Influencer of creator? (en wat kun je daarmee?)

Event terugblik 28 januari 2022 om 10:54 door PIM Redactie

Influencer of creator? (en wat kun je daarmee?)

Travis Scott Fortnite.jfif

Influencers in je marketingmix zijn inmiddels business as usual voor de hedendaagse marketeer. De next level daarin: de creator. Wat is het verschil: elke influencer maakt content en is dus een creator. Creators maken ook eigen content maar zijn niet altijd influencers. Toch bieden juist creators interessante nieuwe mogelijkheden. John Meulemans, oprichter en strategy director van influencerbureau Endeavour steekt een vuurtje aan.

Geld verdienen met digitale content

‘Het uitgangspunt van creators is dat ze geld verdienen met de content zelf. Dus niet zozeer met de advertenties eromheen (al is dat mogelijk), maar vooral met hun digitale creaties, zoals kunstwerken, muziek of digital fashion. Zoals professioneel gamer Ninja, die miljoenen per jaar verdient met zijn gaming livestreams die exclusief op Twitch te zien zijn. Een ander aardig voorbeeld: rapper Travis Scott die binnen Fortnite een 9 minuten durend concert gaf voor 12 miljoen kijkers en daarmee 20 miljoen dollar binnenharkte.’

Onbegrensde mogelijkheden

Leuk, zul je zeggen, maar wat moet ik daar als marketeer mee? Heel veel. Want de creator economy biedt nieuwe mogelijkheden om jouw producten en diensten meerwaarde te geven. De belangrijkste techniek daarbij is de NFT – de non-fungible token die het mogelijk maakt om eigendom te krijgen over een digitaal product of dienst. Daarmee kan een voetbalclub bijvoorbeeld digitale opnamen exclusief verkopen. Artiesten kunnen extra’s aanbieden in de vorm van NFT’s, zoals Kings of Leon deed. De eerste toepassingen op grote schaal zijn er ook al: Burger King liet op 6 miljoen ‘Keep it real’ maaltijdboxen QR-codes drukken die toegang geven tot een digitaal item, variërend van Whoppers voor een jaar tot digitale verzamelobjecten of een ‘life time call’ met beroemdheden zoals Nelly of Anitta. Gaat je marketingbrein al in de overdrive?

Wat wordt jouw creatorsucces?

John Meulemans heeft een belangrijk advies voor wie de creator economy wil betreden. ‘Focus niet zozeer op de influencers als medium, maar op de creativiteit van deze creators. Deze creatieve denkers kennen de doelgroep door en door, begrijpen de digitale mogelijkheden en zijn sterren in het bedenken van vernieuwende en waardevolle content. Die je vervolgens kunt 'repurposen' voor je website, webshop en socials. Ga uit van je eigen doelstellingen en zoek vooral naar integratiemogelijkheden, want daarin liggen grote kansen.’

Andere trendrapporten

Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …
Event terugblik , Algemeen

Charida Dorder én alle lezende marketeers!

7 december 2023
Op 28 november werd in het kader van het 20-jarige jubileum voor de 21ste keer de PIM Marketing Literatuur prijs uitgereikt. De winnaar is Charida Dor…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox