Power to the creators!

Event terugblik 27 januari 2022 om 14:50 door PIM Redactie

Power to the creators!

Cryptokitty.jfif

Wat hebben Gucci, Nike, Louis Vuitton, cryptokitties en verveelde apen met elkaar te maken? Ze maken allemaal gebruik van NFT’s. Deze non-fungible tokens zijn digitale designs, spelletjes of andere creaties die dankzij blockchain technologie een unieke eigenaar hebben en verhandeld kunnen worden. Nu nog vooral in trek bij millennials en digital natives, maar bezig aan een snelle opmars onder een groter publiek.

De koersen van NFT’s rijzen de pan uit, wat de belangstelling onderstreept. Een 'bored ape' kocht je bij lancering voor omgerekend 190 dollar, inmiddels zijn ze 267.000 dollar waard.

Kansen voor merken

De NFT’s bieden interessante kansen voor gevestigde merken die zich willen profileren in de digitale arena. Zoals Nike, dat sinds de overname van RTFKT digitale sneakers ontwerpt en verkoopt aan modebewuste gamers die er ook in de virtuele wereld goed uit willen zien. Of Louis Vuitton dat Louis the Game uitbrengt, waarin 30 NFT’s verstopt zijn, die je kunt vinden, je toe-eigenen en doorverkopen. Kijk ook eens naar Gucci, dat zijn merkpropositie versterkt met een dromerige video die als NFT verkocht werd; de 25.000 dollar die de film opbracht, ging naar Unicef.

Tips

Wat het voor jou als merk kan betekenen? Patrick van der Pijl van Business Models Inc. heeft een paar belangrijke adviezen voor je:

1. Onderzoek of NFT's voor jou van waarde kunnen zijn in bijvoorbeeld marketing of als nieuw business model met een inkomstenstroom. 
2. Leer van de goede voorbeelden, ga het wiel niet zelf uitvinden.
3. Experimenteer onder de radar, zodat je echt weet hoe het werkt.
4. Als je ermee naar buiten gaat, zorg dat het er heel goed uitziet – knulligheid is een absolute no-go in deze arena.

En vooral: have fun!

Andere trendrapporten

Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …
Event terugblik , Algemeen

Charida Dorder én alle lezende marketeers!

7 december 2023
Op 28 november werd in het kader van het 20-jarige jubileum voor de 21ste keer de PIM Marketing Literatuur prijs uitgereikt. De winnaar is Charida Dor…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox