Dutch Marketing Awards 2021

Event terugblik 22 april 2021 om 17:45 door PIM Redactie

Dutch Marketing Awards 2021

VodafoneZiggo is Marketing Company, Boukje Taphoorn Marketeer of the Year

Amsterdam 22-04-2021 - Donderdagavond zijn de bedrijven en personen die vorig jaar in Nederland de grootste marketingprestatie hebben geleverd, beloond met een Dutch Marketing Award. VodafoneZiggo werd door de vakjury bekroond tot Marketing Company of the Year. Boukje Taphoorn, Chief Marketing Officer van Bol.com, is uitgeroepen tot Marketeer of the Year.


Op donderdag 22 april 2021 zijn de bedrijven en personen die vorig jaar in Nederland de grootste marketingprestatie hebben geleverd, beloond met een Dutch Marketing Award. VodafoneZiggo werd door de vakjury bekroond tot Marketing Company of the Year. Boukje Taphoorn, Chief Marketing Officer van Bol.com, is uitgeroepen tot Marketeer of the Year.

De zevende editie van de Dutch Marketing Awards werd door duizend marketingprofessionals uit het hele land gevolgd via een livestream vanuit Capital C. De presentatie was in handen van Aljan de Boer (Trendsactive). De Dutch Marketing Awards, georganiseerd door NIMA, PIM en Adformatie, zijn de belangrijkste marketingprijzen van Nederland. De vakjury’s, bestaande uit topmarketeers, oud-winnaars en onafhankelijke experts, keken naar prestaties in het kalenderjaar 2020. Een uitdagend marketingjaar waarin het vak meer dan ooit werd uitgedaagd zich van zijn beste te kant te laten zien.

Winnaars in de overige categorieën waren Karma Kebab, Parfumado, Ajax en AFAS Software en Madeleen van de Pol van AFAS Software werd uitgeroepen tot Marketing Talent of the Year.

Met trots presenteren wij de winnaars van de Dutch Marketing Awards 2021:

Marketing Start-up of the Year
De Marketing Start-up of the Year inspireert met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. De genomineerden voor een Dutch Marketing Award in de categorie Marketing Start-up waren Pieter Pot, TrueKinetix, LeisureTeam en winnaar Karma Kebab. Uit het juryrapport: ‘Soms kom je van die marketingcases tegen die gewoon kloppen; die inspireren door innovatie, impact en de persoonlijkheden erachter. Karma Kebab is een van die cases. Door het maken van bewuste keuzes en aanpassingen in hun marketingmix (qua packaging, nieuwe distributiekanalen, te experimenteren met prijsstelling), maar bovenal door trouw te blijven aan de kernpropositie van gruwelijk lekkere kebab met beleving te leveren, zijn ze erin geslaagd het tij te keren en sterke groei te realiseren’.

Marketing Scale-up of the Year
Marketing Scale-up of the Year wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Genomineerd waren de winnaar van Marketing Start-up of the Year 2020 Too Good to Go, Red je Pakketje, Luscii en Parfumado. Laatstgenoemde won. ‘Parfumado is in korte tijd een belangrijke disruptieve speler geworden in de high-end parfummarkt’, zo oordeelde de jury. ‘Ze laten zien hoe je met behulp van moderne marketingtechnieken en personalisatie binnen korte tijd een plaats kan veroveren in het leven van de consument en de markt op zijn kop kunt zetten. ‘The smell of succes’ noemen ze het zelf treffend’.

Marketing Company of the Year
Binnen deze categorie speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in de organisatie bij het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. Deze winnaar wordt door anderen als voorbeeld gezien. Winnaar VodafoneZiggo moest het opnemen tegen finalisten PostNL, McDonalds en Plus. De jury kwam gezamenlijk tot de conclusie dat de inzendingen van 2021 in de breedheid van het hoogste niveau ooit waren. Zeker de laatste vier companies (de shortlist) verdienden het allemaal om te winnen, en dat maakte de keuze van de jury dan ook uiterst moeilijk.

