Martine de Vries en Louise Doorn nieuwe bestuursleden Platform Innovatie in Marketing

Algemeen 2 maart 2021 om 08:07 door PIM Redactie

Martine de Vries en Louise Doorn nieuwe bestuursleden Platform Innovatie in Marketing

Rotterdam, 2 maart 2021 – Op 1 maart verwelkomde Platform Innovatie in Marketing (PIM) twee nieuwe bestuursleden. Louise Doorn (HelloMaaS) heeft twintig jaar strategische internationale marketingervaring, Martine de Vries (KPMG) is bij uitstek een verbinder die de commercie vanuit verschillende invalshoeken kent. De nieuwe bestuursleden onderschrijven de PIM-visie van harte en willen graag bijdragen aan het vergroten van de impact van de marketeer.

Eind 2020 presenteerde PIM haar nieuwe strategie: samen de rol van marketing innoveren om betekenisvolle impact te maken. Deze nieuwe strategie wordt op vier fronten vormgegeven: kennis, bewijskracht, podium en netwerk. Om de stevige ambitie waar te maken, besloot PIM het bestuur uit te breiden. Bestuurslid Mariëlle van der Zouwen neemt na vier jaar afscheid van het platform. Louise Doorn en Martine de Vries treden aan.

Voorzitter Yvonne Nassar: ‘Er is veel enthousiasme over de nieuwe ambitie van PIM, en de wil om hieraan bij te dragen is groot. Dat merkten we ook aan alle reacties op de bestuursvacature. Met Martine en Louise voegen we twee gedreven communitybouwers toe aan ons bestuur.’

Louise Doorn: ‘Marketing heeft strategische impact op bedrijfsvoering’.

Louise Doorn vervult al ruim twintig jaar senior marketingrollen op het raakvlak van strategie, digitalisering en organisatie. Als digital marketing strateeg adviseerde ze grote organisaties, waaronder Philips en Samsung. Zij werkte negen jaar in New York, waaronder als executive bij JPMorganChase, Publicis Groupe en als CMO bij scale up Dstillery. Sinds 2020 woont Louise weer in Amsterdam en is als founder/CEO op een missie met HelloMaaS, het Marketing as a Service platform. Daarnaast host Louise sinds 2019 HelloMasters, een CMO podcast. ‘Ik heb een groot netwerk en wil graag onderdeel zijn van een brede marketingcommunity, die ik bij PIM hoop te vinden. Dat is een actieve community met een vernieuwende strategische visie. Ik vind het vooral belangrijk om aandacht te besteden aan de rol van de CMO. Ik heb het vak in de afgelopen jaren zien veranderen, met name door de mogelijkheden van digitalisering en data. Als CMO moet je mee in die ontwikkelingen. Je bent regisseur van de klantreis en wat je doet heeft een strategische impact op de bedrijfsvoering. Dat is een fundamenteel uitgangspunt. Ik vind het belangrijk dat we het daar met elkaar over hebben en dat we als marketing een leidende rol nemen en als verbinder optreden.’

Martine de Vries: ‘Geef marketeers de ruimte om hun vak uit te oefenen’

Martine is al een paar jaar lid van PIM en kent het platform goed. Deze senior manager bij KPMG heeft veel ervaring in b2b- en dienstenmarketing. Eerder werkte ze onder andere bij Eneco en bedrijfsgezondheidsdienst MaetisArdyn. In verschillende senior functies deed ze ervaring op met alle commerciële aspecten: strategische en operationele marketing, sales en accountmanagement. ‘De synergie tussen verschillende specialismen is belangrijker dan de verschillen; we doen het samen voor de klant. Als marketing kunnen we daarin een verbindende rol spelen. Die rol spelen we ook tussen de organisatie en de buitenwereld. Wij zijn bij uitstek in staat om te doorgronden wat er bij klanten en in de maatschappij speelt, en we vertalen dat naar de organisatie. Ik vind het dan ook extra interessant om te werken bij bedrijven en aan projecten die een maatschappelijke uitdaging combineren met een gezonde commerciële ambitie. Het een kan niet zonder het ander. Belangrijk vind ik dat de marketeer de ruimte krijgt om het vak in de volle breedte uit te oefenen. Dat spreekt mij ook aan in de nieuwe strategie van PIM: de nieuwe positionering van marketing en de bijdrage die wij met PIM daaraan leveren met extra kennis, onderbouwing, een podium en een netwerk voor de marketeer.’

Nieuwe ideeën

Martine en Louise brengen beiden frisse ideeën in voor de activiteiten van PIM. Louise zet daarbij graag haar grote internationale netwerk in, Martine heeft onder andere ideeën voor nieuwe werkvormen: ‘Ik zie er wel wat in om in kleinere groepen dieper op onderwerpen in te gaan, bijvoorbeeld door via intervisie een casus te bespreken. Ook de social skills zouden daarbij wat mij betreft meer aan bod mogen komen. Daarmee kunnen we hopelijk ook het netwerk hechter maken.’

De nieuwe bestuursleden werden op 1 maart tijdens de Algemene ledenvergadering benoemd. Ze namen ook al deel aan het bouwen van het marketingmanifest, samen met zo’n 50 andere marketeers. Op basis van dit manifest gaat PIM de activiteiten verder inrichten, om samen de rol van marketing te innoveren en betekenisvolle impact te maken.

PIM-bestuur

Het voltallige PIM-bestuur bestaat per 1 maart 2021 uit:

  • Alexander van Dam, finance director bij AGU (penningmeester);
  • Ab Chakai, manager innovatie en strategische partnerships bij Movir;
  • Aljan de Boer, head of inspiration bij Trendsactive;
  • Louise Doorn, CEO/founder HelloMaas;
  • Martine de Vries, senior manager Markets, Energy & Natural Resources bij KPMG Nederland;
  • Stefan Harzevoort, strateeg & spreker;
  • Wankie Chan, marketing director EMEA medium business bij Dell Technologies;
  • Yvonne Nassar, head of marketing & communication bij Van Gogh Museum (voorzitter).

Andere trendrapporten

Algemeen

Dit zijn de negen genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

07 oktober 2021
Negen boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2021. PIM wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een…
Algemeen

Marketing Manifest daagt uit om betekenisvolle impact te maken

16 juni 2021
Marketingvakorganisaties in Nederland slaan de handen ineen om marketeers meer slagkracht te geven. Ze presenteren gezamenlijk het Marketing Manifest …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox