Eveline van Zeeland wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 met 'Marketing Design'

Event terugblik , Algemeen 26 november 2020 om 10:56 door PIM Redactie

Eveline van Zeeland wint PIM Marketing Literatuur Prijs 2020 met 'Marketing Design'

Het boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’ is vandaag door de jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs verkozen tot het beste marketingboek van 2020. De auteur Eveline van Zeeland stelt met haar boek dat marketing veelomvattend is. Het winnende boek handelt over het begrijpen van je klanten én het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je doelgroepen. Zonder het onderzoekende los te laten, legt dit boek de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing. Eveline van Zeeland doet een gewaagde maar geslaagde poging om marketing, customer experience, design en neuromarketing te combineren, met als doel marketeers aan te zetten tot een meer op analyse gebaseerde creativiteit. Dit jaar gaat de prijs voor het beste Marketing Studieboek naar ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen.

PIM_Marketing Design_Eveline van Zeeland.jpg

Juryvoorzitter Hans Molenaar: “Deze combinatie hebben we nog niet eerder gezien. Het boek Marketing Design beschrijft compleet en degelijk hoe klantbeleving is te analyseren om daarna met die kennis de beste en voor de klant waardevolle oplossingen te creëren. De auteur blijft niet steken in vergezichten maar biedt een concrete aanpak met per fase veel praktische tools die uitnodigen om direct mee aan de slag te gaan.” Eveline van Zeeland werkt als Associate Lector Smart Marketing en Strategie op de Fontys Hogeschool Marketing en is bezig met een promotiestudie aan de Universiteit van Twente. De jury roemt de aandacht voor creativiteit binnen marketing met het combineren van klantbeleving en de context waarin de klant zich bevindt.

Drie finalisten

Platform Innovatie in Marketing (PIM) reikte de Marketing Literatuur Prijs voor de 18e keer op rij uit. Vandaag was dat tijdens de online PIM-bijeenkomst. Aanwezigen konden hier kennismaken met het gedachtegoed van alle genomineerden, netwerken en in contact komen met uitgevers. Ook werden de finalisten door de jury bekend gemaakt:

  • Ontmoet de Xceptionals – Gerrit Piksen (MarketResponse)
  • The offer you can’t refuse – Steven Van Belleghem (LannooCampus/Van Duuren Media)
  • Marketing Design met Customer Journey Mapping – Eveline van Zeeland (Management Impact)

Winnend studieboek ‘Online invloed’ van Bas Wouters en Joris Groen

Goede studieboeken zijn van groot belang voor de bijscholing van ervaren marketeers. Permanente educatie voor marketeers is keiharde noodzaak geworden. Daarom heeft PIM een aparte prijs voor het beste Marketing Studieboek. Dit jaar is dat: ‘Online invloed’, geschreven door psycholoog en webdesigner Joris Groen en overtuigingsgoeroe Bas Wouters. Met ‘Online invloed’, uitgegeven bij Boom, omschrijven zij in hun boek hoe je de (nieuwe) onlinetechnieken kunt inzetten voor het realiseren van conversie en retentie van klanten, hoe je afhakers verleidt om weer aan te haken, hoe je de online marketingactiviteiten goed in de grip houdt. Dit boek blinkt uit doordat het op een heel praktische wijze bewezen theorieën uit de gedragspsychologie concreet toepast binnen het digitale marketingvakgebied. De jury vond dit naast het beste studieboek van het jaar vooral ook een must-read voor iedere zichzelf serieus nemende marketeer van nu.

Ontwikkeling van het vak

De PIM Marketing Literatuur Prijs is een aanmoediging voor Nederlandstalige auteurs om hun visie en expertise aangaande marketing in de breedste zin van het woord aan het papier toe te vertrouwen. Daardoor stellen de auteurs marketeers in staat nog beter in hun vak te worden. Dat sluit uitstekend aan bij de doelstelling van PIM om van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa te maken.

Over de PIM Marketing Literatuur Prijs

De PIM Marketing Literatuur Prijs is een jaarlijkse award die in 2003 voor het eerst werd uitgereikt door PIM. Hiermee wil het platform een impuls geven aan de ontwikkeling van het marketingvak. Boeken die in aanmerking komen zijn ontstaan vanuit het Nederlandse taalgebied en geven een vernieuwende kijk op marketing. De deskundige jury let op het innovatieve gehalte van de gepresenteerde visie, de mogelijke impact daarvan en de toepasbaarheid voor de lezer.

Jury PIM Marketing Literatuur Prijs 2020

Voorzitter van de jury is Hans Molenaar, directeur Beeckestijn Business School. De overige juryleden, in alfabetische volgorde van voornaam, zijn:

  • Aljan de Boer, head of Inspiration TrendsActive
  • Arend-Jan Nijhuis, managing partner NICM
  • Astrid Rose, head of marketing and communications Conservatorium van Amsterdam
  • Barbara Deleersnyder, hoogleraar marketing Tilburg University
  • Brecht Janssen, hoofd communicatie & fondsenwerving Stichting voor Vluchtelingen- Studenten UAF
  • Egbert Jan van Bel, auteur en hoofdredacteur CustomerTalk
  • Frank van Delft, directeur CIM7
  • Jeanine Dijkhuis, eigenaar van Kies! Marketing, namens het Netwerk van Register Marketeers
  • Max Kohnstamm, gepensioneerd, gepassioneerd volger van de ontwikkelingen in het marketingvakgebied
  • Nanda Huizing, head of brand, communications & digital Philips Benelux
  • Roderick Mirande, senior redacteur marketing Adformatie
  • Ruud Frambach, hoogleraar marketing Vrije Universiteit Amsterdam
  • Shira Winterkamp, partner Marketing Queens
  • Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune
  • Wil Wurtz, adviseur klantgericht ondernemen

Andere trendrapporten

Algemeen

Dit zijn de negen genomineerden voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

07 oktober 2021
Negen boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2021. PIM wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een…
Algemeen

Marketing Manifest daagt uit om betekenisvolle impact te maken

16 juni 2021
Marketingvakorganisaties in Nederland slaan de handen ineen om marketeers meer slagkracht te geven. Ze presenteren gezamenlijk het Marketing Manifest …

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox