief in een langdurend speelkwartier. Het vak wordt van de grond af opnieuw opgebouwd. En marketeers die claimen dat ze ‘het’ weten jokken. In deze context merk ik dat jongeren beter zijn toegerust om met onzekerheden en technische vernieuwing om te gaan. Ze experimenteren en stellen bij, daar waar de marketing directie nog overwegend denkt in jaarplannen en gecontroleerde output.

Er zit nogal een verschil in de volwassenheidsfase van digitale marketing bij merken. Wat zijn tekenen van een hoge mate van volwassenheid?

Dat zit ‘m in een aantal aspecten, laat ik er twee noemen.
 
Marketing is er in een volwassen stadium niet alleen voor het merk (brand management), de leads voor sales (B2B) of de spiegeltjes en kraaltjes zoals Professor Leeflang ooit constateerde. Marketing heeft een omzetverantwoordelijkheid, een eigen P&L en een eigen budget voor innovatie en aanschaf van marketing software.  Het team houdt zich volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe waarde proposities die onder meer via digitale media en kanalen worden afgezet.
 
Een ander aspect is het besef dat de klant in alles maar dan ook echt in alles centraal staat. Zijn of haar gedrag moet gemeten. Data, analytics en customer insight voeden het marketing proces. En dat is wat anders dan channel analytics wat je nu overwegend nog tegenkomt.

Meer leren over de nieuwste marketingtechnieken?

Benieuwd naar het hele verhaal van Sander en naar de presentaties van topsprekers van onder andere Microsoft en Nationale Nederlanden? Schrijf je dan in voor de kennissessie Nieuwste Marketingtechnieken van 22 juni 2015!