Nieuwe klantwensen scheppen nieuwe kansen - zo profiteer je daarvan

19 mei 2020 om 16:35 door PIM Redactie

Nieuwe klantwensen scheppen nieuwe kansen - zo profiteer je daarvan

Alles wat je als marketeer dacht te weten over klantwensen en consumentengedrag staat sinds maart op losse schroeven. Hoe kom je erachter wat klanten nu nodig hebben en hoe speel je daarop in? Daniel Ushida geeft je een mini-college growth hacking: over het stellen van de juiste vragen, de zin van experimenteren en de noodzaak om te durven falen.

Veel van wat je dacht te weten, is waardeloos geworden. De zorgvuldig verzamelde klantdata, de vraagpatronen, de concurrentieanalyses - alles is vandaag anders. Het lastigste is: je weet niet eens hoe anders precies, en je weet ook niet hoe het zich gaat ontwikkelen. Gelukkig is er een beproefde methode om inzicht te krijgen in die veranderende klantwensen en om er direct op in te spelen. Daniel Ushida, Growth Hacker aan de Growth Tribe Academy, legt uit hoe de methodiek van growth hacking het juist nu, in deze onzekere tijden, mogelijk maakt om de juiste beslissingen te nemen.

Daniel Ushida.png

Vergeet je eigen aannames - vraag het de klant
'Praat met je klanten!' Daniel Ushida is er zeer stellig over. 'Het heeft weinig zin om met je management team in een Zoom-meeting te discussiëren over klantwensen als je de klanten zelf niet laat vertellen wat ze willen in deze nieuwe situatie. Tijdens de sessie zal ik uitleggen hoe je vragen kunt stellen waar je eigen aannames niet per ongeluk insluipen.' Toch weten we allemaal dat klanten het lastig vinden om hun eigen wensen te formuleren, laat staan dat ze kunnen voorspellen wat die over zes maanden zijn. Daniel herkent dat: 'Als je aan een klant ronduit vraagt wat ze het liefste willen, zullen ze de beste oplossing noemen die nu voorhanden is. Maar wat zou de perfecte oplossing zijn, dat is veel interessanter. Om daarachter te komen, zijn andere vragen nodig. Ook daar zal ik op ingaan.'

Experimenteer
Hoeveel je daarmee ook te weten komt, zou jij op basis van dit onderzoek een miljoen durven te investeren? Nee toch? Om zeker te weten dat iets werkt, is nog een volgende stap essentieel: experimenteren, data analyseren en dan keuzes maken. Dat is een essentieel onderdeel van de growth hacking methodiek. 'Grote bedrijven zoals P&G, Amazon en Facebook doen duizenden experimenten per jaar; zo weten ze wat werkt en wat niet.' aldus Daniel. 'Daarom blijven ze aan de top. Je moet blijven innoveren, anders word je snel voorbijgestreefd. Deze manier van werken maakt je unfragile, onkwetsbaar, omdat je zeker weet dat je effectief kunt inspelen op wat er ook gebeurt.'

Voor iedereen (die durft te falen)
De methodiek is er voor iedereen, zal Daniel 26 mei laten zien. 'Het is net zo goed bruikbaar voor het restaurant op de hoek als voor de multinational - alleen de schaal is anders. Je kunt het inzetten voor allerlei beslissingen: productontwikkeling, het testen van een campagne of het ontwikkelen van een nieuw business model. Ik zal daar tijdens de sessie ook uiteenlopende voorbeelden van laten zien.'

Als het zo goed werkt, waarom doet dan nog niet iedereen het dan, vragen we hem. 'Experimenteren betekent per definitie dat je om moet kunnen gaan met mislukkingen - daarom experimenteer je juist, zo onderscheid je wat wel en niet gaat werken. Dan kun je daar veilig je investeringen op inzetten. Maar mislukken vinden mensen eng. Als je geen mindset voor mislukkingen hebt, heeft het niet zo veel zin om de growth hacking methodiek toe te passen. Ik zeg altijd: wil je riskeren dat je een miljoen verkeerd inzet? Of durf je het aan om met klanten te praten, experimenten te doen en de mislukkingen te onderscheiden van de briljante ideeën vóórdat je investeert? Ik zou voor het laatste kiezen.'

Daniel Ushida spreekt op dinsdag 26 mei 2020 tijdens het online PIM event 'Navigeren door het nieuwe normaal'. Andere sprekers zijn Hanita van der Meer, Brand PR Directeur bij OYO Vacation Homes (BelVilla) en Bart Meerdink, bevlogen spreker, Digital Strategist en docent bij Beeckestijn Business School.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox