Bestuursleden met innovatiekracht en een internationaal netwerk

2 maart 2020 om 16:21 door PIM Redactie

Wankie Chan en Ab Chakai nieuwe bestuursleden PIM Platform Innovatie in Marketing

Bestuursleden met innovatiekracht en een internationaal netwerk

Rotterdam, 2 maart 2020 – Vandaag starten twee nieuwe bestuursleden bij het Platform Innovatie in Marketing (PIM). Wankie Chan is marketing director EMEA medium business bij Dell Technologies. Ab Chakai is manager innovatie en strategische partnerships bij Movir. Beiden hebben een sterke innovatieachtergrond en een stevige internationale positie. Met hun kennis, netwerk en drive vormen zij een waardevolle aanvulling op het PIM-bestuur.

Krachtige technieken
'De ontwikkelingen in het marketingvak gaan hard,' stelt Wankie. 'Vanuit Dell Technologies zie ik vooral veel gebeuren op het gebied van datatechnologie, met technieken zoals artificial intelligence, 5G, Internet of Things en data analytics. Veel bedrijven benaderen die zaken vanuit een technisch perspectief, maar de techniek is er gewoon. De echte vraag is: wat wil je ermee doen? Hoe zet jij als marketeer zulke krachtige instrumenten in om je klant te kennen en te benaderen? Wat wil je zijn voor je klanten en hoe past technologie daarin? Het is ook niet zonder risico. Doe je het verkeerd, dan kun je je eigen business model kapot maken.'

W. Chan - A. Chakai.jpg

Innovatie: kijk naar buiten
Ab Chakai is een innovator pur sang. Vijf jaar geleden startte hij met een aantal collega’s Sparklab, het innovatielab van Nationale Nederlanden dat nu internationaal wordt uitgerold. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor innovatie bij verzekeraar Movir. Hij weet wat er nodig is om jezelf of als organisatie te blijven vernieuwen en past daarmee uitstekend binnen PIM. 'Mijn blik is altijd naar buiten gericht, want innoveren doe je samen. Je hebt kennis nodig van klanten en inspiratie van buiten. Gebruik de kracht van je netwerk.' Wankie vult hem aan: 'Een marketeer moet zichzelf ook als persoon blijven vernieuwen. Ontwikkelingen gaan hard en daar kun je geen stop op zetten. Als jouw klant een ontwikkeling doormaakt, moet jij dat ook doen - en eerder.'

Dat vergt een enorme alertheid constateert Ab. 'Ik haal graag Jan Rotmans aan, die zegt: We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.' De enige constante is verandering. Om te kunnen innoveren moet je hypersensitief zijn voor klantbehoeften - ook de behoeften waarvan hij nog niet weet dat hij die heeft. En kies positie, want je kunt niet alles voor iedereen zijn. Een stevige positie en de blik naar buiten, dat is de basis voor succesvolle innovatie, ook in marketing.'

Innovatiemindset binnen marketing
Beiden dragen als bestuurslid van PIM graag bij aan de inspiratie en het netwerk dat dit platform biedt. Wankie hoopt met verrassende aanvullingen op de agenda veel los te maken bij de leden. 'PIM geeft inzicht, deelt kennis en prikkelt mensen vooral; zet hen aan het denken over belangrijke ontwikkelingen.' Als bestuurslid zet ze daarvoor graag haar marketingervaring, IT-kennis en grote internationale netwerk in. Ab voegt daaraan toe: 'Iedereen heeft tegenwoordig te maken met een informatie-overload, dus we willen echt waarde toevoegen. Wij bepalen niet als bestuur wat die waarde is, dan doen we samen met leden. Ik hoop in ieder geval bij te dragen aan een innovatiemindset binnen de marketing. Als je met een innovatieperspectief naar de wereld kijkt, zie je meer.'

Samenstelling bestuur PIM
Het voltallige bestuur van Platform Innovatie in Marketing bestaat nu uit:

  • Yvonne Nassar, head of customer strategy & marketing bij RAI Amsterdam (voorzitter);
  • Alexander van Dam, finance director bij AGU (penningmeester);
  • Ab Chakai, manager innovatie en strategische partnerships bij Movir;
  • Aljan de Boer, head of inspiration bij Trendsactive;
  • Mariëlle van der Zouwen, managing director bij Eventive Eventmarketing en managing partner bij LVT Group;
  • Wankie Chan, marketing director EMEA medium business bij Dell Technologies;
  • Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech.

Andere trendrapporten

Ontvang onze laatste events en insights in je mailbox