Uit het juryrapport: ‘Vodafone Ziggo is een ‘marketingmachine’ van kaliber geworden doordat het bedrijf in staat is geweest om klantgericht haar merken en mensen succesvol bij elkaar te laten komen met relevante technologie, concurrerende proposities voor zowel de consumenten als de zakelijke markt, sterke merken, data gedreven marketing en intensieve samenwerking en drive van twee toch onafhankelijke bedrijven. Het is daarmee na jaren inspanning het marketingbedrijf geworden dat ze ambiëren met bijbehorende groei.’

Internal Branding Company of the Year
De award voor Internal Branding Company of the Year wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en in brede zin weet te borgen in de organisatie. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van het bedrijf. Genomineerd waren PostNL, Dura Vermeer winnaar AFAS Software. Het puur Nederlandse familiebedrijf is als merk inmiddels in alle zintuigen uitgewerkt, compleet met eigen sound en geur. ‘AFAS was er vroeg bij met het zich menselijk en persoonlijk te presenteren. Een voorloper, vanuit het inzicht dat het loont om te investeren in beleving en in mensen’, aldus de jury. Pas drie jaar geleden zijn de kernwaarden echt opgeschreven maar dit kwam voort uit wat 25 jaar geleden ook al de kern was. AFAS ziet het als een continu proces, dat nooit af is. Uit het juryrapport: ‘Hoe er in 2020 op het thuiswerken als gevolg van corona gereageerd werd, illustreert zowel de purpose als de cultuur. Ze realiseerden zich dat ze opeens van 1 naar 500 kantoren gingen en vonden nieuwe manieren om zich met hun klanten en elkaar te verbinden.’

Marketing Transformer of the Year
Organisaties zijn voortdurend in transitie onder invloed van gedragsverandering en nieuwe technologie. De marketingdiscipline speelt daarbij een grote rol. Voor die bedrijven werd dit jaar voor de derde maal de Marketing Transformer of the Year Award uitgereikt. De award zet marketingorganisaties in de spotlight, die aantoonbaar succesvol zo’n marketingtransformatietraject hebben ondergaan of kunnen aantonen dat er een indrukwekkende transformatie gaande is. Genomineerd werden Auping, NITE en de overtuigende winnaar Ajax: De jury was volgens eigen zeggen ‘blown away’ door deze inzending. Uit het juryrapport: 'Ajax heeft met haar case aangetoond dat marketing echt het verschil kan maken in de groei van een merk en de daarbij behorende revenuen. De hele opzet, aanvliegroute en uitvoer van de transformatie is een schoolvoorbeeld van hoe je een transformatie zou moeten doen. Wat we erg sterk vonden is dat de marketingafdeling er zes jaar geleden nog niet was, maar onder bezielende leiding van Van der Sar heeft dat inmiddels een plek gekregen in de directie van Ajax en is Ajax uitgegroeid tot wereldmerk.’

Marketing Talent of the Year
De titel Marketing Talent of the Year gaat naar een professional die herkenbaar verder gaat dan de baan of rol die hij of zij heeft en van hen vraagt. Durf, ondernemend, eigenzinnig, aanhoudend en daadkrachtig zijn enkele van de termen die hen karakteriseren. Genomineerd voor de titel waren Colette de Beaumont (Auping), Max van den Ingh (Unmuted), Madeleen van de Pol (AFAS Software) en Valerie Tripels (PostNL) volgens de jury alle vier enthousiaste, resultaatgerichte marketeers die afgelopen jaar een topprestatie hebben geleverd.

De titel werd gewonnen door Madeleen van de Pol van AFAS. ‘Madeleen laat niets aan het toeval over, is nieuwsgierig en werkt resultaatgericht. Binnen AFAS krijgt zij veel vrijheid en de verantwoordelijkheid die daarbij hoort, past haar als een handschoen. In het domein ‘bouw’ behaalde zij indrukwekkende resultaten. Ook is Van de Pol betrokken bij de AFAS Foundation, waar ze haar marketingskills koppelt aan ethiek. De jury was onder indruk van haar visie op het vak, de manier van presenteren en haar enthousiasme.’

Marketeer of the Year
De Marketeer of the Year is een icoon in het vak en ver daarbuiten. Hij of zij zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in, heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak en is een marketeer waar professionals in marketing en communicatie veel van kunnen leren.  De titel Marketeer of the Year gaat dit jaar naar Boukje Taphoorn, Chief Marketing Office van Bol.com. Uit het juryrapport: ‘In een jaar waarin de vraag sterk toenam en de leverbelofte onder druk stond, bleef Bol.com onder leiding van Boukje Taphoorn fier overeind. De klanttevredenheid- en loyaliteit steeg, terwijl het concurrentieveld een stuk uitdagender werd. Haar eigen CEO, Huub Vermeulen, roemt haar om haar creativiteit en menselijkheid. Onder leiding van Taphoorn werd ook maatschappelijk stelling genomen door zwarte Piet-artikelen en plastic wegwerpartikelen uit de shops te halen. Een marketeer met een missie.’

Runners up waren (3) Dorkas Koenen (CMO Rabobank) en (2) Caroline van Turennout (directeur marketing & communicatie Europe Zeeman).

NIMA Scriptieprijs powered by SRM
Dit jaar werd tijdens de Dutch Marketing Awards voor het eerst ook aandacht besteed aan de marketeers in spe. Vorig jaar introduceerden we tijdens de DMA op initiatief van SRM de NIMA Marketing Scriptieprijs; vandaag reiken we deze voor het eerst uit. Het gaat om twee prijzen: één in de categorie NIMA B en één in de categorie NIMA C.

De genomineerden in de categorie NIMA B zijn Robin van Gennip, Laura van Santen en Joost Willems. De winnaar is productmanager bij Siemens, Joost Willems. Uit het juryrapport: ‘Joost legt op uitstekende wijze verbanden tussen de verschillende hoofd- en bijzaken. Gevolgd door een ijzersterke synthese weet Joost op logische wijze relevante concepten op een vernieuwende manier toe te passen. Zijn doelgerichte aanpak, rekening houdend met de behoeften en belangen van zijn klanten en stakeholders en de impact van corona, maken tezamen met zijn heldere en duidelijke presentatie dat Joost de terechte winnaar van de NIMA B Scriptieprijs 2021.

Voor de prijs in de categorie NIMA C zijn de genomineerden Michiel de Visser, Fokke van Bockel en winnares Nine Stut, director CX strategic initiatives bij Transamerica. Nine was de eerste kandidaat die, vanwege corona, haar NIMA Examen via een beeldschermverbinding aflegde. Ze is met vlag en wimpel geslaagd. Uit het juryrapport: ‘Een scherpe probleemanalyse, gevolgd door een sluitende financiële onderbouwing en een heldere presentatie gaven de examinatoren de overtuiging dat Nine dit plan meer dan uitstekend kan implementeren en uitvoeren. Nine opereert vanuit Colorado, Amerika en is volgens de jury de meer dan terechte winnaar van de NIMA C Scriptieprijs 2021.

Kijk voor meer informatie op: www.dutchmarketingawards.nl.

Andere trendrapporten

Visies , Event terugblik , Algemeen

PIM Trendrapport 2024 onthult: De Clash van het ‘zijn’

30 januari 2024
Rotterdam, 30 januari 2024 – Op 30 januari 2024 heeft Platform Innovatie Marketing (PIM) het 19e PIM Trendrapport gepresenteerd. Niemand minder …
Event terugblik , Algemeen

Charida Dorder én alle lezende marketeers!

7 december 2023
Op 28 november werd in het kader van het 20-jarige jubileum voor de 21ste keer de PIM Marketing Literatuur prijs uitgereikt. De winnaar is Charida Dor…

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox